الخميس، 24 سبتمبر 2009

يوم ف سوهاج فى صور..

دى صورة كورنيش سوهاج بعد الساعه 3..ودى صورتها مع اهلى والله ههههههههههه
البالونات اكتر مظاهر الاعياد وضوحا
حيث ينتشر بكثره بائعى البلونات صغار السن على الكورنيش وفى الشوارع..
هذه هى احدى المجموعات التى كانت تحتفل بالعيد فى صورة غناء على الاغانى الشعبيه ..على الكورنيش ايضا
الحصان ايضا من مظاهر العيد عندنا..وطبعا يكون ايجاره مرتفعا يعنى اللفه بعشره جنيه ..وطبعا الحمد لله انى مش بركب احصنه
ههههههههه
اللمه ف العيد ليها طعم تانى ولان الكورنيش هو اكثر الاماكن انخفاضا ف الاسعار فكل عائله تتجمع للسهره هناك على ضفاف النيل..طبعا عيلتنا منهم
هههههههه
دى زحمة العيد عندنا..
دى جزيره وسط البحر العبور لها بالمعديه..وهى جزيره جميله لم يتنسنى لى الذهاب لها هذا العيد...وهذ منظرها من المرسى متألقه ليلا..
زحام المعديه التى تقل الركاب الى احدى الجزيرتين الموجودتين فى وسط النيل فى سوهاج كان سببا فى عدم ذهابنا الى هناك ..ليس خوفا من انفلونزا الخنازير ههههه وانما خوفا ان يتوه احد الاحفاد(اولاد اشقائى)البالغ عددهم 16
:)
البوست ده اهداء منى
لفتاه من الصعيد لان كان طلبها اقول العيد شكله ازاى ف بلدى
فقلت اجيبه بالصور
واهداء لايزولد لانها بتقضى اول عيد ليها بره سوهاج
اتمنى اكون عرفت اصور
دى صور بكاميرتى الخاصه
واخر صور دى عن النيل ف سوهاج
يارب بلدى تعجبكم
كل سنه وانتو طيبين
:)

هناك 37 تعليقًا:

ponpona يقول...

أنا أول واحد
هيييههههههه


:)

شوكولاتة يقول...

وأنا تاني واحدة
زووووووووووووووو

شوكولاتة يقول...

أنا عيشت في سوهاج كام سنة كده وأنا لسه بالمريلة البيج بس ماكانتش اتطورت قوي كده
دي بقت تحفة إيه الحلاوة دي

تحياتي ياقمر

غير معرف يقول...

شكرااااااااااااا بجد يا نور

بس طلعتي مصوره هايله ..... والصور معبره كتير

سوهاج جميله خالص ..... بس اهلها اجمل :)

كل سنه وانت طيبه

adel يقول...

الصور حلوة قوي
وبجد شئ كويس منك
لاني مثلا في بلاد كتير مزورتهاش و منها سوهاج و يهمني اعرف شكلها و مظاهر الاحتفال فيها :)

كل سنةو انتي طيبة

Mona Abdullah يقول...

صور تحفة يانور

والله سوهاج اتغيرت كتير

منظر الكورنيش اختلف قوي

ايه الخشب اللي اتعمل من فوق ده

الله بقت حلوة جدا ما شاء الله

ومظاهر العيد هايلة بجد

لا طلعتي فنانة اخر حاجة في التصوير

الف شكر يانوور وياريت كل متشوفي حاجة كدة في البلد تصوريها وتجيبيها في بوست خلي الكاميرا معاكي على طول بقى :)

مسرور يقول...

الصعيد كله حلو من اوله لاخره
وطبعا سوهاج عروس الصعيد
انا طول عمري كان نفسي ازور الصعيد بس الى الان لم يسعدني الحظ

كل سنة وانتو طيبين

عمرو يقول...

حلوة قوي الصور يا زهرة. كل سنة وانتي سعيدة
:)

همس الارواح !! يقول...

حبيبتى وعسولتى بجد البوست حلو جدا


وصورك جميله وسوهاج بلد جميله والصعيد كله بصراحه

كل سنه وانتى طيبه

تحياتى :)

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
الحمد لله انك بخير
ثانيا الصعيد مش مستنيه اى حد علشان يقول انها جميله الصعيد جميله بكل معانى الجمال باهلها واخلاقهم هى يمكن بس عوايدهم بس دا كان زمان دلوقتى فيه نور وخالد ومحمد وعمر ودول شباب دى الايام شباب بجد مش اى كلام خلوا الصعيد بلد تساوى مش اى كلام
والكورنيش والنيل يعنى اصاله مهما تمر الايام
ممكن نشكر الكاميره لكن معتقدش ان الكاكيرا تقدر تصور الجنه
دمتى بخير

مسدس صغير يقول...

