الثلاثاء، 15 سبتمبر 2009

الموت دليفرى

ذهبت الى عملى المعتاد وابتسامه كبيره على شفتى وقبل الذهاب مررت مع امى للحصول على المعاش..صادفتنا المعضله الاولى وهى المكروباصات التى يصر السائقين على كبسها بالبشر وكأنهم فى زريبة بهايم
طبعا التاكسى فى الصباح يكلف الشىء الفلانى وسيقوم بسرقتنا عينى عينك
فالمشوار ابو تلاته جنيه سيحسبه هو بسبعه ولن تفيد شجارتنا معه اذ سيأخد مايريده ف النهايه
طبعا مرمطة المكروباصات ارحم
وانا فى الطريق تذكرت نشرات انفلونزا الخنازير اللى بتطلب من المواطنين عدم التزاحم
ولو ان الزحام الايام دى صار يمر امامى باكثر من ذى قبل
اولا المكروباص او اللى بسميه انا علب السردين..وثانيا زحام المعاشات،سيدات من كل الاصناف ريفيات وحضريات..يتزاحمن عند شباك موظف المعاشات من اجل الحصول على المعاش.وخد عندك بقا من الامراض.
وبعد ازمة المعاش ازمة السوق
السيدات هناك يتزاحمن على بائعى الخضار فى سوق البلد الضيق رغم ان الحكومه قامت بانشاء سوق كبير بجوار السوق الصغير وواسست فيه مكانا لكل بائع..ومساحته معقوله ورغم تشطيبه من فتره بعيده الا انه صار مرتعا للذباب والقاء القمامه فيه رغم اناقته
طاب كان ايه لزمته من الاول؟
ولا يعنى بيورونا انهم شطار فى التشطيب
ياحرقة الدم.
وبعد السوق فى رحلة العوده بالمكروباص من جديد
ثم الذهاب اخيرا لمدرستى
ولانها مدرسه خاصه فلقد قاموا باخذ توقيعنا للانتباه لكل طفل قد ياتينا مصاب باى عوارض انفلونزا ولو كانت انفلونزا عاديه
كما قامت ادارة المدرسه بتقليل عدد الطلاب والتلاميذ فى كل فصل تحسبا للاصابه(اكتر ماكان العدد قليل..اللهم ارحمك يا مدارس الحكومه)
طبعا الحكومه مش واخده بالها ان الزحام شىء فارص نفسه علينا وكأنه بيقولنا وهو مطلع لسانه هتتعدوا بأنفلونزا الخنازير يعنى هتتعدوا
متفكرش ليه تعمل وسائل مواصلات اكتر او حتى ترحم الموظفين شويه وتديهم اجازه لحد ما الغمه دى تنقشع خاصة ان فى مصالح حكوميه بيروح الموظفين فيها يمضوا حضور وانصراف دفعه واحده ويخلعوا.يعنى كده ولا كده ملهمش لازمه.
طاب يدوهم اجازه احسن.
والمدرسين اللى مالهمش لازمه دلوقتى ف المدارس لان مفيش دراسه لازمن وختمن ولابد يعنى يروحوا الصبح يوروا وشهم؟
والمدارس الحكومى اللى اتأجلت فيها الدراسه كمان اسبوع هو يعنى الاسبوع ده اللى هيحل المشكله ويبعد الوباء ده عن ولادنا
مايقللوا عدد الطلبه فى الفصول اللى الفصل منهم بيشيل اربعين وخمسين تلميذ بيعدوا بعض بانواع مختلفه من الامراض.
ويحطوا دكتوره عليها القيمه ف المدرسه مش تمرجيه عامله نفسها دكتوره وهى ولا عارفه الالف من كوز الدره.
اظن التلاميذ كده مش هيجيلهم انفلونزا دده هيجيلهم الموت فورى
والمعاشات
مايخلوا المعاش يوصل لاصحاب المعاشات بالبريد
انشالله يخصموا تمن الظرف وطابع البوسته من المعاش
واهو يرحموا العواجيز من المشوار ويقللوا نسبة الاصابه بالمرض لا الامراض كلها اللى ممكن تنتج من الزحام
طبعا ده كله رغى فاضى لان الحكومه عارفه شغلها
واما تأجل الدراسه اسبوع تبقا هى عارفه بتعمل ايه
واما تسيب سوق كامل فاضى والناس تتزنق ف بعض ف السوق الصغير هى عارفه بردوا بتعمل ايه.
واما تخلى عواجيز تقف ف زحمه تجيب الموت من غير انفلونزا تبقا بردك عارفه بتعمل ايه.
واما تخلى التلاميذ يقعدوا عشرات ف فصل واحد بردوا هما عارفين المصلحه فين.
وسبحان الله
له فى خلقه شئون
وربنا يتولانا برحمته
نسيت اقول ان الابتسامه الكبيره اللى كنت رايحه بيها شغلى طبعا بعد المشاوير دى كلها
بقت تكشيره أأأأأأأأأأأأأأأااااااد الدنيا
:(

