الخميس، 27 أغسطس 2009

اللهم انى صايمه ومحروق دمى

ارحمنا برحمتك يارب
صايمه اخر حاجه
وعجبى
اليوم انا فى اشد حالات الغضب،قد حاولت كبت غضبى فى الايام الاربعة السابقه انما غضبى كان يزداد سعيرا كل لحظه والاسباب كما يأتى
اولا(صلاة التراويح ماركة 2009)
هى من طقوس رمضان عندى ولا يكون له مذاقا بدونها،كنت معتاده على الصلاه فى مسجد معين حيث صوت الشيخ فيه رخيم والهدوء يعم المكان وتشعر وكأن الملائكة يصطفون حولك..لكن وما اقسى تلك الكلمه فلقد قررت امى ان تنتظم فى صلاة التراويح هذا العام ولانها لا تصلى الا على كرسى فقد تركت الصلاه فى مسجدى المفضل للصلاه فى مسجد اوسع لتتمكن امى من وضع كرسى للصلاه ولا تضايق المصلين به كما ان مسجدى المفضل لا توجد به اى مقاعد
المسجد الذى اصلى به:
الصلاه فى هذا المسجد شىء من اللهو(استغفر الله العظيم)
1-الامام يقرأبصوت منخفض وشبه مفهوم
2-صلاة العشاء هناك لا تزيد على دقيقتين،
3-لا يوجد وقت للخشوع فى السجود وذكر اى دعاء فقط قد يمكنك ان تقول سبحان ربى الاعلى وقد لا تتمكن من قولها كاملة
4-سيدات يأتين ومعهن اطفالهن فيبكى احدهما ويصرخ أخر فيشتت انتباه المصليات،او تمر الفتيات من امامنا ونحن نصلى وكانهن لا يروننا
5-رغى متواصل فى الدقائق التى تفصل بين الصلوات ..وسيدات يستمر رغيهن لبعد التكبير للصلاه
6-ساوو الصفوف،مساواة لم اعرفها من قبل حتى ان كل صف يصلى فى اتجاه ،صف يصلى للامام واخر يتجه لليمين قليلا واخر لليسار واذا اعترضت ينالك من لسانهم مالا تحبه.
والكلمه المفضله لديهم:
صلى من سكات
والادهى من ذلك ان تاتى فتيات للصلاه ببودى وجينز كراش او بنتاكول ،حاجه روعه
وما يثير غضبى ان نصلى العشاء ونبدأفى صلاة التراويح فتفاجئنا اعداد غفيره من الفتيات تاتى لتصلى معنا وكأنهن تذكروا الصلاه للتو،فاين كانوا قبل التراويح،وطبعا يتركوا صلاة التراويح ليصلوا العشاء وطبعا لانهن متاخرات فانهن يأتين ويتزاحمن ليجدوا مكان لهم مما يشتت انتباهنا تماما عن الصلاه
اشياء واشياء قد اثارت سخطى ولا يمكننى القول الا (انا اكيد ف مصر)
ثانيا(مصايب اخر زمن)
كنت اسير مع جارتى المختمره فى طريقنا الى المسجد وانا ارتدى عباءة فضفاضه ولا اى شيئا يزين وجهى الا خطا من الكحل قد لاتلمحه فى عيناى لافاجىء بسيل من المعاكسات من شباب وشيبه بلا حياء ولا مراعاة لسجادة الصلاه التى نحملها ولا لخمار صديقتى
الادهى انه فى يوم اخر اقترب منا طفلان على دراجتهما ولانهما فى عمر ابناء اشقائنا او اصغر لم نخف من اقترابهما منا وعلى حين غره مد احدهما ذراعه ليرتطم بكتف صديقتى فى محاولة فاشلة منه للمس معالم جسدها
الجمت الدهشه لسانى ولم تدرى صديقتى ماذا تفعل اتصرخ عليه؟،اتشتمه وتشتم من رباه؟،ام تسير وكأن شىء لم يكن؟
وحتى تفكر كان قد اختفى مع صديقه لكنه ظهر بعدها بدقائق ليكرر ما فشل فيه ..لم افق الا على يدى ترتفع بالسجاده لتهوى بها على رأسه وانا اصرخ ..حيوان
ولو اننى اظلم الحيوانات ان شبهته بها
وقلت لنفسى مؤكد انه ليس طفلا