بردة عندنا فى المنصورة احلى
هههههههه
لا طبعا سوهاج والمنصورة اولاد ترعة وحدة
هههههههه
كل سنة وانتى طيبة
عيد سعيد عليكى وعلى الاسرة

noon kiko يقول...

بونبونه
ايه اللطافه دى
جايه تورينا سنانك وتمشى
هههههههههه
فين يابت التعليق
روحى مش عايزه منك حاجه
شكلى جايه من السفر تقلانه علينا
:)

noon kiko يقول...

شكولاته
طبعا اتطورت
امال يعنى لو متطورتش كنت هتشوفينى قاعده ع النت بالساعات وبكلمك دلوقتى
ابسلوتلى
وانتى طيبه ياعسل
وعلى فكره زعلانه منك
مش لما جيتى تمشى من سوهاج ليه مش خدتينى ف ايدك.؟
عااااااااااااااا

noon kiko يقول...

فتاه من الصعيد
مرمر
كل ده عشان خاطر عيونك
ومعقول طلعت مصوره حلوه؟
عموما ده المتوقع يعنى مانا مش اى حد
هههههههههه
كل سنه وانتى طيبه ياعسل

noon kiko يقول...

عادل
ادينى مش مخليه ف نفسكة حاجه
والفرجه هنا ببلاش
وعلى عينك ياتاجر
نتمنى نكون اسعدناكم
وفاصل ونواصل
:)

noon kiko يقول...

منونه
من عينينا يا مون
ثم انتى جيتى سوهاج من قرن عدا ومش عايزاها تتغير
حاجه غريبه والله فعلا على راى ايزولد

ههههههه
الخشب ده زى البرجوله كده
على الكورنيش عشان نعرف نقعد بالنهار لو حد يعنى ليه مزاج يحب ف عز الضهر
ههههههههههه
طبعا احنا مش منهم اخرنا نروحها مع الفاميليا
عقبال ما نبقا من انصار البرجوله
ههههههههههه

noon kiko يقول...

مسرور
يابنى الصعيد حلو بينا
وفكر فعلا تيجى ومش هتندم
هتشوف حضاره جديده
هههههههههه
فشر حضارة الفراعنه

noon kiko يقول...

استاذى عمرو
كويس جدا ان الصور نالت اعجابك
كل سنه وحضرتك مبدع
وكل سنه وحضرتك بخير
:)

noon kiko يقول...

صدفه جميله
ميرسى يا ايهاب لكلامك ده
وكل سنه وانت طيب

وبلدنا احلى مافيها زى مانت قلت ناسها
هما طيبين وعلى فطرتهم
ودى احلى مافيها
:)

noon kiko يقول...

مسدس صغير
ابو صلاح
بلاش كده
هنقطع على بعض
:)
كل سنه وانت طيب

أبــــو ضـــيــاء يقول...

كل سنة وانتي طيبه
:)

noon kiko يقول...

ابو ضياء
وانت طيب
حبيت اروح مدونتك واعلق
بصراحه مفهمتش حاجه
ومعرفتش مين اللى بيكتب هناك
ياريت توضحلى
:)

dr/shiko يقول...

كل سنة وانتم طيبين وعيد سعيد عليكم جميعا

Heba Gamal Emara يقول...

كل سنة وانتى طيبه يا نور
والله انا مكنتش اعرف ان العيد فى سوهاج حلو اوى كده
كل سنه وانتى واهل سوهاج كلهم بخير

ponpona يقول...

آه ياني يامظلومه علطول ياني

والله الواد أخويا هو السبب قومت أجيب حاجه م التلاجه رجعت لاقيت الكمبيوتر محتل آه والله واهو من ساعتها لحد ما قام نام وراح طافي الجهاز وقالي لأ ماليش دعوه أنا عايز أنام ابقي حطي الكومنت بتاعك بكره طيب يابني يهديك يرضيك ودا ماعندوش غير عايز أنام عايز أنام

أنا صاحي من امبارح والله واستنيته لحد مانزل يصلي الفجر وجيت أقولك سوري أنا شكلي بقي عامل زي اللي قال أنا أهو وبعدين أخد ديله ف سنانه وطار

وبعدين ايه "روحى مش عايزه منك حاجه" انتي هاتخدي هاتخدي مافيش اوبشن تالت استيني بس لحد بكره لأنهم خلصو صلاه ف المسجد واخويا زمانه جاي
أنا جايه بكره باذن الله بس علي باليل كده عشان خارجه .... أوكيه؟

قال مش عايزه مني حاجه قال
:)

ponpona يقول...