هناك 32 تعليقًا:

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

بخخخخخخخخخخخخ

ناخد اول تعليق

وسعولى السكه منك له لها

فوووووووووووووووووووووووووو

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

والتانى كمان

كل سنه وانتى طيبه حبيبتى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

والله البوست جميل قووى حبيبتى
وهضيف عليه بعض الحاجات

بعيدًا عن انفلونزا الطيور والبط والوز والحمام

انا هتكلم عن بلدى اللى بحبها على الرغم من كل اللى بدوقه فيها من مرار

ولا عمرى فى يوم ما هسيبها واروح بلد تانية لمجرد انى مش مرتاحة فيها

زحمة يا دنيا زحمة وزحمة ومعدش رحمة
الغلاء فاحش والشعب ساكت
الشعب غلبان وبعدين
يقف فى طوابير العيش من الفجر
عينى علينا يا شعب مصر

احيك بجد يا اختى على موضوعك الجميل ومعاكى بكل كلمة
دمتى بكل خير
مودتى

noon kiko يقول...

عاشقة الاحزان
يا الف اهلا وسهلا
ياتلتميت مرحبا
شرفتينى يا قمر
وطبعا انا معاكى ف كل اللى بتقوليه
وطبعا لاننا ف مصر فكل ده مش غريب علينا

بس ده مش معناه اننا بنكرهها
بس بنكره الغلط اللى انتشر فيها
واكيد مسيره ف يوم يتصلح
بس موت ياحمار ع بال مايجيلك العليق
:)

غير معرف يقول...

بصي اصلا انا متغاظه من تأجيل الدراسه اسبوع ده

اصلا طالما اتأجلت يبقى في خوف من الخطر ..... طيب الاسبوع ده لازمته ايه .... يعني هو ده اللي هيزيل الخطر

فيها ايه لو نأجل شهر

اصلا اصلا انا لو وزير التعليم " دي امنيتي على فكره " كنت لاغيت الدراسه السنه دي ...وأجمع تبرعات من الحراميه ... احم .... اقصد رجال الاعمال اجباري كده لبناء مدارس جديده ..... علشان نقلل الكثافه في الفصول ..... وكمان وزير المواصلات ياخد منهم لزياه الاتوبيسات .... والحكومه الذكيه توصل للناس المعاش عن طريق النت زي التنسيق .... او بكارت ذكي

اصلا كل شيء له حل .... وكل واحد اغتنى وحوش فلوس تكفيه هو واحفاد احفاد احفاده لازم يدفع ضريبه للبلد .... دي ظروف طارئه

نوره حبيبتي .... انا بفكر بجد في موضوع المدونه ..... بجد شكرا لاهتمامك

adel يقول...

خمممم
عندك حق طبعا في كل كلمة
الشمكلة ان المرض ده مش خطير
بس للاسف انا متوقع انه يتحول
لوباء
بسببنا و بسبب جهلنا و كمان بسبب الاقتراحات الحكومية الغريبة
يعني يلغي المدرسة و يسيب كل زحمة البلد دي
ما لو لغا المدرسة العيال هتقضيها في الشارع و برضه هيبقي زحمة
يعني برضه هينتشر

noon kiko يقول...