او انا لست من هذا الكوكب او(انا اكيد ف مصر)
ثالثا(امشى جمب الحيط)
لان المشى بجوار الحائط لن يفضى بك الى الضرب او احتمال الاهانه.
فى عودتى من الصلاه كل يوم ارى تلك السياره(البوكس)وبعض العساكر متحلقين هنا وهناك ويقفون بهيبه احتراما للباشا ذو الرتبه العاليه
ويابخت مين كان النقيب خاله،هذه اللجنه مخصصه لضرب المصريين على قفاهم،بالطبع الرجال منهم .
الضابط يقف ليسحب رخص هذا وذاك وبطاقاتهم
وياويله ويا سواد ليله اللى مش معاه بطاقه
يتعكش ويترن كام قفا تمام لحد ما يبانله صاحب
طبعا شباب الديفيل كما يطلقون على انفسهم وهم لمن لا يعرفه شباب هوايتهم تاجير السيارات من معارض السيارات التى انتشرت مؤخرا بكثره فى بلدتنا التى كانت بسيطه وبعد تاجير السياره ب300 او 400 جنيه ف الليله فاول ما يفعلونه هو رفع صوت الكاسيت فيها على موسيقى الديفيلز او الشياطين اعوذ بالله
هؤلاء(بتوع مامى وتاتى واونكل ومعرفش ايه)مسنودين طبعا الشحط فيهم لا يتجاوز عمره ال18 ولا يملك رخصه ويمر فى اللجنه من دول بقلب جامد وهوب يتعكش وهوب تانى يرن على اونكل فلان او يتصل بعلان الذى يكلم ضابط اللجنه ويطلق سراحه من غير ظرفة قفا واحد توحد ربنا
اما عامة الشعب اللى بيستهبلوا
ازاى يخرجوا للصلاه من غير بطاقه
مش بعيد شويه كمان تبقا الصلاه ذاتها ببطاقه..زى التموين والعيش
(بس ده لانى ف مصر)
رابعا( زميلاتى ف العمل)
مثال النميمه
تجلس الواحده منهم وفى يدها مصحف (الاعمى يشوفه)فتقرأسطر وترفع رأسها اسكتى يا فلانه شفتى مين ف الصلاه امبارح؟
_وترد الثانيه مين؟
_فلانه زميلتنا
_والله
_اه يختى وتصدقى قال هتتخطب
_يا شيخه بعد ما عملت كل حاجه فى حد رضى يخطبها؟
_اه يختى وواد مريش كمان
وطبعا بعد وصلة نميمه من الآخر تنهى احداهما الحوار بقولها ..يالا واحنا مالنا اللهم اننا صايمين ودع الخلق للخالق اول مره كنت اسمعهما وانا فاتحة فمى كسمكة مصعوقه
ثم اعتدت ان اجلس فى زاوية بعيده حتى لا يطالنى لسانيهما ولا ذنوبهما
واخيرا(نكت الفيس بوك
واحد كاتب فى الاستيتس بتاعته اغنيه وعاطفيه ايضا
فيعلق احدهما عليه بأن الاغانى حرام ف رمضان
ياسلام
اهى حرام فى رمضان وحلال فى باقى الشهر؟..وتساله عن ذلك فيقول :على الاقل الشهر نحاول نحترمه واما يخلص نعمل اللى على مزاجنا!!
نظريه بردوا
وسؤالى الغلس الذى يلح على رأسى منذ ان رايت احدى فتيات الليل فى مسلسل من ماسورة المسلسلات الضاربه على القنوات هذه الايام السؤال هو:هل تمارس فتيات الليل مهنتهن فى هذا الشهر ام هن ايضا يأخذن اجازة من العمل فى ذلك الشهر ليعدن بكامل لياقتهن بعد العيد؟
وهل الملاهى اليليه مازالت تقدم خدماتها فى هذا الشهر ام حولت الملهى لخيمه رمضانيه للكسب الشريف حتى نهاية الشهر؟
طبعا انا المفروض اهدا جدا وافتكر ان انا ف مصر
لان مصر بلد العجايب
بلد الاهرامات
بلد الحبايب
وعظيمه يا مصر
وكل سنه وانتو طيبين
:)

هناك 30 تعليقًا:

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
اول تعليق يارب ياساتر

صدفة جميلة يقول...