أنا جيت ... تا تا تا تا
بنت يا نور .. تعالي هنا أيون قربي شويه كده فين بقي ودانك اما أملصهملك هه؟ فين هما فين :)

انتي مش عايزه مني حاجه !! .. طيب ، قومي بقي هاتي شنطه كبيرااااا عشان تاخدي كل الحاجات اللي انا جايباها دي ، ياللا يا سمسمه قومي انتي لسه قاعده !

خدي بقي ياستي ..
مبدئيا كل سنه وانتي أحلي مما كنتي ، باقول شعر أنا ياخواتي ايه العسل ده ، حلوه أوي سوهاج يانور تعرفي نفسي أروحها والله واروح قنا والاقصر واسوان بلد بكار لاني عندي اعتقاد ان أي مكان ماروحتوش في ناس كويسين جدا جدا مستنيني وانا نفسي أعرفهم ، عارفه .. أنا نفسي ألف مصر دي حته حته واعرف ناس كتييييير ، أعرف عايشين ازاي وبيفكرو ف ايه

بالنسبه بقي للعيد ، فانا عيدت عيدت يعني بس مش يوم العيد ، أنا عيدت يوم 27 رمضان أه والله ماتضحكيش ، رحت مع البنت مياده الكليه عندها نخلص ورق وأكيد يعني ماخلصش بس قاعدنا نتصور احنا والعيال اصحابها كتير اوي وبعدين رحنا اتمشينا و أنا جبتلي كوتشي وجبتلها كشكول مسمسم من أبو خطين حمر ف الجنب دا وبعدين رحنا اشترينا حاجه جميله للبنت أماني وعديت عليها وانا مروحه قعدت معاها شويه عشان هي مسافره أول الشهر الجاي مسافره بعيد اوي يعني ووحشاني من دلوقتي وكمان روحت البيت عملت عملت قطايف وانا مافيش حاجه تبسطني قد القطايف

بصي ، كفايه كده ع الشنطه دي ، اركنيها علي جنب بقي و هاتي واحده تانيه أحسن كده هاتبقي تقيله عليكي أوي يابسبوسه
أنا مستني أهو عقبال ما تروحي وتيجي
:)
.....
.....

جيتي؟ طيب كويس ، حلوه دي هاتقضي
ايه بقي اللي حصل بعد الفطار ، أخويا الكبير كان عايز يجيب كوتشي بردو قولتله طب ياللا وانا اروح معاك واختي الصغيره قالت وانا كمان جايه معاكو ، رحت أنا قولتله استني ناخد البنت أماني معانا
ونزلنا أنا واخويا واختي واماني واتمشينا شويه وقابلنا طنط ف الشارع وجابتلنا فيشار والبنت أماني اشترتلي سبحه حلوه أخويا هو اللي دفع تمنها لان البسبوسه ماكنش معاها فكه واحنا مروحين أخويا عزمنا علي عصير حاطيناه ف أكياس وعملنا سبق مين هايخلص الأول كان يوم حلو أوي بعد كده اتمشينا شويه تاني وروحنا

شوفي .. أهو دا اليوم اللي انا باعتبره فعلا العيد لكن بالنسبه بقي لعيد أول شوال
فانا سافرت والنور طول يوم الوقفه كان قاطع ف البلد كلها والبلاد اللي جنبنا كمان وماما بقت مش عارفه تعمل ايه ف الأكل اللي ف التلاجه وانا مابقيتش عارفه اروح ف حته عشان مش عارفه أكوي وتقريبا نمت يوم العيد طول النهار لحد النور ماجه كويت وخرجت ع العشه آه والله ، رحت شوفت قرايبنا ورجعت عملت واحد نيسكافيه وقعدت اقرأ ... بصراحه ماحستش انه عيد

آديني قولتلك كل حاجه بالتفصييييل أهو ، كومنت يكفي خمس ست بوستات

نور
أنا مش راجعه من السفر تاقلانه ولا حاجه
أنا راجعه من السفر تعبانه ومتضايقه ، لأن هما قالوا دا عيد والمفروض ابقي مبسوط وانا ماحستش ان في عيد وماكنتش مبسوط
بس !

noon kiko يقول...

د.شيكو
وانت طيب
وشرفتنى بالزياره الاولى دى
اتمنى تتكرر
:)

noon kiko يقول...

هبه عماره
كل سنه وانتى بالف خير ياحبيبة قلبى
وتعالى انتى بس وسوهاج هيجيلها العيد معاكى
:)

noon kiko يقول...

