الثلاثاء، 29 سبتمبر 2009

اين انتم يا مصريين؟

تصورت للحظه ان الشعب المصرى رغم انه يحيا دور تنابلة السلطان بجداره..تصورت انه قادر على الخروج عن النص..وانه قادر على كسر حواجز الصمت والمناداه بحقوق دولة تهدر آدميتها كل يوم امام اعيننا بلا ان يحرك اى فرد ساكنا.. الجميع هنا مشغولون بخوفهم من ذلك الوباء الذى يدق الابواب وتناسوا تماما ذلك الوباء الاسرائيلى المستشرى فى ارض فلسطين.. تعدت اسرائيل بالامس على المسجد الاقصى اذاعت كل نشراتنا الاخباريه الخبر بحرص شديد لما اسمع صوت اى مصرى يندد بالاحتلال الكل اصبح صامتا لم استطع الصمت مثلهم ولم اعرف ما العمل فجئت هنا كى تشاركونى صرختى الصامتة رغما عنى ولكى ندعم صديقى العزيز حازم الذى اشعر بمعاناته اليوم وهذ هو البوست الذى نشره فى مدونته اتمنى ان تستصرخوا معى وحاربوا صمتنا
اليوم وبكل همجية , وبعيداً عن الأخلاق والانسانية , وبكل حقارة وجميع الاوصاف الغير أدبية تخرج علينا قطعان المستوطنين , تخرج علينا افواه الخنازير , يخرج علينا مصاصي الدماء , ليدنسوا المسجد الأقصى الاسير ليدنسوا أولى القبلتين , وثالث الحرمين ومسرى نبينا محمد صلى الله عليه وسلم , ليدخلوا الى منبرة ويطلقوا النار على المصلين وقد أصابوا عدد منهم. لا أعرف ماذا اكتب وماذا اتحدث فالكلمات هنا مبعثرة فوالله ان دموعي لتسقط , وأن الألم يعتصرني فأين أنتم يا عرب لقد أسمعت لو ناديت حيا ً .. ولكن لا حياة لمن تنادي ولو ناراً نفخت بها أضاءت .. ولكن أنت تنفخ في رماد أين انتم يا مسلمون أين انتم يا خير أمة أخرجت للناس الم تستيقظون من غفلتكم ألم تنتهون من شرب كاسات الخمر الا شبعتم من دماء فلسطين أشربوا من دمائنا حتى ترضون ولكن لا تتركوا مسرى نبيكم يدوسه القردة والخنازير افيقوا يا عرب .. افيقوا يا مسلمين .. هبوا لنجدة اخوتكم .. هبو لنجدة اقصاكم الحزين .. هبو لصد اولئك الصهاينة الملاعين . اللهم عليك بهم يا أبناء كتائب شهداء الاقصى يا كتائب عز الدين القسام يا ابناء الشقاقي وأبو على مصطفى يا كل ابناء فلسطين يامن لم تخيبوا للأقصى نداء يا أبناء الياسر وابو جهاد يامن قلبتم العالم في عملياتكم الفدائية منذ القدم وحتى اليوم يأ أخوة الكرمي والعمارين و عبيات اقطعوا اياديهم ... ومزقوا منهم الاجساد وقسما بربك لن يطول عقابهم ولسوف تعلن تل أبيب حداد اللهم ارزقنا شهادة في انتفاضة الاقصى الرابعة اللهم يسر لنا سبل الجهاد اللهم عليك باليهود فانهم طغوا اللهم أرنا بهم يوما اسودا اخوتي وأحبتي زوار مدونة حازم أعلم لو كنتم معنا ما ادخرتم جهداً الا وبذلتموه ولكن جهادكم هو من على مكتبكم وبحروفكم ومدوناتكم فهي سلاح فتاك وتأكدوا أن رسالتكم ستصل لكل بيت فأخلصوا النية لله عز وجل وقوموا بتدوين كلمات ولو بسيطة ولنجعل هذا الاسبوع هو حملة لنصرة المسجد الأقصى أو قوموا بنسخ هذا الموضوع وألصقوه في مدوناتكم , لأن رسالتنا واحده فلنوحد الكلمة ولنوحد مجهودنا(http://hazemgaza.blogspot.com/ ولست أبالي حين أقتل مسلما ** علي اي جنب كان في الله مصرعيفلست بمبد للعدو تخشعا ** ولاجزعا اني الى الله مرجعي

هناك 26 تعليقًا:

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

احجز اول تعليق

وارجع تانى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

ياااااااااااااااااه بجد كلامك وجعنى قوووووووووووووووووى
وانا معاكى بكل كلمة وكل حرف

ربنا يجزيكى عنا كل الخير واضم صوتى لصوتك

ربنا يكرمك يارب
وبجد بحترم فكرك وقلمك
مودتى

دكـــــتور جدا يقول...

السلام عليكم
ربنا يتقبل منكم
ويبنفع بكم
جاري التفاعل وتوضيح القضية ونشرها

اللهم انصر جنك يارب

Unknown يقول...

يااااه
تتصوروش قد ايه مبسوط
بجد صدقيني انه عملك ده مستحيل انسهولك
فلسطين محتجالكم
فلسطين تنتظر اخوتها
القدس منذ سنوات عندية لم تبتسم , ولكن بالتاكيد هي قريباً بكم ستبتسم
لا اعرف ماذا اتحدث , ولكن لوحة شرف بحقكِ قد لا تفيكي حقك
ولكن الدعاء لكِ بالاجر باذن الله دائم
تقبلي ودي
ابن فلسطين

أبــــو ضـــيــاء يقول...

حسبنا الله ونعم الوكيل

مسدس صغير يقول...