ههههههههههه بس ممكن تقنعى الحاجه بالصلاه فى البيت افضل
ولا يهمك انتى صلى فى البيت ولما تلاقى نميمه غادرى المكان يعنى

noon kiko يقول...

كده ياعم انت
ماشى يا ايهاب
:(

وانت فين اصلا
مختفى كده

سارح فى ملكوته يقول...

السلام عليكم
اهلا تصدقى انا رمضان ده مخرجتش فيه خالص غير وانا راحة الكورسوطبعا ركبت
ميكروباص انا وزميلتى واللى متعرفيهوش انى عندى حصانة ربانى لأنى وبلا فخر الانسة حنفى فى ثوبها الجديد
ولكن زميلتى اجارك الله على اللى شافته ونقول ده احنا فى رمضان يضحكو علينا
وسرقة قدانى فى الشارع ومقدرش افتح بقى وحجات كتير وده وانا مبنزلش تقريبا امال انتى تعملى ايه
بصراحة وجعتى لى قلبى زيادة
وحاولى على قد متقدرى تعملى بالحديث من رأى منكم منكرا
وربنا يكرمك ويهدى مخاليقه واحنا منهم
ورمضان كريم برضه

م م يقول...

السلام عليكم
شهر رمضان لا يحوّل الناس لملائكة
لكنه لا شك افضل من غيره وقد يحترمه الاغلبية بغض النظر عن التليفزيون
وبعض المراهقين وغيرهم

غيري المسجد او صلّي في البيت
وامسكي معاكي مسدس عشان الولد اللي بيعاكس
وابقي خدي معاكي غدا لزميلاتك في العمل

اما عن اهل المعاصي فلو انهم تركوها احتراماً لشهر رمضان كتر الف خيرهم
هم افضل ممن لا يحترمون الشهر الكريم

المهم انا شايف ان دمك محروق فعلاً
خدي كوباية العصير دي U تروق دمك (:
تحياتي لك

هاني مهران يقول...

انتى اكيد من امبابة !!!!

وبعدين الواد حاول يلمس كتفها بس

احنا عندنا مش بيلمس ( بيمسك )

قلة ادب وقلة احترام وقلة وعى وقلة دين وقلة حيى وقلة خشى

احنا فى عصر الفاحشة المسببة ( اللى بيلاقولها سبب ونظريات )

زى الواد بتاع الفيس بوك

وبعدين الستات اللى فى الشغل هيعملوا ايه غير النمنمة

هوه فى شغل فى رمضان

بالنسبة لفتاة الليل بعيدا عن المسلسلات

عايز اقولك بينى وبينك عشان تعرفى انك فى مصر بجد وتتصدمى
( رمضان ده موسم بالنسبة لهم )

على فكرة كنت عايز اعرف لون العباية ايه اللى كنتى لابساها ؟؟

اكيد برده لون يخلى الشباب تدايق


ههههههههههههههههههههه


تقبلى مرورى

ايتها العقلية الجديدة

noon kiko يقول...

سارح فى ملكوته
الله اكرم
بس والله انصحك تقعدى فى البيت لاخر رمضان
انا اتحرق دمى
والله بقيت اعد ايام رمضان عشان ارتاح من اللى بشوفه
قال رمضان قال
دول ولا ف بالهم رمضان اطلاقا

كل سنه وانتى طيبه يا عسل

noon kiko يقول...

مسرور
فين سيفك محتاجينه
ميرسى والله على العصير بس هخليه ف التلاجه لبعد المفطر
:)
والعيال دول ماينفعش معاهم مسدس دول عايزين ضرب الجزمه على دماغهم

وربنا يهدى كل الناس يارب وانا منهم

بس تعليقك فطسنى من الضحك
:)

noon kiko يقول...

