الثلاثاء، 8 سبتمبر 2009

شىء ضاع من رحيق الأمس..

منذ فتره وانا ادون كل الاشياء التى ضاعت مابين فجوة الماضى والحاضر
تغيرت كل الاشياء فجأة ؟ام انها تغيرت فى غفلة منى؟
وكنت قد اوشكت ان اضل مابين اشيائى التى رتبتها بيدى فى شقتنا بالامس لتفاجئنى بالاختفاء حينما استيقظت ذات يوم صباحا لابحث عنهاولم اجدها.
وجدت وابور الجاز الذى كانت امى تمد كفيها حول نيرانه لتنهل بعضا منها، وتمر بهذا الدفء على جسدى المتكوم فى حجرها ،وقد اضحى هذ الوابور بوتجازا فخما وميكرويف ماتت نيرانه لتولد بدلا منها حرارة كاذبه بلا قصص تروى على دفئها.
ولمبة غرفتى ذات الاضاءه الخفيفه(لمبه سهارى)قد وضعت بدلا منها لمبه نيون ،ولم تعد امى تزورنى لتمر بيدها على شعرى وهى تنثر بين خصلاته اساطيرها وحواديت قبل النوم.
وضاعت لمتنا حول اغانى الست(سيدة الشرق ام كلثوم)وأغانى فيروز،ليحتل صوت هيفاء ونانسى بيتنا ليفرق شملنا،فتختبىء امى فى جدران مطبخها واختبىء انا خلف كتابى.
ضاعت ادعية صلاح الجمل التى كنت ننتظرها قبل المغرب فى رمضان ليحل محلهادعاء مقتضب بصوت تامر حسنى لياتى بعده كرومبو وحمبوزو
ضاعت العروسه القماش والفانوس ابو شمعه لتاتى لنا دمى وفوانيس تغنى وقد تكون اغانى اجنبيه
ولكن
حينما ضاع وابور الجاز واتى بدلا منه البوتجاز وبينما احتفى دفء لهيب الوابور،وحل محله دفء الميكرويف الكاذب،لم تختفى امى حفظها الله ولم تختفى حتى الآن قصصها.
وحينما اختفت لمبة غرفتى لتاخذ اللمبه النيون مكانها رايت فى ذلك الضوء المبهر قدرة اكتر على استبيان تفاصيل غرفتى
اختفت اغانى ام كلثوم ولمة سماع اغانيها فلم اضيع صوتها من اذنى،
وصرت احتفظ لها عندى بأغان شتى واستبقيت معها لمتنا القديمه
حتى ادعية صلاح الجمل
صرت احتفظ بها فى ذاكرتى جيدا
ومعها دميتى القماشيه القديمه وفانوسى ذو الشمعه القديم
حينما تتغير الاشياء من حولنا
لانتغير
طالما ان جمال الاشياء مازال باقيا اثره فى قلوبنا
انا اتغير فقط حينما اكون معك
وحينما لا تكون معى
يظل الكون صفحة صماء لا يتغير فيها اى شىء

هناك 65 تعليقًا:

عمرو يقول...

زي ما وعدت أنا أول واحد يعلق
هاقرا وأرد
:)

عمرو يقول...

عارفة؟ كنت ناوي وأنا في النص المقال أكتب تعليق كله ضرب نار.. آه والله. كنت باقرا وأقول البنت دي مش لاقية حاجة تزعل عليها ولا إيه؟ بس انتي طلعتي مكارة وقلبتي المقال في لنص وقلبتيه مرة كمان في الآخر
أنا دايما باقول الخسارة الحقيقية هي خسارة الأشخاص مش خسارة الفلوس ولا أي حاجة تاني
:)
ممنون

adel يقول...

مممممم
مقال حلو قوي قوي
عشان عكستي اسلوبك بشكل عاجبني قوي
و فعلا مش مهم اختلاف شكل الاشياء
المهم احتفظنا بالتفاصيل المهمة

وان ضاع الرحيق يظل شكل الزهرة في الذاكرة او مابين ضفتي كتابي

Unknown يقول...