ميرو حبيبتى
بصى انا مش بهتم اقرا كل المدونات بس المدونات اللى تشدنى
وانا طبعا مدونتك والله مهمه جدا عندى
مش لاننا صعايده زى بعض
بس لانك بتفكرى زى حالاتى ومتشابهين
وانا مابصدق الاقى حد يفكر زيي
فلازم طبعا سيادتك تهزى طولك كده على رأى الحاجه امى وتكتبيلنا بوست تحفه من بوستاتك
والا هزعل
يعنى اول ما ابقا ملتزمه واجيلك كده على طول انتى تبطلى تدوين
يعنى اذا حضرتك الشياطين ذهبت الملائكه
ده كلام
بالنسبه لكلامك عن تاجيل الدراسه
اسكتى يختى هتشل
وتاعبين روحهم ليه مش عارفه
حاجه تنقط
والله ياعسل انتى لو بقيت انا رئيسة الدوله وعد اخليكى وزيرة تعليم
بس كده
انتى تؤمرى
ثانيا بالنسبه للحراميه
احم احم
عفوا نقصد رجال الاعمال
فدول نشاطهم متوقف حبتين ف رمضان لزوم المشيخه
وبس كده ربنا يجعل كلامنا خفيف على اى حد من طرف اللى بالى بالك
ارحمنا يااااااااااااارب

noon kiko يقول...

عادل
والله ياعم انت بتجيب م الاخر
فعلا دى حاجه كانوا لازم يفكروا فيها
انا الاسبوع ده لا هيقدم ولا هيأخر وانه مش الحل عشان الوباء ده
وان الحلول اللى كان لازم تتعمل ولا اتعملت اصلا
كأنهم بيقولولنا موتوا وريحونا خلونا نخلص
وبعد ما الشعب يموت طبعا هيقفوا ف جنازته ويقولوا
وهما بيمصمصوا شفايفهم
عملنا اللى علينا علينا والباقى على اله
طبعا كتر خيرهم تعبوا بجد
وعجبى

غير معرف يقول...

طيب انا معاكى فى كل ده وربنا يستر على الناس كلها بس تعرفى ان الشهر اللى جاى فى بطولة كاس العالم للشباب بالذمة بقى بيقولوا مش عايزين زحمة ويرحوا يعملوها بايدهم الجزائر لغت دورة عندها عشان مفيش حد يجىء من برة واليابان اجلت لغت الدراسة هذا العام لانها خايفة على ولادها واحنا ماشاء الله كل اللى هنعمله اننا هنحصن الحكام فى الحجر الصحى اللى فى المطار والجماعة السواح اللى هيحضروه لانه مش ينفع يتلغى والله اعلم بالاسباب

noon kiko يقول...

غير معرف
انا هزعل بقا عايز تقارن مصر بالجزاير
ايش جاب لجاب
دى مصر دايما ملهاش زى
وعند الحكومه حق تحصن الحكام والسواح
هما يعنى يهمهم الشعب ف اى
المهم اللى هيكيشهم مين
والشعب حبيبى وشريانى
ياخد على قفاه

قال يلغوا دورة كاس العالم
دول هما عاملينه ف التوقيت ده مخصوص
طبعا انت فاهم يا نصه
هع هع هع هع هع
وكفايه لحد كده
شكلى مش هفطر ف البيت النهارده وهتيجوا تزورونى بعيش وحلاوه
وانا مش بحب الحلاوه بعيش
ههههههههه

شوكولاتة يقول...

