الأربعاء، 19 أغسطس 2009

وجدتها..وجدتها

كان هذا البوست من المفروض ان يكون عن طابور التموين الذى نقف انا وامى فيه بالساعات من اجل الحصول على بعض اكياس السكر والارز والشاى مع جوال من الدقيق الذى يبدو من لونه الاصفر وكانه قد اتى من سلة المهملات للتو..انما امى تفسرشرائها للتموين بانه من العادات التى كان ابى يفعلها وهى ستستمر بفعل ما كان يفعله وكانه حى يرزقاحيانا ينتابنى الغضب من رغبة امى فى شراء التموين الذى لانستهلك معظمه ونحن فى غنى عنه اصلا لكن نزولا منى على رغبتها اذهب معها كل شهر فى رحلة من رحلات المعاناه كما اسميها وهناك رحلات اخرى اقوم بها مع امى مثل رحلة الحصول على معاش والدى _رحمه الله_ورحلة طابور العيش فى بعض الايام التى لا تخبز لنا امى فيها خبزها الشمسى الاسمر..ورحلة شهادة الكمبيوتر لاختى القاصر من اجل المحكمه..ورحلات ورحلات لاتنتهى..هى فى حقيقة الامر وصمات عار فى صحيفة مصر..فروتين الحياه الذى قام موظفيه بتطبيقه بحذافيره واضافوا له الكثير من الرخامه والاستعباط مع حبة منظره فارغه ممزوجه بالوسايط وسبهلله
لكن هذا ليس موضوعى
موضوعى جاء صدفة منذ ايام وكنت قد راجعت طبيبا منذ بعض الوقت فاشار على ببعض التحاليل التى قمت بها وقبل الانتهاء من علاجى طلب مزيدا من التحاليل فعدت ادراجى لنفس المركز الطبى الذى حللت به سابقا،هو مركز طبى محترم وهو استثمارى وليس عام..اذهلنى فى اثناء جلوسى بانتظار تحاليل الدم صوت رجل يضج بالفرحه"لقيتها لقيتها"ذكرتنى صرخته الفرحه بفرحة ارشميدس حينما اكتشف نظرية النسبيه.
كان الرجل يصرخ مكررا نفس العباره سالت السيده التى تجلس بجوار زوجته عن ماهية الامر..كان يصرخ فرحا لانه وجد ممرضه ستقوم بتركيب المحاليل لابنه المريض،تعلقت النظره المصعوقه فى عيناى،وكيف لا اصعق وهذا يحدث فى مشفى استثمارى ما بالكم بالمشافى العامه؟
اتعلمون ان عبارة وجدتها صارت عبارة شعب باكمله؟نعم انا على حق..فبعيدا عن الممرضه التى تصرخ فى طرقات المشفى وجدتها وجدتها لتركب محاليل لفتى مريض..فى وقت صار الطب مهنة لاتعرف اى رحمه..الا من رحمهم ربى من الاطباء
وجدتها صرخة يصرخ بها اب مكلوم حينما يجد جثة ابنه ويتمكن من التعرف عليه فى قطار صعيد محترق او مسرح بنى سويف ..الذى اتت النيران على ما ومن فيه.
وجدتها عبارة ينطقهاموظف بائس حينما يجذب ابنه من يده بعد احضاره من مدرسته بعد يوم عمل مضنى ليجرى خلف سيارة اجره فى شمس الظهيره لان بالسياره مقعدشاغر،فيطير الموظف فرحا لان الزحام ابقى له مكان فى سيارة متهالكه ليعود لمنزله بعد عناء.
وجدتها هى عباره تنطقها امامى سيدة عجوز حينما تجد بعد بحث يتعب بقايا صحتها روشتة بها دواء يفوق معاشها ثمنا وحينما يفاجئها الصيدلى بسعره الباهظ ترحب بالمرض ضيفا وانيسا لوحدتها بلا دواء.
وجدتها هى صرخة جنون تطلقها ام غرق طفلاها فى العباره السلام المنكوبه حينما لايبقى لها من طفلها وطفلتها الا دمية قماشيه كانت قد تشبثت بها ابنتها حتى ابتلعها البحر فى اعماقه مخلفا بقايا الدميه لام يصيبها الجنون فتصيح فرحا بايجاد دمية ابنتها الغارقه
وجدتهاهى صرخة اصرخها فى لحظة يأس من حياة رأتنى فردا غريبا فيها من اجل بعض الرومانسيات التى كنت امتلكها..وبعد صدام مرير بينى واقعى وخيالى خرجت بصرختى وجدتها الا وهى الفكرة الذهبيه بسجن الخيالات فى كوكب اخر لا يسكنه سوايا انا وخيال حبيب لا املكه
نحن شعب اهدرت حقوقه..امازلنا على الصمت مقسمين؟مازلنا نرى الظالم فلا نتحد لكسر ظلمه؟
حسنا
انا احارب فى جبهتى وحدى
ويوما ما سيجد كل مصرى غايته ليفخر بمصريته
ويوما ما سامتلك ارغفة بلا طابور..وتموينا بلا هدر كرامه،ومعاشا لامى بلا انتظار فى الشمس الاهبه،ودواء لسيده لا تملك الا ثياب باليه وسنوات عمرا افنتها على اولاد جاحدين
يوما ما سارفع للجميع بطاقتى لاقول
انا مصريه صعيديه وافخر بهويتى..
وحتى يحدث هذا...
فانا اكيد ف مصر

هناك 36 تعليقًا:

Princess Sarah يقول...