بونبونتى
يختى ومين سمعك
انا لغاية دلوقتى مستنيه العيد
بس عارفه
انا عيدت كام ربع ساعه كده
ههههههههههه
اه والله
اختى جات من البلد اللى هى متجوزه فيها يوم الوقفه هى ومحمودى ومحمودى ده ابنها اللى اد اختى هبه
ماما واختى جابوا هبه ومحمود ف اسبوع واحد
ههههههه
كانوا متسابقين
بس محمود ده ف اولى ثانوى بس طول وعرض
هو ومصطفى اخوه اللى هو اصغر منى باربع سنين اغلا ولاد اخت عندى
لانهم ف مقام اصحابى
اتفقت مع محمودى اننا نسهر لحد الصبح يوم العيد
ومع الفجر صلينا وبسرعه لبسنا
طبعا لبس العيد كنا حاطينه ع السرير وبنتفرج عليه طول الليل
وقعدنا نضرب صواريخ انا وهو وهبه واحمد ودينا وداليا وبسمله وجنا ولاد اخواتى الرجاله
اول الصبح ما بان خرجنا بلبس العيد وقعدنا نضحك ف الشارع
طبعا اختى وولاد اخواتى تقريبا طولى
فمش كنت باينه انى عمه وخاله
هههههههه
فرقعنا صواريخ ف الشارع
وروحنا صلينا ف الاستاد وماما واخواتى سبقونا على هناك بتاكسى
بس انا بحب اتمشى يوم العيد
وبعد ماصلينا رجعت مع احمد ومحمود بس والباقى ركب تاكسيات
وجبنا كنز ف الشارع وبسكوت
والولاد دلعونى ع الاخر
وروحت نمت نوم عميييييييييييق لحد المغرب
وصحيت لقيتهم بيقولوا خارجين لبست وروحت معاهم بس دوشة العيال صدعتنى فرجعت مع محمود واحمد وهبه ودينا لحد البيت الساعه 1 بالليل وحدنا
بس واول امبارح اختى قالت كفايه بقا وارجع البلد فقلنا نفسحها فسحة رجوعها لبيتها فرحنا الكورنيش وصورتهم كتير وضحكنا وكلنا لب واتعشينا
بس عارفه
لسه العيد مجاش مش عارفه ليه
مستنيه حاجه معينه تحصل
مش عارفه ايه هى
عشان متساليش
ههههههههههههه
انا رغيت صح
يالا بقا
كأنها مدونتى
ههههههههههه
مقولتليش
هى بلدكم ايه
؟

عطش الصبار يقول...

الله
الصور بكاميرا الفنانه لهاشكل تانى
حلوه قوى سوهاج وطول عمرى نفسى ازور الصعيد لكن لم تتحقق امنيتى مع انى فى الاصل صعيديه من المنيا
اشكرك يا نورا على دعمك وزيارتك اللى بستناها بعد كل بوست با اكتبه بتسعدنى جدا
تقبلى خالص ودى

Unknown يقول...

يا ضناااااااااااااااااايا

وهو كدة عندكوا زحمة

تعالى هنا يابت اما اعضك...يالهوى ياااااااااانى تعالى عندنا واتفرجى

بس الكورنيش عندكوا شيك شيك شيك

صدفة جميلة يقول...

شب حريق هائل بقرية "الزارة" مركز المنشاة بسوهاج بسبب تجهيز "الفطير المشلتت" بفرن بلدي امتدت ألسنة النيران والتهمت محتويات 20 منزلا وأصيب مجند بالدفاع المدني وثلاثة مواطنين باختناق وجروح.
اخبارك ايه طمنينى يارب تكونى بخير وسلامى لكل اهالى سوهاج

صدفة جميلة يقول...

اخبارك ايه وليه دا كله
امال انا اعمل ايه تعبان جدااااااااا
وعندى مشاكل بالهبل والحمد لله ربنا ادانى دور لوز بشوية سخونيه ومش عارف اعمل ايه

noon kiko يقول...

عطش الصبار
سيدتى الرائعه ذات الحس الراقى
كم يسعدنى مجيئك لى
كم اشعر برغبة قويه فى الحياه حينما اسمع منك كلمة تشجيع
دمتى لى ياسيدتى
وياليت يكون لنا لقاء يوما من الايام
:)

noon kiko يقول...

انجى
ياريت يختى تبقا سوهاج زحمه بدل السكون الجنائزى ده
واتفضلى يختى الكورنيش والبد كلها والله
:)

noon kiko يقول...

ايهاب
الف سلامه عليك
انا كويسه وزى القرد اهو
مفيش جديد
وخد بالك من نفسك شويه

أسما يقول...

نفسي اعلق عندك اول تعليق، بس اكيد هاعملها... علي فكرة انا بجد زعلانة اني اتاخرت المرة دي عشان البوست ده عشاني، ربنا يخليكي، سوهاج فعلا وحشاني، هنت بقي اخدتي الصورة الاخيرة دي من الشرق ولا الغرب و لا الكوبري الجديييد؟ اصل رغم انها بلدي بس مش عارفة ليه مش قادرة احدد الاماكن دي فين بالظبط!!!

الف شكر
:)