أنا مش عارفة والله الحكومة دي حاطة في بطنها بطيخة نمس صيفي كده ليه دول بيستهبلو والله أنا حاسة إنها فعلا مؤامرة علشان يشطبوا علينا واحد واحد يعني هما مش شايفين الزحمة مش شايفين الجامعة بتبقى عاملة إزاي مش شايفين المصالح الحكومية الحكومة دي لازم تفوق ده احنا داخلين على كارثة حقيقية وكل كوم وحكاية الأسبوع دي كوم بس مش هاتكلم فيها علشان أنا هموت من الغيظ أصلا
معلش انفعلت شوية بس أنا هاتجنن من كتر التفكير في الأزمة دي

بس برضو هنعيد كل سنة وانتي طيبة يانونا

noon kiko يقول...

شكولاته
وانتى طيبه ياقمر
سيبك انتى
طالما كده كده هنموت يبقا على رايك نلحق نعيد
عارفه والله نزلت اشتريت طقم للعيد
رغم ان بيتنا بيحضر لسنوية بابا بعد يومين
وكمان مش عادتى اهتم كده بالعيد بس قلت لماما خدى بالك يمكن مايجيش علينا عيد تانى وانا عايزه اعيد قبل ما اموت
ههههههههه
ايوه ولا ايه؟

Unknown يقول...

مرحبااااااااااا
كيفك يا مديرتي ان شاء الله تمام
موضوعك كتير مهم وحتى اسلوبه انه اخترتي اللغه العامية كمان بوصل الفكرة
بخصوص الازدحام يلي انا شايفه بالصورة بجد مزعج كتيييييييير والله يكون بعونكم

يعطيكي العافية على مجهودك :)
سلامو

غير معرف يقول...

والله الواحد ما هو عارف يعمل ايه ولا يقول ايه

لو قعدتي تقولي للصبح مفيش فاييدة

الزحمة زحمة

انا حكاية الميكرباص مش بتنزلي من زور على جثتي اركب في ميكروباص بالشكل دا ياخرابي ربنا يعينكم

عندنا مفيش ميكرباصات الا للاماكن البعيدة من مدينة لمدينة وبيكون الافراد على عدد الكراسي فقط

والحمد لله المرض مش منتشر عندنا

ربنا يحميكم ويبعد عنكم كل شر

تحياتي

noon kiko يقول...

mr hazem
كيفك ياعم
لا عم تسال ولا شو
كنا راح ندور نسال عنك بالمدونات وراح نقول
مدون تايه يا ولاد الحلال


بجد فينك من اخر بوست ومجتش تشال طاب انا بروح واسال عندك واسيب اهداء ف الشريط اللى فوق ده واينعم مش بلاقيه بعدها بس بعمل اللى عليا
متغيبش تانى هه
:)

noon kiko يقول...

نواره
يختى اموره انتى
يابنتى ايشحال المدونه اسمها يبقا انتى اكيد ف مصر
كل حاجه مالهاش زى عندنا
حتى انفلونزا الخنازير هنا ليها شكل تانى
ومش هتجيب نتيجه عندا ف حكومتنا اللى عامله عارفه كل حاجه
وماله المكروباص
هه
ماله
ده رمز من رموز مصر
ولا هتشوفى صوره زى دى الا عندنا
مش بقولك احنا هنا اكيد ف مصر
:)
وكنتى غايبه فين بقالك مده طويله
قولى اعترفى كنتى فين؟

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

المترووووووووو,المترو يا امى:))
هاتشىىىىىى واحده وكل سنه وانتى طيبه نقفل البلد ونهاجر او ممكن ننقرض ويعملولنا حظر تجول:)

ponpona يقول...

الحزن قام حفر عفر ... عفر أسي ودموع
غار الفرح غني وصفر ... قال البكا ممنوع

لا الناس ولا امبارح ولا الزمان جارح
فين قلبك الشاطر يزرع غنا وشموع

انسي اللي فات وامشي ... امشي علي كفي
لو ضحكه من قلبنا .. بتفيض وبتكفي
فين قلبك الشاطر .. محتاج يكون صفي


عدي الألم فوتي .. فوتي الزمن بيمر
ازاي نسيب حزننا .. يرمي العسل ع المر

فين قلبك الشاطر .. قلبي ف هواكي حر


نور
أكيد انتي عارفه الأغنيه .. بتاعه منير

أنا أصلا كنت جايه أسلم عليكي وارغي شويتين
تصدقي وحشتيني ... آه والله ، معرفش ازاي بس أهو وحشتيني