(((بعدما
قتلت في نفوسكم روح التحدي و الغضب)))

أهلا عزيزتي وحدة من الناس
آنستي و شرفتي ...

اطلعت على مدونتك حديثة العهد
قديمة " المواجع " ..
ياختي .. الحالة فـ مصر ما بتخفاش على حد .. و انا معاكي في كل التذمر الذي ينبع من اكتفاء و تشبع و ألم !

و لكن تذكري دائماً انكِ فـِ مصر
أم الدنيا .. اللي الدنيا كلها بتحبها
و اللي انا لحد اليوم ده . بحلم ازورها

خلي الأمل كبير
مش هقدر اقول غير كده ..

و للحديث بقية
تحية

noon kiko يقول...

اولا الا بيكى عندى
ثانيا البلد دى لما هى ام الدنيا مشرده عيالها ليه؟
مجواعه ولادهم ليه
هى فى ام بتحن على ابن الجيران وتدوس على ضناها
بلدنا غير كل البلاد
بس عايزه زقه قويه مننا عشان نوصل بيها لبر امان
ايدك معانا

سارح فى ملكوته يقول...

السلام عليكم
بصى انابصراحة عجبنى الموضوع بس على
فكرة ده حاجة ظاهرة دلوقتى بوضوح
وغير كدا فى بلاوى تانية فى كل شبر
فى تعبيرات كتير عجبتنى
بس انا عايزة اعرف سر الانقلاب ده كله
ومتخافيش سرك فى بييير
على فكرة انا هابدا احسدك على النشاط ده كله وربنا يدمها نعمة عليكى
مع تحياتى

هاني مهران يقول...

ماشاء الله انتوا ليكم تموين


امال ايه اللى مش عاجبك فى البلد

الدعم اللى فى التموين كفاية عليكم


ليه الطمع

وكمان عندكوا دقيق وبتخبزوا

وكل شوية رحلات رحلات ( مش مهم فين المهم انها بإعترافك قولتى رحلات )

وبتتعالجى كمان

وتحاليل

كل ده وبتشتكى
يا شيخة حرام عليكم

noon kiko يقول...

سارح فى ملكوته
والله تعليقك دايما بيفرحنى ومدونتك عجبانى خالص
من ناحية الانقلاب اللى حصل ده فمخبيش عليكى هى حاجه كده خبطتنى على دماغى
زى متقولى كمين على راى هانى واترنيت فيه قلم تمام
من يومها سالت نفسى:هى الرومانسيه بتعمل ايه؟
طبعا الطيب او الرومانسى ف زماننا بينضرب على قفاه
وانا بصراحه محبش انضرب على قفايا
وكان لازم ابص للحياه بنظره واقعيه
كمان انا كنت صحفيه ف يوم م الايام
وصراحتى هى السبب ف انى بعدت عن الصحافه
لكن دلوقتى انا هتكلم براحتى
العمر واحد والرب واحد
ها عرفتى السر ولا اقول كمان؟
ههههههههههه

noon kiko يقول...

بحب الحكومه
برنس هانى
يا اهلا باللى بنشوفهم كل فين وفين
قر ياعم ع التموين بكره يخصخصوه عشان عينك دى
هههههههه
عجباك رحلاتى والله مانت راجع ف كلامك شرف جربلك كام رحله من دول وانت تكره اليوم اللى اتولدت فيه
ومين قاللك بشتكى
دانا بحب الحكومه
وبحب الريس
وبحب الوزرا
والمحافظين
يارب ادى الريس كل اللى نفسه فيه
عايز كباب اديله عايز بطيخ اديله
اللهم بطخ الرئيس
واديله البطيخ من غير بذر
لسه هيتفتف الريس
ههههههههههههههه
دى لقطه من مسرحية الزعيم
انا ماليش دعوه ياعم
متوديناش ف داهيه يا هانى

هاني مهران يقول...

كل عام وانتم بخير

بمناسبة شهر رمضان المبارك

noon kiko يقول...

هانى
كل سنه وانت بالف خير ويارب زى الايام دى تكون حققت كل اللى نفسك فيه يارب
:)
:)

حَافِـيَةُ الَقَدمَيّـنْ ولِبَاسِي المَطـرْ يقول...

كُلنا نعانِي من مَرض " اللا رحمه "
وَموتْ الضَمير ْ

noon kiko يقول...

حافية القدمين
صدقت
شرفتنى بالزياره
:)

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا اسف بجد لتقصيرى بس يجب ان تلتمسى لى العذر فانتى تعلمى الحياه جيدا وما بها كمان انا يعنى مشغول جدا الايام دى يعنى شغل كتير مجالات كتيره كمان ورايه شقتى كمان وكمان فارجوا ان تسامحينى ممكن
واحده من الناس او زهرة الربيع كلامك جميل بجد بس بجد دا بيرجع لضعف الشعب واستسلامه الزمن دا مش عاوز طيبه الزمن دا عاوز تعرفى ازاى تكونى محترمه وفى وقت تانى تكونى حاجه تانيه علشان تعرفى تعيشى انا مش ناقد ولا انا يعنى كل مافى الموضوع انى لو مكان الاب ده كنت عرفت ازاى اخد حقى لنا الله والحمد لله



وممكن بلاش العصبيه دى وتحسسينى انك مصطفى كامل قال مفيش فايده وسعد زغلول كمام زهق وقال هو فيه ايه
عيشى وحمدى ربنا انك عايشه اوك كلام مش كويس صح بعجن دا اكيد لانى زعلان لزعلك مستنى زيارتك انك تقولى خلاص صافى ياللبن ووعدك ببتين شعر ليكى وبس سلام ياعسل
اه شفتى نستينى
كل سنه وانتى طيبه انتى ومن تحبى

صدفة جميلة يقول...

