الخميس، 13 أغسطس 2009

شباكنا ستايره حديد

شباكنا ستايره حديد..بالامس كانت شاديه تغنى شباكنا ستايره حرير..من نسمة شوق بيطير..الآن شباكناستايره حديدنحن سجناء .حتى الضحكه مش طالعه بنفس..على رأى امى مضطرين نضحك..اما كل شىْ الان صار يسجن بعد ان صنعنا فوق نوافذناستائر حديديه نحتجز خلفها كل احلامنا..طالما هناك بشر قادرون على انتزاع ضحكاتنا وتحويلها الى شىء يشبه السخريه فوداعا للستائر الحريريه مزقت منذايام ستائرى المخملييه،وحطمت نوافذى لاصنع منها نوافذ المونتال..كى يمكننى ان ارى من خلف زجاجها الفاميه البنى القاتم كل ما يحلو لى ..ولا يرانى احد،هذه النوافذ الزجاجيه تتيح لك ان ترى مالا يراه غيرك ولا يراك غيرك..فلن يرى سواك ظلك المتراقص على الزجاج المعتم فى مصر الاراء متعدده والموت واحد. السجون متعدده والظلم واحد الاحزان متعدده البكاء واحد القلوب متعدده الكره واحد الوجوه متعدده وقناعها واحد نحن من خلف ستائرنا الحديديه مجرد اقنعه مع الاعتذار للفنانه شاديه class id=BLOG_video-UPLOADING height=266 width=320 contentId="UPLOADING">

هناك 30 تعليقًا:

هاني مهران يقول...

مبروك المدونة الجديدة والشكل الجديد

والفكر الجديد وكل حاجة جديدة حلوة

انا انبهرت بجد

الموضوع هايل جدا جدا جدا


وفكرة المعارضة مع الاغنية واختيارها لتصوير وتحليل الوضع الراهن موفق قوى قوى

( سؤال : هى فين مدونتك التانية ؟؟)

نوسه وريمان فى هاكونا مطاطا يقول...

انت لسه هنا؟


لا لا تعالى بسرعه عندنا


تيمون وبوبما عايزينك


كل ما تضحك اكتر كل تاكل بطاطا اكتر

هاكونا مطاطا

مش هتقدر تغمض عنيك

هاكونا مطاطا هديتنا لكل المدونين عشان نخرج من حاله النكد

هاكونا مطاطا تهييس للصبح

هاكونا مطاطا ... لااااا للملل


هاكونا مطاطا... قول لاء للهم

هاكونا مطاطا.... اوعى تزعل ابدااا

هاكونا مطاطا... ارمى الماضى ورا ضهرك


انسى الماضى اللى يغيظ


يلاااااااااا تعالى مستنى ايه

وياريت تضيف اللينك عندك
ومش هتندم ابدآ

مودتى

سارح فى ملكوته يقول...

السلام عليكم
الف مبروك على المدونة الجديدة
بصراحة عجبنى جدا اسم المدونة وكمان الكلام اللى بعد العنوان
الموضوع جميل بس انتى ليه تشائمتى مرة واحدة صحيح انا مقرأتش المدونة التانية كلها بس كنت بحس بتفاؤل شوية
على العموم ربنا يوفقك
مع خالص تحياتى

ضحكات الحياة يقول...

السلام عليكم

انا مش عارف و مش فاهم
انا بتهيألى كنت هنا قبل كده بس مش عارف يظهر انى انا دماغى تعبانه شوية

البوست جميل و رائع
دومتى مبدعه

ضحكات الحياة يقول...

بس و الله
انا كنت هنا
ده حتى كان فى بوست تانى
انا دماغى حصلها مسح تام

تقبلى أسفى

noon kiko يقول...

iهانى شرفتنى بجد..ورايك مهم عندى جدا..اتمنى يكون عجبك النيولوك..بالنسبه للمدونه التانيه فانا شفت انها لازمن تتلغى عشان يبقالى نيولوك بجد
احنا فزمن الرومانسيات فيه رفاهيات
شرفتنى فى المحروسه

noon kiko يقول...

هاكونا مطاطا
جوعتونى ع السيره
ههههههههههه

noon kiko يقول...

سارح ف ملكوته
ده مش تشاؤم ده رؤيه موضوعيه للبشر اللى حوالينا
معلش اصلى كنت عميا لفتره طويله
الحمد لله فتحت
:)

noon kiko يقول...

ضحكات الحياه ههههههههههههههههههههه
انت كنت هنا ومكنتش هنا
هبقى افهمك بعدين
ولو ان الموضوع صابون
وانت مالكش ف الزحلقه
شرفتنى يا جميل

صدفة جميلة يقول...

ليه الكلام ده انتى بتعترضى ولا ايه
ايه شكلك نفسك تكلى عيش وحلاوه

صدفة جميلة يقول...

اسعدنى مرورك بمدونتى وكمان اسعدنى كلماتك مرسى جدا يافندم

صدفة جميلة يقول...

اكيد بالعكس انتى زتى كلامى طعم وحلاوه خاصه بزيارتك
يعنى احضر نفسى واعمل حسابك فى العيش والحلاوه
ياترى انتى عرفتى مدونتى منين

noon kiko يقول...