المهم يعني جيت لاقيتك حطيتي بوست جديد
عارفه ان هو بقاله يومين بس ماكنتش عارفه أقول حاجه ألاقيني فتحت صفحة التعليقات واقعد أبصلها كده وبعدين أقفل واخرج
معرفش ليه أهو أنا كده ساعات ماببقاش قادره اتكلم والكلمه توصل لحد شفايفي وبعدين توقع تاني لجوا

نور
كل اللي يدايقك فعلا لفيه ف شنطه والي أقرب سله مهملات
لو الواحد هيعد الحاجات اللي بتضايقه فعلا هينتهي ف الآخر لأنه بقي متضايق من نفسه

طيب انتي عارفه بقي ايه الهزل فعلا ، موضوع المدارس دا ، البنت بنت الجيران كانت عندنا من يومين ( بنوته صغيره فـ5 ابتدائي) باقولها انتو كام ف الفصل يا آيه قالتلي 150 ...!
بجد والله ، قولتلها 150 ، 150 يعني قالتلي أيوه ، قولتلها بتلاقو بقي مكان تقعدو ؟ قالتلي مش شرط ، ساعات وساعات

تخيلي .. مكان قد كدهو (صغنطط أوي يعني ) وفيه 150 روح ، طب والنبي دول هايعملو فيهم ايه وأصلا دول بيتعلموا ايه مايلغو السنه بحالها بلا وكسه قال يعني السنه هتفرق

وبعدين في مبدأ بسيط أوي الحكومه ماشيه بيه : ليه أريحك لما ممكن أوي أتعبك ؟ ليه ؟

ليه يخلوا المعاش يوصل بالبريد
ليه يجيبو دكتوره عليها القيمه
ليه مايلاففوكيش السبع لفات قبل ملتخلصي ورقك

تصدقي عند واحده صاحبتي ف الكليه عشان تختم ورقه عبيطه بتاعة استماره اشتراك المترو
حاجه سهله أوي وتتعمل في دقيقتين في أي مكان محترم لكن لييه؟
لازمن البنيه تتدفع عشره جنيه عشان طنط تتكرم وتحط ختم الجامعه ع الورقه ، لأ وايه الدفع مش بالسهل كده ، لا لازم تروحي تقفي طابور وتجبي اذن دفع وبعدين طابور تاني عشان تتدفع ويدوكي وصل بمبلغ وقيمته وبعدين تقفي طابور تالت عند طنط بتاعه الختم عشان تختملك
اللي يحرق الدم ان انتي المفروض أصلا ماتتدفعيش .. بس تعملي ليه بقي ، استغلال وأهو كله بالقانووون

شوفتي ، أهو أنا جيت أقولك هوني علي نفسك وما تتضايقيش لاقيتني زودت الطينه بله

أنا كتبت الأغنيه اللي فوق دي بقي ليييه؟
لأن أنا كنت عامله بلاي ليست لمنير وأول ما الاغنيه دي اشتغلت جيتي علي بالي قولت والله لانا قايمه أقولها ماتزعلش مافيش حاجه فعلا تستاهل

قومي شغلي الأغنيه وغني
غني غني غني
أنا لما ببقي متضايقه بغني
ولما ببقي مبسوطه بردو بغني

اصنعي من ألمك هذا سحابه كبيره واتركيها للهواء والجاذبيه ستتكفل بأن تذهب بها الي هناك ، والـ(هناك) تعني أن ليس هنا ... وأنت هنا

:)

غير معرف يقول...