قلوبنا معكم يا اخواننا الاعزاء فى فلسطين
ندعو لكم ليل نهار ان يثبتكم الله وينصركم على عدوكم

همس الارواح !! يقول...

ازيك حبيبتى عامله ايه


بجد البوست حلو اوى

وبجد ربنا يستر ويارب يفك كربتهم يارب

والله بجد انا بحييكى على احساسك بالغير ده
وخاصة اخوانك العرب

تحياتى ليكى

ponpona يقول...

أنا بقيت كل يوم باسأل نفسي ..
هو احنا رايحين علي فيين ؟
ولحد دلوقتي مش عارف !!
متفائله .... بس مش مطمنه أغلب الأحيان


طيب أقولك علي حاجه..
احنا عندنا فلسطينين كتيير جدا ف الكليه بالذات دفعتي
عارفه ... فعلا باحس بالذنب ناحيتهم
ومش متخله إزاي أنا قاعده ف المدرج واللي قاعد جنبي بالظبط كده فلسطيني وان هو قاعد وسطنا واحنا مش عارفين نساعد ازاي !! أو ان في حاله لا مباله عامه وباقول لنفسي .. هو دا مش أخويا ؟ أومال احنا ليه باردين كده!!

noon kiko يقول...

عاشقة الاحزان
مش ممكن ابدا تكونى موجوعه أدهم ولا نكون موجوعين نصهم حتى..دول بيتعذبوا كل ثانيه
انا مش عارفه احنا هنفوق امتا
بجد البلد دى فعلا محتاجه قنبله عشان تفوق
حسبنا الله ونعم الوكيل

Heba Gamal Emara يقول...

ازيك يا واحده
كلامك مظبوط جدا جدا
بس عايزة اقوللك ان ربنا مبيسبش حق حد واكيد هيرجع حريه فلسطين مهما طالت الاوقات
وربنا يصبر اهل فلسطين
مشكورة على موضوعاتك

noon kiko يقول...

ضكتور جدا
شكرا يا محمد على شعورك العالى ده
والف شكر على تفاعلك مع الموضوع
انا هستنى منك اكبر اهتمام
الموضوع بجد يستاهل

noon kiko يقول...

حازم
انا مكسوفه اوى بجد
لوحة شرف ايه دى يا بنى اللى تعملها لوحده متكتفه ومش عارفه تعمل حاجه
معلش سامحنى مش بايدى اعمل اكتر من كده
انت وكل الفلسطينيين محتاجين مننا اكتر من كده
معلش يا حازم
ده اللى ف ايدى

noon kiko يقول...

ابو ضياء
معاك حق
حسبنا الله ونعم الوكيل

noon kiko يقول...

مسدس صغير
فعلا محتاجين دعاء
وياريت تفاعل باكتر من دعاء ولو ف مدوناتنا يا صلاح

noon kiko يقول...

همس الارواح
ازيك
وحشتينى
مش باينه من فتره
ياريت كان بايدى حاجه اكبر من احساسى ده
ولو ان فعلا لا حياة لمن تنادى

noon kiko يقول...

معاكى حق يا بونبونه
احنا بقينا ف تلاجه
لا بنحس ولا بنتاثر
وكله ماشى بمبدأ انا ومن بعدى الطوفان
ياخسارة البلد دى
خلاص مبقتش بلد
مننا لله

noon kiko يقول...

هبه
شكرا بجد يا حبيبتى لاهتمامك
حاولى تكتبى عن فلسطين قريب
عايزين الكل يتحرك
ياريت البلد دى تتحرك
ياريت

Unknown يقول...

الله ما يحرمنا منك يارب
والله انك زوء وبجد انا بحترمك جداً
ربي يحميكي ويوفقك ويسعدك ويحققلك احلامك
يا اطيب قلب :)

noon kiko يقول...

حازم
ربنا يكرمك على كلامك
انا بس سعيده انى عرفتك ارسم بسمه بسيطه على وشك ولو للحظات
ربنا يشيل الهم عنكم يارب
:)

هاني مهران يقول...

على فكرة انا حاسس انك زعلانة منى ماعرفش ليه
عايز اقولك انى ماينفعش اخسرك كصديقة محترمة
ياريت لو فيه حاجة تقولى

ponpona يقول...

زهرتي الحلوه
عامله ايه يابسبوسه ؟ كويسه ؟ يارب كده علي طول
أنا بس قلقت أصل بقالي كتير ماشوفتكيش
:)

يارب تكوني بخير

سلام

ponpona يقول...

أنا قلقانه جامد علي فكره
يارب تكوني بخير

:)

noon kiko يقول...

بونبونه
ربنا يخليكى ليه يارب
والله انتى اصيله وانا استاهل
انا كنت تعبانه جدا والله
منها شغل طحن
وكمان تعب
بس الحمد لله بقيت احسن شويه

أسما يقول...

الظاهر انا انا فاتني كتير، مش عالبلوج بس، انا كمان بقالي فترة بعيد عن الاخبار، صحتي تعبت و باحاول ارممها، بي الظاهر مفيش فايدة

أسما يقول...

علي فكرة انا شفت البوست بتاع العيد و سبتلك تعليق هناك و انت ما ردتيش، انا قلت اكيد ما شفتيهوش، بس انا حبست اقوللك شكرا عليه و عالاهداء
:)

noon kiko يقول...

ايزلد
يااااااااااااااااااااااه
وحشتينى
وحشتونى خالص
انتى وانجى وبونبونه وهبه وديدى وعلياءوفاطمه
واستاذى عمرو طبعا ودكتور احمد
يااااااااااااااه مفتقده الناس دى اوى
الشغل زفت خلانى مش عارفه اكلم اى حد
ادعولى افضا واكلمكم واسلم عليكم نفر نفر