الاثنين، 31 أغسطس 2009

للسعاده وجوه اخرى

تقنية السعاده لم يستطع الانسان حتى الان تقنين السعاده ولم يستطع ابتكار ادوية للسعاده ،كما لم يتمكن من صناعة اى جهاز يمكنه اكتشاف مكان تواجد السعداء او بث السعاده فى نفوس المكتئبين .
تقنية السعاده فى مدونتى هى شىء ملك خالص لى ابتكرته لذاتى كى اتمكن من مواجهة ما قد يحاول تشويه سعادتى او سعادة من حولى اخترعت لنفسى اختراع كشف الضحك
يعنى بالعربى اختراع (هتضحك يعنى هتضحك عشان انا عايزه اضحك)
ونظرا انه لايمكن للضحك زيارتى الا اذا زار من حولى اولا_تمام كده زى الميه اللى متعديش على عطشان_فشىء محتم ان يضحك من حولى اولا. قد يحتاج الامر الى بعض الزغزغه او استفزاز ضحكاتهم بالنكات او اللجوء الى التنويم المغناطيسى
فأحاول استحضار ذكرياتهم المضحكه هذا ما اتبعه مع ذاتى اولا
ولكن ماذا دهانى؟
اواجه هذه الايام حربا شعواء الخصمين فيها واقعى وخيالى، والجنود هم الضحك والبكاء عرفت بعد نزولى لارض الواقع_ماأصبح فيما بعد ارض المعركه_ان الضحك لا يعرف الواقع.
يعرف الضحك الخيال فقط ولهذا التحم الاثنان فى صراع دامى والح السؤال كيف نضحك فى زمننا هذا؟ وكيف يمكن ان اواجه الواقع بالضحك الذى هو جزء من الخيال؟ .. طموحى الذى لم يصمد امام واقعنا القوى يكاد يحتضرمتأثرا بما اوقعه فيه الامر الواقع من ضرر كنت اخبر امى دوما باننى ساصبح مضيفة طيران لالف العالم كله ،فاذهب الى روما فالقى بعملة معدنيه فى نافورة فونتانا دى تيرفى بعد ان اوشوشها بامنيتى السريه، واتوه فى روعة فينسيا المدينه العائمه ،وفى جمال كل جندول يشق مياهها ،واعيش ليالى الاوبرا فيها ،فكم احب الاوبرا واعمال الموسيقار الايطالى جاكومو بوتشينى
ومن ثم اطير الى فرنسا فارى برج ايفل وقوس النصر واجول بين اروع اللوحات لاشبع فضولى للفن فى متحف اللوفر واختبر فى جولاتى تلك أى فن اصادفه فأسمع موسيقى أسبانيه بخبطات كعب احذيتهم الشهيره واعيش فى رومانسية الاغانى الايطاليه وانصت لالحان تركيه لكننى فجأه افقت لاجدنى مازلت هنا وصار حلمى محتجز فى غرفة فى بيت من بيوت الصعيد جدرانه لا تحتمل الحلم
صار اقصى احلامى ان يمنحنى اهلى اذنا بالسفر كل عام لقضاء ايام فى مدينة ساحليه تحت اشراف ورقابة تامه واحترم رأيهم.
انا حلمى بالسفر ضاع وحلمى بالرسم سجن فوق لوحات صماء
صار مخزون ذاكرتى من الاحلام مقتصرا على بضعة جولات فى بلاد قليله. بلاد لم تتخطى حدود مصر تبعد عن بلدتى فقط بضعة كيلومترات ومازلت اضحك رغم السؤال:ماذا لدى من طموح فى بلد كبلدتى؟ رسامه؟
بلدتى لا تعترف بالرسم عملا
كاتبه؟
لا مكان للكتاب ها هنا
معلمة رسم؟
نعم اجبرنى الواقع على ذلك
ولكى افعل ما اريد اردت تغيير الواقع اولا، فحلمت يوما بان اكون عضوة مجلس شعب وتخيلت نفسى فى ذلك المنصب .ترىماذا سأفعل؟سابنى كلية للفنون الجميله هنا وافتتح مقرا للموهوبين فى بلدتى
ساحاول رفع المعاش لمستحقى المعاش واطالب برغيف خبز آدمى واطالب الحكومه برسم الضحكه على الوجوه بطيب خاطر وليس قصرا ساعفى من ينقل اى مصاب فى حادثه الى المستشفى من المسائله القانونيه وما يلقاه من مصائب اذا تطوع لنقل مصاب لا يعرفه بدلا من العواقب التى يخشاها المواطنين مما يدفعهم لترك الناس تموت امامهم كى لا يتورطوا مع الحكومه
واه لو تمكنت من ايجاد اى شقه ولو غرفتين لكل شاب فلا يكون الزواج اكبر همه
وياحبذا لو وجدت لهم وظيفه
اترانى اريد ان اكون عضوة مجلس شعب ام رئيسة الدوله لتحقيق ذلك؟
ههههههههههه
اظن اننى لابد ان املك المصباح السحرى لتحقيق كل هذا وانا لا املكه ولا املك شيئا الا قلبى ولا يكفى لهذا الزمن ولست علاء الدين صاحب المصباح ولا بيتر بان نصير الفقراء
ولكننى ساضحك وساحاول ان اجعل الاخرين يضحكون حتى اكون حققت ولو شيئا واحدا مما كنت اطمح له وقد تكون ضحكتى طريقا لما تمنيت يوما حدوثه
انا انتظر معجزة تحدث فتغير مجرى حياتى
تفائل استاذى عمرو
ولتضحكى مجددا يا ايزولد
وعودى للضحك ثانية يا انجى
واطلى برونقك علينا يا هبه
يا سكان بيتنا الجميل مازالت الدنيا جميله بكم