شتاااان بين تلك الأيام وبين هذه الأيام
ان هذا الموضوع يذكرني جيداً بالتدوينة القبل الأخيرة في مدونتي (لو يرجع مدفع الافطار)

صدقيني صعب الايام القديمة ايام اللمة ايام حتى المحبة والصدق والاخلاص بين الأسر والعائلات - كله صعب يرجع

موضوعك رائع وشيق وبصراحة أعجبني
يسلموا دياتك يا عسل
وربي ما يحرمنا من قلمك :)
ارق تحية

amr imam يقول...

يا استاذة الحياة ابسط من كدة بكتير
وممكن تتشاف من منظور اخر تلاقى فية متعة تانية حياة الانسان ممكن تبقى متروكة للقدر يحركها زى ما يحب وممكن احنا تختار مصرنا نختارة ازاى بقا دية هى المشكلة لازم يبقا جوانا نوع من التحدى لازم يكون جوانا امل على شان نقدر نتحرك فى الحياة ونقدر نقع مرة ونوقع الدنيا مرة مرة هى تكسبنى ومرتين اكسب انا لازم نبقى اقوى على شان ربنا عز وجل خلقنا اقوى من اى شى على الارض وميزنا بالعقل وقليل منا بالحكمة
اسف لو اطلت عليكى
ومع فائق احترامى

غير معرف يقول...

اوافقك الرأي ..... وده اللي بقوله دايما

دمتي بكل خير

جارة القمر يقول...

انا جييييييييييت

ازيك يا جميلة عاملة ايه و ايه اخبارك ؟
عارفة طبعا انى مقصرة و كان لازم ازورك من زمان بس بجد حقك عليا
الدنيا كانت ضلمة شوية و ظروف كتير ملخبطة ماكنتش بظور غير عمرو بس و الله

المهم كلامك فى الجون الصراحة بصى انا دايما شايفة ان جوا القلب طاقة نور مش ممكن تطفئ الا بيد صاحبها .. الالوان فى دنيانا يمكن مزجها لرسم اجمل الصور امام عيوننا ... الدنيا لسه برضو فيها شوية خير

سلام يا جميلة و يارب دايما بخير

blue-wave يقول...

التغيير من ضروريات الحياة
واوقات بيكون غصب عننا
المهم
يفضل شئ جميل جوانا من رحيق الأمس
تحياتى

مسدس صغير يقول...

كل شئ يتغير من حولنا
انها سنة كونية لا يمكن ان تتبدل
ولكن علينا ان نتكيف مع هذه التغيرات
احييكى على احكام الكلمات وقولبتها
رمضان كريم

ponpona يقول...

انا والله جيت وحطيت كومنت طويل عريض
بس ف الآخر النت عملها معايا وفصل

أنا هامشي بقي دلوقتي عشان المفروض أنزل
وهابقي آجي تاني .... استنيني

:)

Asmaa Fathi يقول...

معكِ حق

شيء ضاع من رحيق الأمس وقد تكون أشياء

تحياتي

ponpona يقول...

بيت جدي الكبير ... كانت له بوابة أكبر
باب خشبي كبيييير بضلفة واحده


أشياء كثيره تغيرت ، وأشياء أكثر لم تعد موجوده
لكن ذاكرتي لم تتغير ، وكل أشيائها لازالت موجوده

طعم العيد ليس كما كان ... لكنني أذكر جيدا كيف كان

لازلت أعرف معتقداتي القويه بأني حين أكبر
لابد وسأسكن أحد هذه البيوت الموجوده علي
امتداد البصر عند الخط الفاصل بين السماء والأرض

ألعابي الصغيره لازلت أحتفظ بها
الأغاني القديمه لازلت أذكرها

وشيء ضاع من رحيق الأمس ..
لكن الأمس لازال موجودا
بحساباتي أنا لايزال موجودا ...