يبقي أنت أكيد أكيد في مصر
يبقي أنت أكيد أكيييييييييييد في مصر !!!!؟؟؟.صدقت يا بنتي ؛؛؛
والله المصريين خصوصي ليهم الجنة ؛ من طابور عيش ... للشعبطة في الأتوبيسات أو أي وسيلة مواصلات غير آدمية.... أما بقي لو عندك عربية فالمرور في منتهي النزاهة لا رشوة ولا محاسيب ولا دورك ولا نمر وحروف متنقية أبدا إطلاقا أبسلوتلي .....وإلخ إلخ !!!
*يا واحدة مننا ؛ ربنا يرحمنا برحمته ويسهلك الصعب ويهونلك إللي فات ويحلي إللي جاي ؛ عشان تقدري تكملي وتواصلي الكفاح لإن دنيتنا دي عاوزه الصبر ثم الصبر ثم الصبر .
* عاوزه أسلم علي بونبونة وأقولها أنا هاروح أشتري سي دي محمد منير في العيد إن شاء الله .
* وأخيرا : كل سنة وإنتي طيبة وبعودة الأيام إن شاء الله .
ديدي

ponpona يقول...

ازيك يا واحدتي عامله ايه ؟
أنا النهارده بقي مبسوط مبسوط مبسوووط
قولت آجي ابسطم معايا ، هانبسط لوحدي يعني !!!
يبقي ايه الانبساطه اللي مالهاش طعم دي

يارب تكوني بخير وكويسه
وكل سنه وانتي طيبه العيد جه يلبسبوسه

أنا عارفه ان اليومين دول سنويه بباكي
وانتي أكيد متأثره ، بس نعمل ايه بقي ، أهي دي سنة الحياه

تعرفي ... أنا السنه دي أول سنه يجي العيد وعمو وخالو مش موجودين

كانو هنا السنه اللي فاتت لكن دلوقتي بقي هما عند ربنا

امبارح كنت متضليق أوي وماكنتش عايز العيد يجي
عشان هايجي ومايلاقيهمش ، لكن دلوقتي باقول ان هما هاينبسطو لو أنا انبسطت
فابنبسط

وانا الحمد لله دلوقتي كويسه


بعد اذنك بقي كده:
ديدييييييي ... ازيك يابسبوسه عامله ايه ؟ وايه أخبار الجو عندكو ف اسماعيليه ؟ أكيد حلو أحسن من القاهره هنا ، تراب تراب تراب
بس تعرفي أنا بردو بحب القاهره

ابقي تعالي كتير ، هنا وعند عمرو وف كل حته
أنا بانبسط لما بلاقيكو والله ف أي مدونه أدخلها

وبعدين يلبسبوسه ليه تصرفي العيديه وتتعبي نفسك وتنزلي تتدوري علي سي دي منييير
خلي العيديه ليكي ، هاتي بيها بلوزه حلوه كده
أومال يعني هماالبنات الحلوين يصرفو فلوسهم في اييييه؟

بصي .. انا دورتلك علي لينك يكون عليه أغاني منير كووووولها

والينك أهو ياستي " هما اتنين "

http://new.mawaly.com/music
/Mohamed+Mouner/albums?st=2


http://new.mawaly.com/music/Mohamed+Mouner/albums?st=1


وكمان كلمات الأغاني ... ماتضحكيش آي نعم الأغاني عربي بس بردو ساعات ما بنفهمش وابقي جربي كده تسمعي "امبارح كان عمري عشرين" وانتي هاتعرفي قصدي ايه

http://dvd4arab.maktoob.com/showthread.php?t=298677

نور...
ميرسي علي شويه الرغي دول ... صدعتك
أنا سبتلك لينك تقدري من عليه تحملي عباس العبد
ياريت تعجبك ، هي فعلا عجبتني

باي بقي دلوقتي ، أنا هاقوم أعمل قطايييف أصلي حطيت الزيت ع النار وجيت أكمل بقيت التعليق

:)

noon kiko يقول...

الشعب لابد له من حكومه تشكمه
بصى اولا وانتى طيبه
ثانيا انا ف بلدنا الصعيديه دى مفيش مترو
ولا عمرى ركبته
ثالثا لو هاتشىىىىىىىىىى دى اللى بالى بالك يبقا الحقى ادارى عشان متتاخديش حجر صحى
هههههههههه
كل سنه وانتى طيبه ياقمر

noon kiko يقول...