هانى
والله بجد بتنورنى لما بتيجى
وتعليقك له طعم تانى
العبايه ياعم لونها بنى حروق
يعنى لا حمرا ولا فزدقى

وانا صعيديه سوهاجيه ابا عن جد

على فكره انت بتتكلم بجد بالنسبه لفتيات الليل
يا وقعه سوخه

دانا كده اربى دقنى واجرى ف الشوارع بهدوم مقطعه
هههههههههه مانا خلاص هتجنن

والله يا هنو العيال دى قلية لا مش قليلة دى معدومة كل حاجه
ولا عندهم اى تربيه
بس العيب على الاهل بردوا معرفوش يربو

وللاسف يا سيدى لانى مدرسة جديده فلازم اروح كل يوم
ولان المدرسه زفت خاصه
فقرارهم ان المدرسين الجدد يروحوا والقدام يغيبوا ونشيل احنا شغلهم الادارى
حاجه تفقع المراره

يالا هنقول ايه
اللهم انى صايمه

:)
متغيبش بقا واكتب حاجه جديده
عايزه اقرالك
:)

الحــ ــزين يقول...

الحــ ــزين

على فكرة انتى غلبوية اوى ...........هههههههههههههه ورغاية اوى وزى القمر اوى بس بحب اعلق عندك اوى وربنا يسعدك اوى علشان اكون فرحان اوى والله العظيم انتى كلك على بعضك حد جميل جد وبحترمة جدا يارب تكونى اسعد انسانة فى الدنيا وتكونى ديما بخيير
الحــ ــزين

noon kiko يقول...

الحزين
وانت يا محمد حد مشاكس اوى وتراجيدى اوى
وطيب اوى
وبحب اقرالك اوى
وبحب ارغى عندا فيك اوى
ههههههههه
اصلا انا الرغى ف دمى
بس بذمتك مش رغى حلو
ولا برخم ولا بضايق حد
دانا عسل وسكر
وعيش وحلاوه
ههههههههههههه

*^*AL.7aAzZeEnN*^* يقول...

ههههههههههههههه بجد بوست جميل اوووي

و بيدل على حاجات كتير ف بلدنا طبع

بس والله حلوه اوووي البنت الي بتقول مش شافني حاطه مكياج هههههههههههههه

ربنا معاكي و كل سنه و حضرتك طيبه

اتمني زيارتك ليا ل مدونتي المتواضعه

تحياتي

TiTo

أبو العريف يقول...

اولا كل سنه وانت طيبه

رمضان مبارك

اما بالنسبه لصلاة التراويح

انا اعتقد ان الافضل للمرأه الصلاه في بيتها

زيف أنثى يقول...

مو بس في مصر حتى عندنا في السعودية
بس مايمنع اننا نقول لسا الدنيا بخير
فيه ناس لما تشوفيهم برمضان تخجلي من نفسك ومن أعمالك
فيه جامع كبير عندنا يعتكفوا فيه بنات لما كنت بسنهم كان رمضان عندي مسلسلات ومسابقات الله يثبتهم ويصلح من أحوالنا ويرزقنا العتق من النيران في هذا الشهر الكريم

أسما يقول...

انا رحت عند عمرو لقيت بوست وحش، جيت عندك لقيت بوست اوحش، اروح فين بس... هو انا لحقت... واضح ان النوع اللي زيي، اللي بيشيل الهم كدة، مش مكتوب له يفرح كتير، عموما شكرا ليكواـ الليلة باظت و مش هاذاكر و لا هاعمل اي حاجة، انا هانام... هآجيلك تاني...

غير معرف يقول...

بصي احسن صلاه للستات في البيت .... علشان زن العيال اللي الهوانم بياخدوهم معاهم

بالنسبه للجيل الصاعد من المتحرشين ..... فده منتشر وبكثره والحمد لله اطمنت على مستقبل الذكور في البلد ..... ومصر ولاده


بالنسبه للكوسه فهي اكثر خضار موجود في مصر

اما النميمه فهي اكتر مرض منتشر بين الستات .... وربنا يعافينا

تدوينه حلوه وعجباني ..... دايما للامام

noon kiko يقول...