وما حدث بالأمس فهو للأمس
والأمس أبدي طالما أنا أريد



حاجه غريبه أوي علي فكره ان الواحد يفضل
فاكر حاجات من زمان رغم انها ممكن تبقي حاجات صغيره أوي

طيب دانا طول السنه أشد فـ شعري من الفيسيولوجي العظيم
والله أذاكره وابقي فاهمه أوي أوي ويبقي
عاجبني كده واقول عليه دا حبيبي وابن ناس
وبعد يومين ألاقيني مش فاكره وأغلب اللي
ذاكرته راح ... راح ... سابني وراااااح

ياتري .... مين السبب؟
لو عرفتي الحل ، اتصلي بيا علي زيرو تسعميه
تلات أصفار زيرو زيرو . مع تحياتي ... المفتش بونبوناااا


بس عجبتني أوي الحركه اللي انتي عملتيها دي
أنا أول ماقرأت قولت آآآآآه ....
آهي البنيه رجعت للموود أبو وش زعلان تاني
وقعدت أقول لنفسي لييييه ليييه ماهي كانت مبسوطه
بس انتي طلعتي فعلا مكاره وضحكتي عليا يا سوسه

"انا اتغير فقط حينما اكون معك
وحينما لا اكون يظل الكون صفحة صماء"
الجمله دي حلوه أوي أوي
:)

أمشي أنا بقي رغيت كتير
ياللا فوتك بعافيه

noon kiko يقول...

انا جيت وهرد عليكم نيفر نيفر
:)

noon kiko يقول...

استاذى عمرو
اخيرا
زرتنى كده ومن نفسك
والله شرفتنى
طبعا انا مكاره
:)
اسكت دانت متعرفنيش
ههههههههههه
بجد خسارة الاشخاص بتقتل
وتاثيرها اكبر
شرفتنى

noon kiko يقول...

عادل
وان ضاع الرحيق يظل شكل الزهره فى الذاكره او مابين ضفتى كتاب
فنان يا ولا
تمام كلامك زى كلام فيروز
وهديتنى ورده فرجيتا لاصحابى خبيتا بكتابى
زرعتا ع المخده

كانت بتحاول تحافظ عليها باى شكل ومش هتنساها
كويس ان الموضوع عجبك

noon kiko يقول...

حازم
وما
اخبار غزه ايه على حسك؟
طبعا مفيش زى زمان
ولا ناس زمان
بس عارف اوقات كده بيظهرلك حد او حاجه تفكرك بزمان او ترجعك لزمان وانت لسه ف مكانك
ممكن متفهمنيش بس انا نفسى متلخبطه الايام دى ومش عارفه افكر

ميرسى لزيارتك اللى بتفرحنى

noon kiko يقول...

عمرو اما
انت مخدتش بالك من اللى انا كتباه ولا ايه؟
واضح جدا انك قريت النص اللى فوق بس
ياريت تقرا كله
عشان ارد عليك

noon kiko يقول...

فتاه من الصعيد
انشالله يارب تبقى معايا على الخط

وياريت تعرفينى اخبارك
:)

Unknown يقول...

انا متفقة مع عمرو فى حكاية خسارة الاشخاص دى

بس عارفة..فى ناس كدة هما كبيرهم يتخسروا مينفعش تبقى عليهم

ناس مدمنين خذلان لازم يخذلوكى لازم ميقدروش يعيشوا كدة فدول الاحسن نخسرهم

انا مقروفة اوى م الموضوع دة على فكرة وشايفة انى لا استحق الخذلان بس اعمل ايه

طظ فيهم

كئيبة انا؟؟؟ معلش اصل اليوم ابتدى بداية مخذلة اوى مكانش نفسى فيها

noon kiko يقول...

جارة القمر
تشرفينى ف اى وقت يا حبيبتى والمدونه تشرف بيكى
بس ياترى مالك
كلامك كده فيه رنة زعل
مالك بس؟
الدنيا ابسط من كده ومش مستاهله زعلك
مهما ضاع مننا ومهما فقدنا
لسه فى حاجات ياما مستنيانا

انا بحب الدنيا اوى لانها كل يوم بتدينى حاجه جديده وبتاخد منى كمان
متجدده يعنى وده اجمل مافيها
حبى الدنيا تحبك
:)

noon kiko يقول...

بلو ويف
شرفتنى زيارتك واسعدتنى

طبعا لسه جوانا رحيق الامس
وده اللى بيخلينا نحافظ عليه:)

noon kiko يقول...

مسدس صغير
اهلا ياعمونا
انت فين؟
ميرسى على كلامك الحلو ده
والله اكرم
وكل سنه وانت طيب

noon kiko يقول...

بونبونا
حبيبتى
تيجى بالسلامه
:)

noon kiko يقول...