هناك 58 تعليقًا:

Heba Gamal Emara يقول...

هيييييييييييييييييييييييه
انا اول تعليق
والله يا نور انتى عندك حق فى كل كلمه قولتيها
بس ياترى احنا فعلا هنقدر نضحك الناس ونحقق اللى هما عايزينه
معتقدش
بس مازال الطموح حلم حتى نستيقظ
او حتى يتحقق
وشكرا اوى انك ذكرتى اسمى فى مقالتك

adel يقول...

بصي كلامك حلو قوي

بس

انا ضد قهر احلام الواحد بلا اي مبرر
يعني متحكميش علي احلامك بالفقشل من غير محاولة

يعني نجرب و نحارب عشان احلامنا ونموت كمان عشانها
لكن هيفيدك بايه العيشة و انت محققتيش اي شئ يذكر

الواحد اللي متصور انه بني ادم عادي ميقدرش يغير التاريخ يبقي مش فاهم قدراته كويس

--------
انا رخم انا عارف بس انا مش من النوع اللي بيحب يكتب هايل و جميل و الحاجات دي و بس :)

م م يقول...

نعم للسعادة وجوه كثيرة لكنها باتت بعيدة مثل وجه القمر

وللنكد وجوه كثيرة
وللاسف
هي اقرب مما نتصور
ربما تسكن داخلنا

للسعادة وجوه كثيرة لن تعود الينا الا اذا عادت الينا مصر
مصر التي اصبحت ملكاً لحفنة لصوص
افسدوا كل شيء فيها حتى احلام ابنائها
---
انا خايف اضحك
لانهم بيقولوا ان الضحك من غير سبب قلة ادب ):
ومع ذلك هههههههه يلا مش مهم

ربنا يوفقك
ما تقطعيش الزيارة

محمد سلامة يقول...

أرجوكي حاولي
إحنا فعلاً في أشد الحاجة للضحك عشان نقدر نكمل في البلد دي
بيتهيألي رسم البسمة على وشوش الناس من الأعمال الجليلة عند الله سبحانه و تعالى
مدونتك جميلة و انا في انتظار بوستات تفطسنا من الضحك
سلام مؤقت

اشراقة فجر يقول...

eshraqtfagr.blogspot.com
ادينا بنحلم ولا ده حرام

غير معرف يقول...

انا عجبني الموضوع حلو فعلا بس انا شايفه ان الحياه ابسط من كده بكتير انا شايفه اننا سهل قوي نضحك وسهل قوي نبكي بس احنا دايما بنبص علي الحاجه اللي بتزعل ليه منفكرش في الحاجات الكويسه في حياتنااللي بتبسطنا ونعملها.انتي طموحه قوي بس كمان لازم نعرف قدراتنا ايه علشان ميبقاش الحلم بعيد قوي عننا وانا شايفه انك مميزه عن ناس كتير . ارسمي واكتبي لغايه لما تلاقي فرصتك اللي انتي عايزاهامش يمكن تبقي حاجه في البلد دي اول علي الاقل تبقي مميزه وقتها بقي هتدحكي ومن قلبك وهتبسطي اللي حوليكي واللي بيحبوكي

غير معرف يقول...