لا انتى عاوزه قاعده كلامك كتير صعب الرومانسيه لن تموت ومش كلام اهبل
والحب دا حلال ومش عيب مش عارف لا بكره ارد عليكى
اسال الله ليكى فى هذه الايام حسنات تتكاثر وذنوب تتناثر وهمموم تتطاير وامال محققه
يافنانه
بلاش تشائم

لاسع افندى يقول...

بلدنا الغاليه
حالها بقى يصعب علينا
مالناش بلد تانيه
لو يوم حضنها ضاق بينا



تحياتى اللاسعه

سارح فى ملكوته يقول...

كل سنة وانتى طيبة
رمضان كريم

م م يقول...

زواج عتريس من فؤادة باطل
المأذون نصاب
والشهود زور
شيخ الغفر حرامي
والعمدة فاقد الذاكرة
--------
نفسي كل شاب يقول وجدتها وجدتها لما يلاقي شقة يسكن فيها
او وجدتها وجدتها لما يلاقي عروسة
تسد نفسه اقصد تفتح نفسه للحياه
او وجدتها وجدتها لما يلاقي فرصة عمل في بلده او خارجها
طبعا لو بيقنا للصبح لن ننتهي

------------------
كلامك كله واقعي وفعلاً احنااكيد في مصر
كل عام وانتم بخير

noon kiko يقول...

صدفه جميله
يعنى حضرتك متشرفنيش الا لما اجى انا الاول..ماشى ياسيدى عذرناك المره دى
بس المره الجايه همسك ميكرفون وادور على المدونات اقول مدون تايه يا ولاد الحلال
ههههه
كل سنه وانت بالف صحه وسلامه
اولا اللى انا فيه مش تشاؤم بالعكس دانا متفائله وعندى احساس انى ممكن ف يوم م الايام اغير حاجه،انشالله حتى التغيير ده يكون فى حياتى انا بس مش حياة اللى حواليا
بالنسبه للرومانسيه مين قاللك انها مامتتش؟ولا انت معندكش خلفيه؟
دى ماتت وخدنا عزاها كمان ولا عزاء للرومانسيين
والله دى مش عن قصة حب فشلت لان اللى ممكن تستغربله انى لحد الآن مقابلتش حد اثق ان مشاعرى معاه هتكون بأمان وهتوصل لبر الامان..
انا بعرف اكتب روايات رومانسيه حلوه جدا باعتراف اللى بيقرالى بس للاسف انا مبقتش مقتنعه ان فى حب
الناس دلوقتى بتتعلم لغة الماده مش لغة الحب
ف كاتب سألته ف مره هو الحب خلاص بقا فى المنفى؟..توقعت من اجابته الطويله انه بينكر نفى الحب
لكنه فاجأنى بأنه بينصحنى بالتخلى عن الخيالات والنزول لارض الواقعوالاقتناع ان الحب بيحكمه العقل
لما بذمتك الكتاب اللى هما اكتر ناس رومانسيه على الارض مؤمنين ان الحب لغه اصبحت هيروغليفيه او لغه منقوشه على حجر كحجر رشيد لكنها لم تكتشف بعد امال باقى الناس المطحونه بين حجر رحى الحياه تعمل ايه؟

لانك بتشرفنى بزيارتك وبفرح جدا اما بلاقى تعليقك فانا حبيت افهمك وجهة نظرى اتمنى اكون مرغيتش كتير اوى جدا خالص


متغيبش كتير كده
:)

noon kiko يقول...

لاسع افندى
والله بلدنا دى غاليه يا جدعان وحالها فعلا بقا يصعب علينا
قوللهم بقا اللى فكريننى بنشر غسيل مصر الوسخ على النت
قوللهم دى بتحاول تغيرها للاحسن بس بطريقتها
طريقه لاسعه اه
بس اهى طريقه والسلام
شرفتنى يا عم لاسع
:)

noon kiko يقول...

سارح فى ملكوته
كل سنه وانتى طيبه يا حبيبتى
ورمضان كريييييييييم

noon kiko يقول...

مسرور
تحيه خاصه جداااااااااا لاول زياره لك هنا
طبعا اللى بييجى عندى ببقا صاحب بيت وطبعا لازم ياخله ركن
شفت بقا مصر مش هتديك شقه طبعا
بس انا هديلك ركن ف المدونه
بس ركن ايه ايجار جديد
ههههههههههههه
طبعاوجدتها اللى عايز الشباب تقولها دى يدينا ويديك طولت العمر
دى ولا مدونتى ولا الف مدونه زيها تقدر تعمل كده
ههههههههههههه
بس عموما احنا ف رمضان وعمنقول يارب
نورتنى والله
كان نفسى اجيبلك حاجه ساقعه ببس
بس الدنيا صيام
يالا بقا زورنى بعد المفطر عشان اقوم بالواجب
:)