اسماء فتحى
اهلا بيكى عندى
وكررى الزياره
ولو ضاعت اشياء من الامس فلسه فى اشياء لم تضيع
:)

noon kiko يقول...

بونبونتى
حمد الله على السلامه الاول
ثانيا
كل حاجه كانت زمان لسه جوايا منستهاش
بس اكتر حاجه كنت بخاف منها ان الناس هما اللى يصبحوا جزء من الماضى ويختفوا مع الاشياء اللى بتختفى

انا مبسوطه اوى الايام دى وفرحانه
الدنيا فجأه ضحكتلى اوى
وقالتلى اتبسطى
وانا مبسوطه
وانا بكتب البوست ده
كنت عامله تداعى حر لافكارى
ومفكرتش ف النهايه وبعد ماكتبت افكارى كنت برد على نفسى بباقى البوست
واخر سطر اللى عجبك هى حالتى دلوقتى
مش بقولك مبسوطه اوى
:)

noon kiko يقول...

انجى انا بكتبلك الرد وياريت تقريه
بس اكتبه
دقيقه

noon kiko يقول...

انجى
انا اتخذلت كتيررررررررررررر
فوق ماتتصورى
من ناس كتير واقرب الناس ليا
كل يوم افتح عينى واقول يارب متخليش حد يخذلنى النهارده
واتفاجىء باقرب الناس ليا بتخذلنى
ناس متستاهلش
وناس تستاهل
واقول يارب انا اللى غلط ولا هما؟
يارب
ارحمنى
وصبرت وصبرت
كتير
وبقيت بخاف اتعامل مع اى حد
ومن فتره قريبه اتاكدت انى غاليه جدا
وان كلى على بعضى حد حلو اوى
مش عبط ولا غرور
ثقه بالنفس
لمايكون طول الوقت جمبك حد حلو اوى بيخاف عليكى وانتى ولا واخده بالك
حتى لو فضلتى عامله مش واخده بالك بردوا ده بيبسطك
انتى يا انجى حد حلو اوى
وفى ناس كتير بتحبك
فى ناس هتخذلك وناس تانيه هتخاف عليكى وتخاف تجرحك
فكرى كده
اكيد اللى يخذلك ده حد مش شايف اد ايه ان قلبك سهل الكسر من رقته
واللى زى ده نكسر وراه زير
ونقول المركب اللى تودى
سواء كان ولد ولا بنت
اللى يخسرك انتى خساره فيه
ثقى ان اللى جواكى من حب وخير له حد يقدره سواء كان حبيب او صديقه او اخوات
وربك بيسبب الاسباب
يعنى مشاعرك وطيبتك هيكونوا سبب فرحتك ف يوم من الايام
وابقى افتكرى كلامى

واخيرا
من حبنا حبيناه وصار متاعنا متاعه
ومن كرهنا كرهناه ويحرم علينا اجتماعه

محمد سلامة يقول...

حرام عليكي غيري لون الخط
أنا مش عارف اقرا

noon kiko يقول...

محمد سلامه
علم وينفذ
طلباتك اوامر هنا

سارح فى ملكوته يقول...

السلام عليكم
هو انا كل ما اجى تقلبى عليا المواجع
بس بجد التدوينة دى حلوة قوى فكرتنى
بالمدونة القديمة
علىفكرة انا من هواة هذه الذكريات
وشكرا على التدوينة مقدرش اقول غير كدا
تحياتى

أحمد الشمسي يقول...

اسمعي من واحد مكتئب... بلاش المود ده، الجمال ممكن يتشاف في كل حاجة. المهم بس يبقى فيه استعداد نفسي.

على فكرة فيه مشكلة عندي مع قالب المدونة الجديد ده، مش بيتعرض عندي مزبوط وده عامل عندي عائق رهيب في القراءة

Unknown يقول...