القلب المنكسر
ميرسى لزيارتك الحلوه دى
ومبروك المدونه الجديده

انا عارفه ان مصر احلى من كده بس بلدنا محتاجه تغيير

شرفتنى

noon kiko يقول...

ابو العريف
وانت طيب اولا
ثانيا
ف ظل ظروف المساجد والشوارع اليومين دول
فانا معاك
الصلاه ف البيت افضل

شرفنى حضورك

noon kiko يقول...

زيف انثى
شكرا لزيارتك الاولى
ومبروك المدونه الجديده

بصى كل حاجه ف مصر صدقينى مختلفه عن اى دوله تانيه
عندكم انتو صلاة تراويح زى صلاتنا دى
دانتو السعوديه
طبعا لا معندكمش
عندكم اطفال شوارع بيناموا تحت الكبارى
طبعا لا
انتو اصلا لو عندكم شحاتين فصدقينى بواقى الاكل اللى شفتها بعينى وانا ف السعوديه بتترمى ف الزباله هتكفيهم

مصر دايما مختلفه
عشان هى مصر

:)

noon kiko يقول...

ايزولد
والله يابنتى كان على عينى اكتب حاجه حلوه
بس هجيب منين
دانا حتى رحت عند عمرو النهارده لقيته حاطط بوست كئيب
وديدى بتعليقها الاخير خلتنى اعيط
يعنى معلش مش انتى وحدك

انا والله كان نفسى افضل مبسوطه يومين

بس مش مكتوبلنا الفرح يا حبيبتى

:(

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

سمعت عن حاجات زي كده بتحصل كثير
ربنا يهدي الجميع

noon kiko يقول...

د.ياسر
اخيرا زورتنى
لو اعرف كنت فرشت المدونه ديناميت
افرقعه احتفالا بوصولك

على فكره انا سمعت اكتر من كده
تحب احكيلك
:)

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
معلشى انتى عارفه الدنيا باه
وكمان خلاص انتى باه ليكى معجبين يامه
تقبلى مرورى

noon kiko يقول...

يعنى اجى لحد عندك وافضفض هناك لما اشبع
وف الاخر ترد كده
ماشى ياعم ايهاب

عمرو يقول...

أهلا واحدة
التصميم الجديد أفضل من الاتنين اللي قبله وإن كان مازال يعاني من بعض مشكلات.
بالنسبة لبوست ده بقى فده اللي بيحصل للواحد لما يخرج من بيتهم جديد نوفي ويبتدي شغل. أنا صدمت زيك كده من الناس, وإيزولد كانت كاتبة عن حاجات مماثلة في الجامعة. فين المشكلة؟
إنك عشان تعيشي وسط الناس دول لازم ياإما تعملي زيهم, يا إما تعتزليهم, يا إما تسيبي الشغل.
أنا اخترت الاختيار الأخير, وربنا كرمني بشغل نضيف مافهوش حد زي دول
:)

صدفة جميلة يقول...

السلام عليكم
اخبارك ايه مش عارف اقولك ايه بس صدفه المره الفاتت جيت وكنت قرفان وانتى كنتى كده
المره دى سبقتينى وانا اقريت انى كده يامحاسن الصدف والحياه الكئيبه
المهم كنت كاتب حاجه ولسه برددها كل لما يحصلى كده
حياتى قصيره يادنيا لكن تنكتب فى سطور
وتعوز مية الدنيا علشان تكفى القول
دا حياتى من الفرح خاليه والدمع فيها مسطور
وكانه دين عليه اعيش حياتى مكسور
واصبر وقول بكره ويجى ميت بكره والاهه لسه ساكنه مكفيهاش سطور
القلب بيصرخ والعين ملياها الدموع
على فكره السطرين الاخاره دول جم كده
ياله هيصه اشوف تعليقاتك على خير

noon kiko يقول...