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
الحمد لله انك يعنى قبلتى اسفى
بصى ياعسل انتى ممكن تدورى عندى على بوست بعنوان حوار بين العقل والقلب وشوفى ايه رايك مستنى تقولى رايك على البوست ده
بس على فكره انا مش اهبل وعملى جدا وبفكر ممكن 24ساعه فى 24 ساعه بس ميمنعش انى بحب الحب وبعشق الرومانسيه الجميله مش الهبله اوك بتاع العيال البيلبسوا مناطيل مسقطه والموضه والحركات دى لا والعيال بتاع بابا وماما
اقولك ايه بس ممكن اقولك
ايا حبيبة العمرى بكى نبت احساسى بالحب ولان على يدكى قلبى العنيد الصلد فصار صلصال هين تشكليه كما تشائين وصار هواكى اسمى احلامى فهويتك وهويت فى هواكى فرفعنى حبك لصفة الملاك ونقلنى من العبوديه لذوى الاملاك فانا املك حبا لو وزع على من فى الارض جميعا زاد
........................................................................................................
يريد العزال تقليدك ولكن هيهات هيهات اللبشر ان يقلد ملاك
يعنى الحب دا متوصفهوش كلمات الرومانسيه نغمه جميله تحى القلوب وتشعرها بالحياه ياريت بجد تقرئى البوست ده لو بجد بتقولى ان كلامى بيعجبك ومستنى ردك


عنوان البوست حوار بين العقل والقلب

noon kiko يقول...

صدفه جميله
والله جميل لما افتح كده والاقى تعليقك واهتمامك بردى على تعليقاتك
وحلوه اوى الحب بتاع العيال اللى بتسقط البناطيل
هههههههههه
تجنن
بالنسبه للبوست بتاع حضرتك انا قريته طبعا وسبت كومنت هناك

احب اضيف ان البوست ده
مع تعليقك الاخير عندى ده والكلمات المنمقه اللى فيه جابلى احباط
ماهو لو لسه فى رجاله فاهمه يعنى ايه رومانسيه فى الزمن الاغبر ده امال هما فين يعنى؟
مش بقابل حاليا غير الناس اللى حياتها ماشيه بورقه وقلم وآله حاسبه

بس حلو اوى لما يكون لسه فى حد كده زى مهند ونور
الله
دى تبقى لسه المعجزات بتحصل ف زمن مبقاش بيعترف بالمعجزات
:)
بجد منور المدونه

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
على فكره انا ايهاب ومش بحب اكون حد تانى يعنى لا مهند ولا كوثر اوك
لا فيه رومانسيه لما يكون فيه حد يستاهلها يعنى مفيش وحده هاتقول لحببها بحبك وهو يزعق او يتنرفز
الحب دا يعنى حاجه كده سحر بيسحرك بجد لما تلاقى البجد يستاهل دا الحب ومن تعليقك يعنى استشفيت ان كان فيه علاقات او صدقات يعنى تسببت فى انك هجرتى تلك المشاعر انستى احسنى الاختيار قبل الاستسلام للغرام شوفى حبك دقات قلبك هاتزكر مين وهل هو يستاهل ولا لا وهو مين اصلا ونهاية دا ايه تمام نيجى باه للمرحله التانيه وهى النصيب والقدر دا باه بتاع ربنا ونسيبه لربنا وكونى على يقين ان ربنا مش بيجيب غير كل ماهو جميل وطيب وفى صالح الانسان يمكن الانسان بيكون مضايق بس لو هدى ورضى بما اتى به الرحمن وجد مع الايام ان ربنا بجد حليم بالعباد
ثالثا انا لم احب لانى عندما احب زى ماشفتى هاحب بجد هاحب يعنى علشان كده بكتب احاسيس ممكن احساها فى الناس الحواليه يعنى والرومانسيه موجوده بس مش فى مهند دا قصة وتمثليه اوك هههههه
حبى تحبى اخلصى تجدى ما يسر قلبك كونى عقله ورومانسيه وفكرى قبل ماتنسى الدنيا سعات قلبنا بيغلبنا بس لما بيطمن عقلنا واختارى قبل ما تقولى بحب ومش تبصى على الشكل دا ممكن يكون وهم لشخصيه زايفه بصى للروح لان هى الدايمه ممكن كل حاجه تتغير الاالروح لان يابنتى ببساطه ماشاب على شيىء شاب عليه لكن الجسم والشكل ممكن يتغير لكن القلب والروح معتقدش مهما قال وحسسك انه هايبقى ملاك فى قربك احسنى الاختيار تكونى اسعد الناس

طولت بس يارب اكون قدرت اوصلك وجهة نظرى ماشى ياعسل
انا مين عمو ايهاب مش مهند الممثل عمو ايهاب ال لما بيحب بيحب بجد
بيوفى باخلاص لكل الناس اوك ياقمر اخر الايام ياله مستنى تعليقك على باقى الحوار ومؤامرة العقل على القلب

noon kiko يقول...