ايون شفت ردك يا زهرة

كلامك صح جدا بس عارفة من كتر ما الناس تديكى على دماغك بتشكى فى نفسك..هو انتى فعلا حلوة وكويسة وللا هما بيعاملوكى كما تستحقى ان تعاملى؟؟؟

عموما يا زهزه - ايون زهزه من الزهزهة - اليوم انتهى نهاية لذيذة

بقولك ايه ممكن احكيلك؟؟؟ طب تمام

بصى يا ستى انا النهاردة صحيت من النوم على مكالمة تليفون زى الزفت..بصى المفروض اننا كنا اصحاب بس انا مش قادرة اصفى بعد الطريقة اللى اتعاملت بيها ومش قادرة اقتنع بمبدا اهو دة اللى عندى واذا كان عاجبك...يبقى بلاش منها صحوبية حتى لو انتى بتتصلى عشان تطمنى عليا..انا وقفت جنبك كتييييييييير باعترافك وانتى مقدرتيش يبقى ايه؟؟ يبقى بخ طبعا

منكرش ان الموضوع لسة ماثر فيا اوى اوى اوى وذكريات بقى وحاجات كانت حلوة..خصوصا ان الموقف دة متكرر مع اتنين مش شخصية واحدة بس

المهم...اليوم انتهى برضو بمكالمة تليفون بس مكالمة حلوة ادتنى بعض الثقة فى قدراتى...اى نعم مش صحوبية بس برضو دة ميمنعش انى اتبهجج..

وانتى عاملة ايه دلوقتى؟؟؟

عموما شكرا انك سمعتينى وانك رديتى الرد المطول دة عن موضوعى..بجد انا بحبك .......

هو البوست الجاى امتى؟؟؟؟؟؟؟؟

Unknown يقول...

احنا تماااامووو طالما في ناس متلك بتسأل عنا
وانا كمان بكون كتير مبسوط لما اشوفك عندي
الله ما يحرمنا من طلتك ياااااارب

همس الارواح !! يقول...

عسولتى وحبيبتى


كل سنه و انتى طيبه وبخير وبالف صحه وسلامه

البوست بتاعك جامد موووووووووووووووت


فى حاجات فى حياتنا وذكريات بتبقى ذى ماهى فى قلوبنا ومهما اتغيرت الاشياء حوالينا بتفضل فى قلوبنا ذى ماهى

شكرا ليكى

تحياتى

noon kiko يقول...

معلش اتاخرت عليكم بس النت كان مفصول
انا جيت وهرد

noon kiko يقول...

سارح فى ملكوته
حبيتى انتى لسه فاكره المدونه القديمهظ
اهى دى بالذات هى اكتر حاجه بقت من رحيق الماضى
انا بفرح اوى بزيارتك
متغيبيش عنى كتير
:)

noon kiko يقول...

انجى
انا بحبك والله اكتر
الحمد لله ان يومك انتهى نهايه لذيذه لانى والله كنت شايله همك

انتى عارفه انا ايامى الحمد لله اتعدلت خالص
بقا عندى ناس خايفه عليا جدا
حتى شغلى بقيت بفرح من كلام المدرسين عنى وعن انى بنت لذيذه
وانى اصغر مدرسه جات المدرسه

انا بفرح اما تيجى هنا وتحكيلى
والله كمان بفرح انى هلاقى حد يفضفضلى وافضفضله
اصبرى يا انجى
مفيش حاجه بتيجى مره واحده
كل الحاجات الحلوه بتيجى صدفه
وبتغير حياتنا كلها
بتخلى الدنيا حلوه
وبمبىىىىىىىىىىىىىىى
ايوه بمبى يا انوش
بمبى بمبى بمبى بمبى

ربنا يسعدك يارب ويفرح قلبك انتى وكل حبايبى وزوارى قادر يا كريم
:)

noon kiko يقول...

نسيت اقولك انى مش عارفه البوست الجاى عن ايه ولا امتا
بصراحه دماغى متلخبطه ع الاخر
شكلى بحب ولا ايه
هههههههههههههههه
بعدين اقولك
هههههههه

noon kiko يقول...

يادكتور احمد
يا احمد ياشمسى

بدل ماتقول انها مش عجباك
ادخل اقترح على طول
عايز الالوان ايه
انا غلبت مع الالوان دى
بس بصراحه مش هغير القالب
ليه بقا؟
عشان البنت اللى قاعده بتكتب ف اول الصفحه هناك دى عجبانى
فكر بقا ف الوان مناسبه
وتحت امر سيادتك نصلح الالوان
:)

noon kiko يقول...