بونبونه
هاتى بوسه كبيره اوىىىىىىىىىى
انا بموت ف منير
والله من ساعة معملت المدونه دى وانا ببعد عنه وبتحاشى اسمع اغانيه
واما احب اسمع اشغل اغنية

قبل ماتحلم فوق
احلم وانت فايق
قبل ماتطلع فوق
انزل للحقايق
جايز حلم ف غمضة عين
عايز يتحقق ف سنين
وجايز يبقا الحلم اتنين
وتحققهم قبل دقايق

والله يا بونبونه انا ماعارفه احنا عايشين ف البلد دى ليه لما هى بتستعذب المنا
وبتفرح اوى لما تلاقينا كده متمرمطين
كلامك والله مزعلنيش
لانى عارفاه بس برتاح لما احس انى مش لوحدى اللى شايفه الغلط ده
البلد دى مفيهاش ضمير
الضمير فيها مات من سنين
الله يرحمه

noon kiko يقول...

ديدى
كل سنه وانتى طيبه
بصوا شكلنا كده عيله مدمنه لمنير
انا اصلا بحب منير واسامه منير وشريف منير
واى حاجه كده منوره زيى
هههههههههه
منير ده ملك بجد
بصى انتى ممكن تلاقى اغانيه كلها ع النت
ده حكايه
والله لو كنتى قريبه منى كنت جبتلك كل اغانيه على فلاشه
انا عامله مكتبه كامله له ولفيروز

بالنسبه لبلاوى البلد دى
فصدقينى ماخفى كان اعظم
البلد دى ماليانه مصايب
واللى فيها خربوها اكتر
عايزاها بجد تولع وناس عندها ضمير تيجى تطفيها وتعمرها على نضافه
طبعا ده مش حل
بس عارفه انتى
انا اشتغلت ف جرنان لمدة شهرين
صحافه صفراااااااااا
ومفيش اى مسحوق غسيل ينضفه
وتقدرى تقولى كده صحافه مصهينه
يعنى ماشيه بسياسة ادفع وانا اسكت
وطبعا معرفتش امشى ف سكتهم فخلعت بالذوق
وادينى اهو اخترت السكه الاسهل
طبعا كلامى هنا مش هيغير حاجه بس اعتبروه فضفضه
ووحشتينى بقا متغيبيش كتير كده
انا مبقتش عارفه اخبار اى حد منكم
بلاش غياب كده

noon kiko يقول...

بونبونه وديدى
البيت بيتكم
تعالوا ف اى وقت
بفرح جداااااااااا بوجودكم هنا
وبتبسط كمان


بونبونه
تعيشى وتفتكرى
والبقاء لله
انا بعمل انى مبسوطه عشان ماما بس
هرجع شويه كده ادردش معاكى
استنينى

ponpona يقول...

نور

أنا مستنيه أهو عايزه اقراه قبل ماسافر
أصل أنا مسافر بكره ... اهئ اهئ

:(

هناك مافي نت ... هتوحشيني والله

..

علياء يقول...

دا دا دا دااااااااااا :) (طبعاً زي ما انتي عارفة دي الموسيقى التصويرية بتاعتي)..

طبعاً طبعاً ده أول تعليق ليا في مدونتك يا نورة يا منورة.. يا حتة سكرة :) :) ..

بجد مدونتك لذيذة جداااااا.. وإن شاء الله أقرا كل المواضيع على رواقة وأعلق كده وأصدعك :):)

دمتي بخير يا نونّة :)

noon kiko يقول...