ههههههههههههههه
انت بقا داخل على طمع
اقرا البوست اولانى وبعدها التانى
حاضر يا عمو ايهاب من عينيا
بس الاول احب اقولك انا ما عرفتش قصة حب ولا قابلت اى حب والله ف حياتى حتى الناس اللى حبتنى بجد كنت بحس انى حبى ليها شىء مش من حقى لان مشاعرى ملك الشاطر حسن اللى هيخطفنى على حمارته العرجه
اما عن الصدمات اللى اخدتها فمتعدش
صحباتى شويه
زملاء ومعارف شويه
وناس حتى معرفهمش شويه تانيين
الكل اتفق على حاجه واحده انهم يخلونى اتعلم اكره
كنت بقول لنفسى وانا بحضر مسلسل نور
انتى اسمك نور ومسيرك تقابلى مهند
انا كنت خياليه فوق ماتتصور بس للاسف دلوقتى مش مؤمنه بالحب ولا بالخيال
المدونه دى علمتنى ادور على العيوب بس وانسى المميزات مش بس ف مصر
ف اى حاجه حواليا
عارف والله اوقات بقول انتى فين؟بسال نفسى بجد واقولها انتى فين؟مرتاحه دلوقتى وتغتصب ضحكه وتقوللى طبعا مرتاحه واحسن من الاول
ياعمو ايهاب انا املى الاخير عشان ارجع زى ماكنت انى اقابل حد يشبه للى كنت انا
المهم اروح اقرا باقى الحوار وارجعلك

شوكولاتة يقول...

أدخل برجلي اليمين أولا
وثانيا أحب أهنيكي على مدونتك الأكثر من رائعة
وثالثا أحب أشكرك على زيارتك الكريمة لمدونتي المتواضعة ويارب دايما تشرفيني
ورابعا أحب أقولك الكلام اللي أنتي بتقوليه في البوست بقى عااااادي جدااا لأنك أكيد في مصر
وكل سنة وأنتي طيبة ياقمر

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
بصى من غير سبب بس بجد انا حاسس انى زهقان جدا ومضايق خالص وممكن يجيلى الضغط وعشان انا بحب لما اكون فى الحاله دى اكون لوحدى ولانى حبيت اكلم حد وميكلمنيش فلقيت رسالتك فجبتنى رجلى هنا بصى ياستى انا مش عارف بجد اقولك ايه
بس اولا تصحيحا يعنى لتعليقك انا لحبيت ولا اتنيلت ويوم محب والانسانه دى تعجبنى هاقول واتجوزها يعنى لو ربنا طبعا رايد يعنى ولا من طرف ولا من طرفين تصحيح يعنى اوك
مش عارف بجد هى فين وياترى مضايقه زى دلوقتى بدون سبب طب هى بتعمل ايه ياترى قرفانه وكده وبكلم نفسها يارب بحق الايام دى عرفنى بس مكانها نفسى اخطفها على متوسيكل صينى ونهرب باه من المرور ومخلفات الدنيا ال مش بترحمنا
زهور الربيع اسم جميل مش عارف اقولك ايه غير انى حاسس انى اكتر واحد قرفان الان وزهقان ومن غير سبب بجد سلام ومش جبنى هنا غير تعليقك لانه يعنى حاسسنى انى تافه بس نجحت انى اقنعك انى حبيب وحبيب يعنى بينادى بحرقه انسانه تتجاهله وحسستك انه حب من طرف واحد على الرغم انها حاله خياليه ليس الا لانى بكل وضوح لن امنح قلبى الا لزوجتى ولن اقول محبوبتى لانى لا اعلم هل سالقاها ام ساموت بدون راياها

noon kiko يقول...

شوكولاته
طبعا انتى اكيد فى مصر ولا انتى عندك شك
اولا شرفتينى
وطبعا لازم هزورك كتيرررررررر
ثانيا مصر هى مصر حلوه بناسها ووحشه بيهم بردو

معنى كلامك ان البوست اللى عااااااااااادى
ولا مصر هى اللى عاااااااااادى؟

شرفتينى

noon kiko يقول...

صدفه جميله
انا كنت مخنوقه وقرفانه وزهقانه وطهقانه النهارده بس لكذا سبب بصراحه
منهم ان النت فصل وانا تقريبا من بعد الشغل لحد العصر على النت ومن بعد صلاة التراويح لحد السحور على النت بردوا
هتقوللى بتعملى ايه؟والله انا لا ليا ف الشات حتى ولا نيله بس بموت فى الكتب لدرجة انى هركب نضاره من كتر القرايه من الجهاز
كمان بموت فى تجميع الصور ،بتستهوينى فكرة انى ارسمهاوبحب اسمع ميوزك كتير والنت طبعا ماليان دى غير انى بحب اقرا مدوناتكم اعلق تعليقاتى اللى بتزعلكم منى
كمان انا كنت زعلانه بسبب صلاة التراويح والمهازل اللى بتحصل فيها حاجه تعل تشل
تدخل الصلاه من هنا نلاقى ناس بتحكى والشيخ يبدا وفين وفين لما الناس تفوق..ونبدأ الصلاه والشيخ صوته واطى بنام معاه وانا بصلى ويقرا بسطرين ويكروت الصلاه
تخيل صلاة العشا بتبقا ف دقيقتين اه والله
والتراويح اخره نص ساعه
ما احنا ف عصر السرعه
ولو انى المسجد اللى بصلى فيه ف قلب المحافظه ويعتبر من اهم المساجد
انا بحب صلاة العيد فيه لكن التراويح والله لولا امى بتصلى هناك كنت اصلى ف البيت ارحم