صدفه جميله
والله مرورى بمدونتك صدفه جميله بس صدفه هتتكرر
ولو ضرورى عيش وحلاوه ممكن تجيبلى معاهم كنز
وياريت يكون كوكا عشان بحبها سودا هههههههه
ويارت شاليمو عشان يبقا عيش وحلاوه بجد
شرفتنى

صدفة جميلة يقول...

على فكره انا ضفت اميلك يعنى عاوز اعرف مين العجبها كلامى يعنى لو مكنش يضايقك
على العموم مستنى انك توفقى او لا

noon kiko يقول...

اكيد موافقه
على الاقل هعرف مين اللى هيجبلى عيش وحلاوه
ههههههههههه

صدفة جميلة يقول...

للاسف سالت واحد ضابط صحبى قال لى ممنوع ادخال الكرواسون داخل السجون فياريت تختارى حاجه تانيه

صدفة جميلة يقول...

ليه سؤال عجيبك صوره التعليق بتاعتك بتختلف من تعليق اتعليق سحر ولا من الخوف
اكيد طبعا كوكاكولا فيروز كل ماتطلبى دا حق الصاحب على صاحبه

صدفة جميلة يقول...

للاسف اكتشفت حاجه غريبه انك مش هاتزورى مدونتى تانى لان الدكتور منعك ياترى ممكن تعندى الدكتور ولا صعب

noon kiko يقول...

مدونتى عليها عفريت
عندك اعتراض ههههههههههه
زعلتى مفيش كرواسون
طاب خليها باتيه
اسالهولى ينفع باتيه ولا لا
الهى يكفيك شر المرض

noon kiko يقول...

لا هاجى مدونتك غلاسه..اصلى بخفف جرعة الرومانسيه بس نياهاهاها

حلم بيعافر يقول...

مبرووووووووووووووك المدونة الجديدة
وان شاءالله الستاير الحديد يجيلها يوم وتفك

noon kiko يقول...

حلم بيعافر
هى مش جديده اوى هى كان فى فبلها مدونه قديمه قفلناها عشان ممشيش حالها ف السوق
هههههههههه
فقلنا خلينا ف الخضار
اهو على الاقل مضمون
والله يبارك فيك

القدر و انا يقول...

واحدة من الناس
تقبلى مرورى لاول مرة
عجبنى تعليقك عند د.ياسر
حسيت وجود مخ كبير.. وقلب كبير .. وايضا مرارة اكبر
شباب رائع فى الزمن الصعب
كان الله معكم ومنحكم القدرة والقوة للتحديات
تحياتى لاسلوبك الراقى لتناولك لموضوعاتك

بنجاواتى يقول...

السلام عليكم

واضح ان انا فاتنى الكتير بانى مش هكون موجود فى الفترة اللى جاية

انا بقولك ان مدونتك كانت هتبقى احد المدونات اللى احب ادخلها ما شاء الله عليكى

عموما هضيفها عندى علشان ما انساهاش ويا رب ارجع الاقيها لسه فاتحة ولسه جميلة كده واحسن كمان

تحياتى

سلمى يقول...

السلام عليكم
كل ما استطيع قوله اننا يجب ان نتحمل لاننا من صنعنا فى انفسنا هكذا
دمتى فى سعاده

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم

مبروك المدونة الجديدة

ورمضان كريم وكل سنة وحضرتك بخير

والبوست متميز جدا

لكن شكله كده يودي طره

في حفز الله

noon kiko يقول...

القدر وانا
شرفتنى بجد
طبعا مش هقول اننا فعلا شباب رائع ف زمن صعب بس هقول احنا شباب مظلوم فى زمن مظلوم اكتر
انا محتاج جدا للدعوات الحلوه دى
ويارب دايما اقدر اعبر عن اللى الناس حاساه
الف شكر
:)

noon kiko يقول...

بنجاواتى
بص يا سيدى انت هيفوتك الكتير بس معلش مضطرين بقا لاجل التعليم
من ناحية ان مدونتى هتكون موجوده اما ترجع ولا لا ..ده هيعتمد على حكومة شقلوبستان على راى د ياسر
وانت فاهم الكلام على مين طبعا
ههههههههههه
ممكن اتاخد من قفايا ف اى لحظه
بس متقلقش انا جامده
اول قفا وهقول هما السبب
ههههههههههههه
انشاء الله هستنى زيارتك الجايه مهما كانت بعيده
نورتنى

noon kiko يقول...

سلمى
صدقتى
احنا اللى عملنا كده ف روحنا
والله جبتى المفيد
شرفتينى يا سكر بالزياره
وكرريها

noon kiko يقول...

قلم رصاص
طبعا البوست ده واللى جاى واللى هفكر اصلا اكتبه كله هيودى ورا الشمس
هههه
مش قالوا لو نفسك تروح القمر تعمل ايه؟
تعمل بوست زى بتاعى يوديك ورا الشمس ومن هناك تاخد تكتك بجنيه للقمر
بسيطه
وانت طيب
وها فكر جاى معايا ولا ايه
هوديك القمر
هههههههههههههههه