انا نسيت اكتب اسمي علي فكره .انا راوي وزميله صاحبه الموضوع وانا بشكرها جدا علي الموضوع المهم ده عجبني فعلا وربنا يوفقك ويحققلك كل اللي بتتمنيه . وبعدين مالها معلمه الرسم مش احسن من السكرتاريه احمدي ربنا

noon kiko يقول...

هبه
ازيك يا عسل
احنا هنقدر نضحكهم بس لو كنا ناويين ده بجد

واسمك شرف مونتى لما اتضاف ليها

نورينى كده دايما
:)

noon kiko يقول...

عادل
طبعا انت مش رخم وانا بحترم رايك جدا
بس والله زمننا ده بيقهر اى حلم
ومش سهل اننا نحلم ف زمن فاسد نحقق حلمنا
انا حاولت كتير وملقتش سكه

ياريت تدلنى على اى طريقه
وينوبك ثواب
بس على فكره
انا مش بيأس
بس بتصدم شويتين
حقى
:)

noon kiko يقول...

مسرور
انت حتى اسمك مسرور
يعنى مش مسرور السياف
بس مسرور اللى هو مبسوط
يبقا لازم تبسطنا

السعاده ف كل حته بس احنا اللى مش شايفين غير النكد
فقريين تقول ايه

لازم تفكرنى بمصر
مصر لينا بس حاكمينها ناس مش مننا ولا لينا
مش بعيد ف يوم تتغير
بس احنا لازم نساعد ف التغيير للافضل

:)

noon kiko يقول...

محمد سلامه
اهلا بيك والله شرفتنى بجد

ياجماعه احنا عندنا شاعر كبير
اجدع سلامه خاص لحضرتك

انا بحاول اضحك واخلى الناس تضحك
وياريت كل مدون يحاول يضحك القراء باى شكل
عشان نفرح كلنا

:)

noon kiko يقول...

اشراقة فجر

شرفتنى بزيارتك الاولى ليا
او شرفتينى

لو بطلنا نحلم نموت
على راى منير
واحلم زى مانت عايز
وانا كمان هحلم
هزورك قريب
:)

noon kiko يقول...

راوى
حبيبة قلبى
صديقه عزيزه واجدع زميله اتعرفت عليها من قريب بس كانى اعرفها من زمان

معلش ياراوى كان لازم اكتئب حبتين وانتى شايفه الحياه بقا كلها ازاى حواليا

انا هخرج م الحاله دى قريب اوعدك

وهضحك من بكره
لانى مبسوطه خالص
كفايه انك جمبى

انتى يا بت
والله انتى سكر
ومالهم السكرتاريه؟
ده كفايه المكتب الابهه
اللهم حسد

:)
هههههههههه
بضحك معاكى
اشوفك بكره بقا
باذن الله
تصبحى على خير
:)

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

فى اغنيه لمنير بتقول :
لو مقدرتش تضحك متبكيش..
اعتقد ده لازم يكون شعار الشباب المصرى فى الفتره الحاليه والمقبله بلا استثناء...
اضحكى على الاقل الضحك افضل من البكا..

غير معرف يقول...

والله يكفي إنك هتاخدي أجر وثواب إنك بتفكري تسعدي إللي حواليك ؛ ومفكرتيش في نفسك ؛ وإنك لما هتبقي عضوة في مجلس الشعب فكرتي في أصحاب المعاشات والعرسان إللي مش لاقيين شقق وفي حوادث الطريق ؛ ده إنتي قلبك كبيييييييييييييير أوي " إكس إكس لارج "............!!!.
ربنا يفرح قلبك ويبعتلك السعادة إللي تستاهليها ؛ وتتجوزي طيار أو قبطان عشان تلفي معاه الدنيا كلها.
بشكرك من كل قلبي علي إهتمامك بيا وبالآخرين ؛ والشكر لسبب المعرفة " عمرو - مرارة روح "؛ إللي من غير ما يقصد جمع كل القلوب المجروحة تحت جناحه وحلق بينا بعيدا عن أرض الواقع ؛ وما بها من أحلام منها لم يتحقق ومنها سيتحقق بمشيئة الله وحده.
وأعتذر لكي عن بكائك الذي أثر في ؛ فأبي لم تمر عليه سوي سنة واحدة علي وفاته ؛ وأنا إبنته الوحيدة وهو صديقي وحبيبي وأبي وأخي وسندي وضحكتي الغائبة إللي مبقتش من القلب .
ربنا يكرمك يحليلك المر وينولك البعيد والقريب .
بقولك إيه إضحكي زي ما ضحكتيني علي الكاريكاتير بتاع البت المزة بضم الميم إللي يعني صايمة ومش حاطه مكياج بس لابسه آخر إحترام !!!!!!!!
صبحك فل وياسمين إنتي ومامتك ربنا يفرحها بيكي -آمين
ديدي