انا مش فاهمه انا ايه اللى قلته ف تعليقى ادالك الاحساس بانى بقول ان احساسك تافه وانا على العكس كنت بقول ان احساسك عالى جدا لدرجة انه خساره فى الناس بتوع الزمن ده اللى ميستاهلوش يتحبوا؟
انا الدنيا دى اخدت منى احلى الحاجات ..واحلاها كان عندى ثقتى فى البشر..معدتشى دلوقتى بثق فى حد ،وانا زيك شايفه ان الحب لابد ينتهى بجواز والا هيتحول لمأساه ومعاناه وتعذيب جماعى للحبيبه والحبيب والازواج التى ستعانى معه من تبعات هذا الحب الذى لم يتم
الاسبوع الماضى مثلا تمت خطبة اعز صديقاتى على حبيبها ابن الجيران الذى احبها منذ تسعة اعوام
منذ زمن طوييييييييييل لم اصادف حبا يتوج بالزفاف لكن حينما كنت اول من علم نبأخطبتها دبت سعادة فى اوصالى لان قصة حب قد انتهت بالخطمن ثم الزواج قريباباذن الله

كنت اتمنى لو اننى يوما قد عرفت ماهو الحب لكن احمد الله ان التجارب التى رايتها امامى علمتنى ان احذر من الحب
ارجو الا تكون قد اسأت فهم تعليقى
واعتذر ان كنت قد اسأت اليك بشكل او بأخر

adel يقول...

ممممممممممم
قلت ارد الزيارة ب
بس الموضوع عاجبني قوي
وانا رغم اللي قالتيه افخر بمصريتي لان الغلاء و الفسد ...الخ ...ده من الشعب برضه مش من البلد
البلد مغرقتناش ولا هي اللي بتغلي الاسعار ولا هي اللي زرعت الروتين في نفوسنا

---------
كل سنة و انتي طيبة و رمضان كريم
----------
بس ايه الصدفة دي ؟؟؟
برج الخوت و 23 سنة كمان :):)
ده تقليد بقي

noon kiko يقول...

adel
هههههههههههههههه
بجد دى ضحكه من قلبى
اه بقلدك يمكن
انا قرينك يا زواوى

شرفتنى على الزياره بجد وايه السرعه دى ما شاء الله ازورك وتزورنى ف نفس اليوم والله حاجه تفرح دانا اعرف ناس بتزورنى ف السنه مره

بالنسبه لمصر فهى غاليه جدا علينا وبنحاول نرفعها لفوق بس للاسف بنجيبها لتحت
معاك حق البلد دى مش هى اللى عملت فينا كده
احنا اللى عملنا ف روحنا وفيها كده
بس لعن الله التخاذل والتواكل اللى احنا فيه لولاهم لكنا افضل الشعوب بدل ما احنا شعب الاناماليه

كلامك ادانى فكرة بوست جديد بس هخليه المره اللى بعد البوست ده

نورت المدونه يا قرينى

ذو الوجه المبتسم يقول...

السلام عليكم

كل سنة وانتى طيبة
رمضان كريم

خلى بالك من نفسك
لانك متراقبة من جهات امنية
بطلى كلام وبطلى ضحك
برده بتضحكى
باقول لك بطلى ضحك

البوست لذيذ بجد بس اللى عاوز اقوله ايه الحل ؟؟؟!!!

غربة واتغربنا
عذاب واتعذبنا
بهدلة واتبهدلنا
عاوزين ايه تانى

ارحمونا شوية يا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعا م شهاقول ارحمونا يا حكومة
مقصدش ههههههههههه

فيه فلم هندي اسمه ( ارفع صوتك )
يبقي علشان تاخد حقك يبقي لازم ترفع صوتك وتتكلم

يلي بقي اتكلمى ومتخافيش

تقبلى تحياتى
وكل سنة وانتى طيبة يا وحدة من الناس

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
هاتصدقينى لو قلتلك بصره يمكن كان قرفى وزهقى احد اسبابه ان الجهاز كان بيفصل بمزاجه وطبعا زى ما انتى عارفه ايهاب بيحب يعرف كل حاجه وبما انى مكنتش عارف السبب عيب كهرباء ولا الجهاز ولكنى تنتنى افحر وجرب يمكن الكهرباء فصلت فى البيت كله تلت اربع مرات وتبعا الحاجه كل شويه متوتره علشان بلعب فى الكهرباء بس بجد كنت مضايق يمكن سبب بس كنت حاسس ان الدنيا وقفه جدار ادامى عمال احاول ازحزحها بكل السبل فين وفين لما تجبر بخطرى شويه يعنى تخيلى باه شاب احلامى كتيره وكل ما يملكه طموحه وخبراته عارفه طلعت غلى على الجهاز والكهرباء لدرجة كنت خايف اكهرب الكهرب نفسها ونقل ليها قرفى وزهقى وهى بتصرخ وكانها حاسه بيه وبتنزل دموعها الحمراء التى تذوب فى الهواء قبل ان تموت فى الارض عارفه لما تحسى انك مسئوله عن كل حاجه عارفه لما تحسى ان الدنيا كلها فوقك وانتى بتحاربى وكل متحسى انك او شكتى من حلمك لتلاقى ميت حاجه تانيه بتقتلك وتشدك لورى
الحمد لله انا عارف انى احسن من غيرى بكتير جدا والحمد والشكر لله بس لما تحسى بالوحده لما تحسى انك معزوله عن العالم بتنوجعى بس هانعمل ايه انا البعمل دا فى نفسى يعنى شغلها بحاجات كتير بس ارجع وقول ب اعمل ايه منا ملوب منى كتير دنيا الحمد لله
مش عارف ايه العكيته فوق ده بس اهوه بدردش معاكى
حكاية الصلاه فى الجامع بينى وبينك مش من المشجعين ليها بتاتا مش بحبها لان للاسف الاوضاع الراهنه وحشه دا للاسف بتكونى رايحه الجامع وكانه سوايقه من النساء واه من النساء عندما تجتمع وكما ذكرتى صوت الشيخ ومزيد من الاخطاء فا مش بحبها وياريت تقتنعى بكلامى وتصلى بالحاجه فى البيت افضل واعتقد انه افضل بكتير من الجامع لتجنب الوقوع فى اخطاء كثيره
بصى ياستى مش عارف ليه انتى رافضه مبدء الحب والرومانسيه نعيب على الناس والعيب مالينا يافندم كلنا اخطاء ومين حب وماخطائش بس الجدع هو اليسامح ويعفوا لو بيحب بجد زى الصداقه مهما يعمل الصديق بيلاقى صديقه جنبه لانه فهمه وعرف طباعه ودى هى اسباب بقاء الحب يعنى انبارح ايهاب عصبى ونرفز جداااا اوك ممكن لو صحبى جه وقالى حاجه ممكن اشوط فيه لو صحبى مش عارفنى ويستحملنى فى كل اوقاتى يبقى مش يستاهل يكون صحبى كذلك الحبيبه يعنى تلاقى مثلا الحبيب نس عيد ميلادها نس اى حاجه هى باه مش تسال اخبارك ايه عرفت انه مشغول او او مشاكل الدنيا المش بتخلص بعد كده تكررتعاتب ولا تعمل ايه لكن العكس انت نسيت انت معرفش ايه انا لو فى بالك مكنتش نسيت وتلوى وشها دا انا لو مكانه والله اضربها بالجزمه هههههههههههههههههههه دى مش رومانسيه لا دى بلاهه