مستر حازم
الحمد لله يامتر انك بخير
ويارب تفضل كده دايما وعلى طول
انت وكل غزه

:)

noon kiko يقول...

همس الارواح
شكرا ياقمر على كلامك الحلو ده
فعلا الحاجات الحلوه ف ياتنا بتختفى ومابننسهاش
هى جزء مننا
يبقا هل من السهل تنسى جزء منك؟
طبعا لأ
الدنيا بتختبر قدرتنا على النسيان
ودايما بنفشل
او غالبا
:)

Unknown يقول...

زهرة........سؤال يطرح نفسه

هما مين الناس اللى خايفين عليكى دول يا اوختشى؟؟؟؟ هاه؟؟ مين؟؟؟

طيب ربنا يسعدك بس مستنية اعرف هما مين هاذوهم الناس يعنى احسن انا دماغى يعنى قلبت كدة وراحت بعيد وزمانها جاية

هع هع هع

noon kiko يقول...

اخص عليكى يا انجى وانا اللى بقول عليكى طيبه
ياسوسه
هههههههههه
ناس يا انجى طيبين وبيعملوا خير
اقولك
هبقا اقولك بس واحنا لوحدنا
ههههههههههههه

"النجم القادم" يقول...

رمضان اولي الشهور لننال رحمة الغفور

ونساعد طفل برئ من يــد عـــدو جـــرئ

وظلم العدو تجبـــــــر مع ذلك الله اكبـــــــر


بايدينا اننا نقاطـــع ونخسر العدو مدافــــــــع

المقاطعه سلاح فعال يقلل من خطر الاحتلال

ولا تنســــــــــــــــــــــــوا

الدعـــاء واحنا صايمين لاخواننا المجــاهدين

وماننساش توعيه الناس بقضيه فلسطـــــــين

عطش الصبار يقول...

حينما تتغير الاشياء من حولنا
لانتغير
طالما ان جمال الاشياء مازال باقيا اثره فى قلوبنا
انا اتغير فقط حينما اكون معك
وحينما لا تكون معى
يظل الكون صفحة صماء لا يتغير فيها اى شىء
الله عليكى كنت فاكره انى وحدى من يتوق الى زمان اللمه ودفء ليالى الشتاء وسط الاسره وانعكاس ضوء اللهب على الوجوه فيمنحهاذالك التوردالجميل
مهما مر الزمان سنحتفظ بتلك الزكريات داخل حجره من حجرات القلب البعيده نستدعيها كلمااحتجنا للحظه دفء
انا كتبت من فتره بوست عن حاجه قريبه من كدا تحت عنوان زعلانه منك ياريت تقريه
شكرا مره احرى على زيارتك

noon kiko يقول...

النجم القادم
لن ننسى الدعاء لك
واشكرك للزياره
:)

noon kiko يقول...

عطش الصبار
مدوناتك من احب المدونات الى قلبى رغم اننى لم اقرأمنها الا القليل
فقط على سطورك اشعر ببعض من ذلك الدفء الذى كنت افتقد وجوده فى حياتى
سيدتى
جميله جدا جدا كلماتك والاجمل منها ان تشاركينى توقى الى اللمة التى كلنت بالامس البعيد
اسعدتنى جدا زيارتك
واسعدتنى جدا جدا كلماتك
وهقرا البوست اللى حضرتك اشرتى اليه حالا
:)

اقصوصه يقول...

مسا الخير

عجبتني مدونتك

وحبيت اترك اثر لمروري

كل عام وانتي بخير

noon kiko يقول...

اقصوصه
يا الف اهلا وسهلا يا دشليون مرحبا
شرفتينى ياقمر
:)

نـــــور يقول...

شوفى هقولك حاجه
الحاجه الاصيلهع الجميله مابيروحش عليها ابدا

يعنى حتى لو راحت بيفضل ليها صدى فى قلوبنا وذاكرتنا وروحنا
بتفضل باقيه مابقينا
ماتزعليش على حاجه حبيتيها وراحت مادمتى شايلاها فى قلبك وعقلك:)

كل سنه وانتى طيبه

شوكولاتة يقول...