استاذى عمرو
اولا يا مراحب يا مراحب
فرحتنى اوى بمجيتك العزيزه دى
بس ممكن بقا كنت تقوللى ع المشكلات عشان اصلحها
انا كمان حاسه انه مش تمام

بالنسبه للخط
فده خطأى لانى نسيت اكبره
ومعرفتش اصلحه ازاى بعد نشر البوست

فارجوك لو عندك اى تعليق قوله بقلب جامد
انا مش بزعل م التعليق والله زى مانتو فهمتوا بس بزعل لما تجاملونى
هى دى مشكلتى
بالنسبه للى شفته بره بعد الشغل
الحياه فعلا بقا ليها لون تانى
على راى اغنية هى الحياه
ف فيلم انت عمرى

الناس بقت او هى من زمان حاجه غريبه بس انا اللى مكنتش واخده بالى

بالنسبه للشغل
ياااااااااااريت اقدر اسيبه
بس ده مستحيل
اولا اهلى هيرفضوا نظرا لانى بشتغل ف مجمع مدارس خاصه يعنى مش حكومى
وجمب البيت
ومفيهاش مرمطة المواصلات
ولا فيها مرتب ال 105 بتاع بالحصه
يعنى فرصه وجاتلى بالنسبالهم
ده غير ان التعيين هناك بالواسطه وانا الوحيده اللى رايحه بموهبتى

ده غير ان شغلى ف حاجه بحبها يعنى بعيد عن دراستى اللى بكرهها

وبذمتك فين تلاقى شغل كويس لبنت ف بلدنا المدفونه دى؟
طاب حضرتك لقيت عشان تقدر تسافر
انا بقا اعمل ايه؟
اقولك
على راى عادل امام ف مدرسة المشاغبين
انا هتجوز واقعد ف البيت
ههههههههههههه

noon kiko يقول...

ايهاب
مش عارفه اقولك ايه
انا ليا يومين بحاول اضحك
مش مبسوطه عشان كده باين اوى انه ضحك من غير نفس
عارف انت لولا النت ولولا جهازى حبيبى ده ربنا يحميهولى من اى فيرس ويشفيه من التهنيج ويسرع سرعته ويكتر مواقع شبكتهة
كان زمانى بكلم نفسى

انا مش عارفه مالى مش حاجه معينه مزعلانى
اه الشغل خلانى اتصدم تلات حبات
بس امال انا كنت فين طول اربع سنين دراسه؟
مكنتش بشوف بشر ولا ايه؟
مش عارفه
المهم بلاش الدنيا تاخدك كده
تعالى كتير
بلاش الغيبه الطويله بتاعتك
:)
اروح اعملى كوباية شاى بلبن تهدينى

بنى آدمه غريبه صح
الناس تهدا بلمون وانا اهدا بشاى بلبن

noon kiko يقول...

فتاه من الصعيد
انا زعلانه منك
معلش الاول انا كنت مأجله التعليق عليكى للاخر بس للاسف المغرب أذن فقمت افطر واما رجعت نسيت
متزعليش حقك عليا
ثانيا
ليه مش فكرتى تانى
انا مستغربه على قرارك ده
ياترى مش حاسه بوحده؟
مش واحشاكى التدوينات وتعليقاتنا؟
انا وحشنى بوستاتك خاااالص
ياريت تراجعى نفسك
على فكره بالنسبه لبوستى
فالبلد فيها بلاوى بجد
يارب نقدر ف يوم نغيرها ونشوف التغيير بعنينا قبل مانقابل رب كريم
:)
على فكره
انا بفكر ازرع كوسه ف قصارى الورد ف بلكونتنا تحسبا للظروف
ههههههههه

Mona Abdullah يقول...

ربا يرحمنا برحمته يااااااااه ده الواحد ياما شاف م البلد دي
ده انا شفت يوم مرير يوم معم الحاج كلين (اللي هو نظيف) جه زار حتتنا في اسيوط وربنا كنت هروح امن الدولة

لما اشوفك ع الميل هبقى احكيلك يانور
ربنا يرحمنا برحمته

بس بصي لما تزرعي كوسة قوليلي الطريقة بالله عليكي

معلش :(( انا حبيبتك ده احنا بلديات
اوعي تزرعيها من غيري

ربنا يبعد عنك النكد يارب ويصبرك ويصبرنا ويسعد ايامك