مبروك لصحبتك وربنا يتم عليها على خير ويارب مش يوم والتانى ونسمع كانت وقعه زى الزفت ومنه لله الشار بالمشوار وكان يوم بنفسجى يوم ماشفتك عارفه ليه مش عارف بجد العلاقه البين جارتك وجوزها بس ياترى هما حبوا بعض ليه خايف ميكنش حد فيهم سال نفسه السؤال ده ياترى علشان مفيش غيرها عبرنى ولا موزه وميه ميه وجميله وهاعوز ايه تانى ولا ليه دا باه هانعرف اجابته بعد الجواز هههههههههههههههههههههههه
بس الحب نوعان حب بيمضى مع الايام وحب ابدى لا يتاثر بالزمان ولا بالمكان حب بمعناه وحب كشكل من الخارج حب بس من الداخل غير معروف زى كده لما تحبى ساعه ونفسك تجبيها بتحبيها ليه مش عارفه ياترى شكلها ولا قيمتها ولا ليه ونفسك تجيبيها ولما تجيبيها شهر والتانى وتنسى فين حطتيها مش دا بيحصل حب الامتلاك نوع من انواع الحب الرومانسيه باه كل انواع الحب انا باه بحب الحب ذاته احب الروح لا الجسد الخالد لا الفانى لان الروح هى التى تبقى وتسمو بصاحبها اما الجسد ففى التراب فانى
على راى المثل البيقول تدبل الورده وريحتها فيها
كفايه كده طولت اسف رغاى بس اعمل ايه لمدونتك التى تشعرنى كانها طبيب نفسانى ياله سلام مستنى الرد علشان اكمل

noon kiko يقول...

ذو الوجه المبتسم

اخيرا حد بيبتسم ف مصر غيرى
ههههههههه
كل سنه وانت بالف صحه وسلامه ولعلمك انا ولا يهمنى حكومه
هو اول قفا وهقول معرفوش ياباشا
والمدونه دى دسيسه ومعرفش عنها حاجه هههههههههه
عيب واحنا بتوع الكلام ده
قال حكومه قال
دانا بمشى بكارت ميناتل بدل البطاقه
ههههههه
وانا هكتب عشان بس نفسى اكتب
مدونتى بقا اشوف نفسى فيها
ههههه
انا هدور على ارفع صوتك ده وهحاول احضره يمكن استفيد

شرفتنى بزيارتك الاولى
بس كررها كش تروح وتقول عدولى
:)

noon kiko يقول...

ايهاب فينك ياعم
اولا انت تيجى ف اى وقت وتفضفض براحتك واللى عايز يشاركنا يا جماعه يتفضل
المدونه دى بيتى ومملكتى الوحيده وطبعا انت تزورنى ف اى وقت
اعتبرنى طبيب نفسى من غير فيزيتا
ههههههههه
ثانيا انا لا ممكن ابدا اقرب ناحية اى سلك حتى لو هموت اصلى جربت الكهربا مره والاثر لسه ف ايدى
قال كهربا قال

ثالثا
انت مش وحدك اللى بتعانى ف زمننا ده
كل الشباب زيك نفسهم يحلموا ويلاقوا احلامهم،نفسهم يحبوا واما يتخرجوا يتقدموا لاهل البنت فيتقبلوا مش يترفضوا عشان مفيش شبكه ومهر والذى منه
بس اكيد احنا ف مصر
لان الشهادات هنا بقت يتعمل بيها قراطيس لب
والطموحات ملهاش امل
لا اللى عايز يبقا دكتور بقا دكتور ده حتى ممكن يكون تنسيقه حدفه لمعهد ف الاخر
ولا اللى بيحب خد حبيبته
ولا اللى بيشتغل خد مكافأه على نزاهته
احنا ف بلد الكوسه
الحل بقا نسلمها لربنا ونضحك
لازم نضحك على الدنيا ومنسبهاش تضحك علينا
ده احنا احسن من غيرنا بكتيرررررررر