ايه يابنتي الكلام الجامد ده بس عارفة يانورا بالرغم من إن حياتنا زمان كانت احلى من كده بكتير بس إحنا لازم نحب حياتنا دلوقتي لأنها أكيد أحسن من حياتنا اللي جاية

وربنا يسعد أيامك
تحياتي

منــار فايد يقول...

تعجبني موضوعاتك جدا
وسعدت جدا لقرائتها والتعرف على مدونتك
شكرا جدا
البوست فيه بريق من الحزن الدفين والنبره التائهه اللتي لمست جدران قلبي ةوامرته لتوه للتوقف لحظه للتذكر فتلاشاها
ودارت الحياه

noon kiko يقول...

استاذ احمد الصباغ
مبسوطه انها عجبتك
وشرفتنى
:)

غير معرف يقول...

نور
ياهلا
يالف وتلتميت مرحبا
باللى فطسنى من الضحك

اولا ميرسى كتير لزيارتك
ثانيا لا تقلق الحاجات الحلوه بس حاطينها ف خزنه جوانا وقافلين عليها
اما الحاجات التانيه
فعند اقرب مقلب زباله وارمى

:)

غير معرف يقول...

نور
ياهلا
يالف وتلتميت مرحبا
باللى فطسنى من الضحك

اولا ميرسى كتير لزيارتك
ثانيا لا تقلق الحاجات الحلوه بس حاطينها ف خزنه جوانا وقافلين عليها
اما الحاجات التانيه
فعند اقرب مقلب زباله وارمى

:)

noon kiko يقول...

نور
على فكره التعليق اللى فات ده كان انا والله
بس جهازى بتاع مقالب حبتين
هههههههههههههه

noon kiko يقول...

شوكولاته
والله يابنتى انا حابه حياتى اللى فاتت اكتر
وياريت اقدر ارجع الناس اللى كانوا فيها والحاجات الحلوه اللى عشناها
بس ياخساره اوقات حاجات بتروح وعمرها مابترجع
:(

noon kiko يقول...

منار
الف شكر ياعسل على الكلام الحلو ده
وشرفتينى بزيارتك الحلوه دى
بس نصيحه مترجعيش فلاش باك اوى
والا هيحصلك كده زى حالاتى
بقالى كام يوم كئيبه وحالتى بالبلا

على راى شكولاته
خلينا نحب حياتنا دلوقتى بدل ما تكون حياتنا الجايه وحشه ونندم على حياتنا الحاليه
:)

أسما يقول...

اممممم... بتقولي لما الاشياء من حوالينا بتتغير احنا ما بنتغيرش عشان مش عارف جمال ايه بيقعد جوانا انا بقي شريرة و باقوللك اننا بنتغير و ان ممكن جمالنا الجواني يضيع، او الاسوأ من كدة انه يتشوه... طالبة معايا عكننة انهاردة، معلش جت فيكي
:)

noon kiko يقول...

ولا يهمك يا ايزولد
انا احسن من الغريب بردو
وايه يابنتى اللى معكننك
والله انتى فعلا فقريه من الفقر زى مابتقولى
ياربى على فقر البنى آدمين
خير ياللى دايما متعكننه
يابنتى فكيها وربنا يفكها ف وشك

لا ياحبيبتى بهزر
بس صعبان عليا زعلك
ويخرب بيت اللى يفكر يزعلك يا احلى ايزو
:)

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
مقصر عارف بس غصب ودا الاكيد لانى مش يمنعنى عنك غير كل شديد
كل سنه وانتى طيبه

Unknown يقول...

dr_enjy2015@yahoo.com

دة ايميلى يا زهزه..اسيبلك رقم الموبايل كمان؟؟؟؟ نياااااااهاهاهاااااااا

مستنياكى نلوك لوك بقى اوكاى؟؟؟

noon kiko يقول...

صدفه جميله
مفيش اعذار
وبجد زعلانه موت
:(

noon kiko يقول...

انوش
علم وجارى التنفيذ
ومتقلقيش هنلولوك لكلكه فظيعه

وش بيغمز
:)

Mona Abdullah يقول...

بوست جميل يانور

عنوانه وتعبيراته وكل حاجة فيه جميلة

ياريت الواحد ميفتكرش من حياته غير كل حاجة حلوة بس

تسلم بوستاتك ياقمر