انتى السبب يا بونبونه
قلبتى عليا المواجع
امبارح قاعده اسمع منير للصبح
كل ما اجى اعيط اقول لنفسى بلاش يابت دى اغنيه والسلام
قعدت اسمع يونس ولزاما لما كان يوم مش طالعله شمس

انا مخنوقه جدا
معندناش عيد
جبت لبس العيد ويادوب هروح اصلى العيد ف الجامع وارجع اتخمد لحد المغرب
ماخلاص رمضان مشى

طبعا احنا مش عندنا عيد عشان كل اخواتى اتجوزو وبقا العيد يعنى موسم
يعنى نروح نزورهم ف بيوتهم وناخدلهم كحك ولحمه وخضار ونتغدا عند كل واحده من الاربع بنات او من الولدين وبعدين نرجع بيتنا
مفيش فسح ولا خروجات
ولا آيس كريم من تيب توب
ولا شكولاته
ولا عيديه هنشتريها ديناميت ونفرقعه ف الشارع
مش عارفه ليه كده
العيد بقا عندى حاجه هاديه جدا
من غير اى ملامح
من سنه كده كانت اختى الاكبر منى لسه متجوزتش وكنا بننزل نصلى ونتفسح ونجيب ديناميت ونفرقعه ف اصحابنا

مش عايزه اكئبك
بس حالتى مش تمام

noon kiko يقول...

عارفه كمان يا بونبونه
انا كنت راسمه خطط ياما للعيد بس خلاص
صحباتى كلهم بح
اتجوزو واتخطبوا وسافروا
مفيش منهم اى حد لسه على قيد ارض سوهاج
الا انا
وان شاء الله همشى باى طريقه
ان شالله اقدم طلب هجره
وبلاش اغنية منير امبارح عمرى كان عشرين
متفوريش دمى
عرفنا ان عمرى كان عشرين ودلوقتى بقا بقدرة قادر تلاته وعشرين
مش لازم يعنى تفكرينى كل شويه ان ايامنا واحنا عندنا عشرين سنه راحت
:(
زى ما كل حاجه حلوه بتروح
عاااااااااااااااا

noon kiko يقول...

علياء
يادى النور يا دى النور
يادى الهنا
اخيرا يا سكر افتكرتنا
كل سنه وانتى طيبه ياقمر
سيبك انتى من انفلونزا الخنازير
ومن المواصلات وقرفها
العيد جاى
وده الاهم
:)

سارح فى ملكوته يقول...

اولا
كل سنة وانتى طيبة وعيد سعيد
ثانيا
بذمتك انتى مش فى نعمة تحمدى ربنا عليها ده انتى فى الصعيد يعنى الكثافة عشر اللى فى القاهرة
ده لا ميترو ولا طوابير عيش ولاتنسيق اللى مش الكترونى بتاع الازهر ولا ولا ولا
ميت الف حاجة ربنا رحمكم منها وجاية تقولى الحكومة
بصراحة الحكومة مش مخلية فى جهدها جهد
ربنا يخلى بابا ويقوى صحته
واديه يا رب دايما على قد نيته
ويجعل كلامنا خفيف عليهم
اصلك مش عارفة هم عايزين ايه
عايزين يضربوا غية عصافير بحجر واحد
يقضوا على ازمة الاسكان والتغذية والتكدس و و و و
حجات كتير بقى
وربنا يجعله عامر
انا مش هنا
وهبقى اجبلك يا سيتى عيش وفينو
تحياتى

------ يقول...

كل سنة وانت طيبة

البوست جميل

بصى ياستى الزحمة لابد منها

لان المواصلات عددها صغير

والنس كترت زى ماانت عارفة

Mona Abdullah يقول...

ايوة طبعا يانور امال ايه

حكومتنا ذكية وعارفة بتعمل ايه

وبعدين اسبوع التاجيل ده هيفرق جداااا جداااا

هتكون الدولة استعدت

حسبي الله ونعم الوكيل

لو المسالة مسالة وقت دي مقدور عليها
لكن المسالة مسالة غباااااااااااااااااااء

ادارة الازمات ده فن

اللي خلا لما بيبقى فيه شوية زباله في الشوارع مبتعرفش الحكومة تشيلهم

ولا اي حاجة عرفت تتصرف الحكومة فيها

هتتصرف في المرض؟ والله لايمكن غير لما ربنا يزيحه

ربنا يرحمنا برحمته وليا عودة ان شاء الله

بوست جميل يانور زيك تومام :)