بس لازم تحط هدف معين قدامك وهتوصله لازم واكيد هتلاقي نتيجة مجهودك مع الوقت
رغم ان فى طموحات بتموت مع الوقت
بس دى الكماليات لكن اظن لازم يكون طموحك ف الاساسيات
زى وظيفه بمرتب كويس
طموح ف دراسه توصل لوظيفه محترمه
دى الطموحات
انا مثلا كان طموحى اكون حاجه من اتنين ،رسامه او كاتبه قصصيه
اشتغلت صحفيه وقلت دى اول خطوه طبعا مفلحتش عشان الجرنان كان اصفر
طبعا فاهمنى
فسبت الشغل وقعدت ف البيت
واظبت بقا على ورش العمل ف قصر الثقافه وقلت هوصل
لقيت كل حاجه بتقف ف سكتى
اللى يعجبهم قصصى النهارده بقدرة قادر يكرهوها تانى يوم
وطبعا هفضل اكتب ولا حد هيقرا ولا هيتنشرلى حاجه كمان عشان بلدنا ف الصعيد مفيهاش اى حد مهتم بالهوايات دى خالص
سبت الكتابه
وسبحان الله جاتلى وظيفة مدرسة رسم بالصدفه وف مدرسة خاصه
ولو اقولك ان اليوم اللى رحت فيه المدرسه كنت مش معايا اى ورق وكنت رايحه مع صحبتى عشان هى اللى تقدم وعرفنا انهم عايزين مدرسة رسم واختبرونى على غفله ونجحت واختارونى من بين ناس كتير رغم انى مش مؤهلى ف الرسم خالص
بس سبحان الله
دلوقتى طموحى ف شغلى وبس


بالنسبه للحب
انا مش ضده بس ف وقته
كمان انا كنت بعيشه مع كل بطلة روايه بقراها او بكتبها بس مع جفاف مشاعر البشر حسيت انى غريبه وسطهم
فشفت الحل انى احتفظ بمشاعرى لنفسى واما احب اكون رومانسيه هدخل كوكبى على الورق واقفل بابه عليا واعيش مع ابطال وهميين وبقول لنفسى مسير الشاطر حسن يبقا موجود بس كله ف وقته على رأى ماما اللى بييجى بسرعه بيروح بسرعه وانا مش مستعجله


بالنسبه للصلاه فى المسجد فانا متفقه معاك بس للاسف والدتى لو قعدنا ف البيت هتنام ومش هتصلى لان عندها دهون على الكبد بتخليها تنام بسرعه والصلاه بره بتجبرها تصحى

وطبعا فى مسجد تانى افضل منه بس والدتى بتتعب من الصلاه فيه من الزحمه والحر والوقفه لان مفيهوش كراسى ووالدتى بتصلى على الكرسى
فطبعا بضطر اروح معاها عشان انا اللى بجيبلها الكرسى فى المسجد اياه لانه مش زحمه اوى وكمان واسع بكده محدش هيضره الكرسى بتاع ماما

اما الصداقه بقا ف حياتى
مش موجوده
انا عندى صحبات ياما بحبهم اوى بس مش بحب احكيلهم ولا افضفض معاهم عشان سطحيين ومش بيفهموا تفكيرى
بس ليا صديقه مقربه جدا
للاسف بره البلد بس بنتكلم كتير

المهم انى رغيت كتير

غير معرف يقول...

جميله مدنتك يا نوره ما شاء الله

يا ريت كنت قفلت المدونه من زمان علشان اجيلك :)

انت بس بتقلبي المواجع ...... وبجد انت حاسه ان لسه في امل ؟

noon kiko يقول...

فتاه من الصعيد
وحشتييييييييييييييينى مووووووووووووووت
طبعا قفلك المدونه ده مؤقت لاننا رافضين ده تماما
وطبعا القرار بالاجماع

واعتبرى مدونتى بيتك تعالى فضفضى هنا
وانا كمان هفضفضلك
بس لازم تراجعى نفسك فقرار قفل المدونه
انا عملتها قبلك وحسيت بفراغ رهيب
وشويه وقررت اعمل مدونه بشكل جديد وكمان واقعى ومالوش فى الرومانسيه
فجيت وعملت المدونه دى
ولقيت فيهاكل اللى نفسى فيه
واتعرفت على ناس جميله
ده احساس ميتعوضش
كفايه انى هنا بحس انى مش غريبه
وطبعا لسه فى امل
انا صغيره سنا بش عشت وشفت اللى غيرى ما شافهوش فى سنين اكبر من سنى

اضحكى اولا
وفكرى ثانيا
وقررى ثالثا
واضحكى تانى رابعا
ونفذى قرارك خامسا
هستناكى تانى
:)

Unknown يقول...

للأسف هذه ظاهرة متواجدة ليست فقط عندكم
بل عندنا في فلسطين لا سيما اوقات الحرب تجد الجميع متوقف مثل ذلك
في هذا المقام ليس لنا الا الدعاء بان يخفف الله عنا وان يحسن احوالنا
سيدتي انا فخور بكِ وفخور بتعليقاتك وكتاباتك
لذلك يشرفني بأنني اضفت مدونتك لقائمة اصدقائي
فلك ودي