adel يقول...

انات مش هاقولك اي طريقة
لعدة اسباب :
1-انا اكتر واحد مينفعش ينصح حد .... كنت نصحت نفسي اشاسا

2-انا ضد ان حد ينصح حد ... الواحد لازم يجرب و يفشل و بعدين يفهم هو لازم يعمل ايه

3-اللي ممكن ااقوله ان ربنا مش بيخلقنا عشان نتولدو نعيش و نتجوز و نشتغل موظفين و نجيب بطيخة و جرنال و نموت بعد الخمسين
لا خالص .... ربنا جايب كل واحد في الدنيا لسبب .... و انتي زيك زي ... زي اوب تريكة و زي ماري كوري .... و زي ....الخ
الناس دي مستحيل كانت تحقق حاجة لو مواثقتش في قدراتها ...
مفيش حاجة اسمها حلم بيموت ... اشاسا معظم الاحلام مبتعيش بس في احلام تانية بتبقي عارفة انها ممكن تتحقق بس بتخافي من المجازفة و ده ماينفعش ...
عشان تكسبي نفسك و وضعك و تكتبي تاريخك لازم تخسري
معظمنا بيخاف من الخسارة عشان كده مابيعملوش حاجة
طبعا انتي فاكرني بني ادم عملي جدا
بس انا علي العكس عاطفي جدا و ده اللي بيخلني بوقف احلامي ساعات عشان الاخرين بس ده مش صح ....
انتي لازم يكون ليك هدف و تحققيه مهما خسرتي

هتلر (رغم التشبية الغريب) بس كان ليه هدف و حقق معظمه و مخفش .... و اهو مخلد ... سواء اختلفنا عن الخلود سلبي او ايجابي بس بصي ليه انه كان ليه هدف و نجح في تحقيق معظمه

ولا ايه ؟؟؟

--------
علي فكرة انا في مدونتي اشاسا كنت ناوي اكتب علي مزاجي بس مع الوقت لقيت الناس بتدخل تضحك فقررت تغير مسار المدونة للكوميدي ... رغم اني ثقيل الظل و الدم و الاوردة

الضحك ده هدف نبيل و اللي يوصله يبقي يستحق الاشادة

ponpona يقول...

أنا جيت هنا كتير بس كل مره كنت باقرأ وأدور ع اللينك
بتاع التعليقات ومالاقيهوش بس علي مين
أنا دورت ف كل فسفوسه مممكن يبقي موجود فيها لحد ما لاقيته مستخبي تحت الكلام

ماهو مش معقوله نبقي ساكنين في بيت واحد
أي نعم الأوض فيه كتير بس كلها جنب بعضها
وكل يوم نقول لبعض "صباح الخير ، صباح النور
يسعد مساكم ، وتصبحو علي خير " من غير ماحي أزورك

بصي بقي يا واحده " ممكن أقول يانور ؟"
ماشي أوكي .. بصي بقي يا نور
أحسن جهاز جربته للسعاده هو البني آدم نفسه
واللي هو برضه أحسن جهاز للنكد البيور

طب احنا كنا امبارح ف المسجد بنصلي التراويح أنا وتلاته أصحابي اوي
كنا جاين فعلا فينا اللي مكفينا ، وفينا واحده
هتسافر كوريا بعد العيد فكل أما نتقابل بنبقي
عايزين نبكي عشان خايفين عليها وعشان هتوحشنا
بس ما بنرضاش نبكي قدامها عشان ماتتعبش أكتر
فبيكون الحل المتفق عليه والغير معلن ان احنا نسكت
بس بعد ماخلصنا صلاه والناس تقريبا معظمهم مشي
أخت واحده فينا قالتانا ياللا ياعيال أما أصوركم مع بعض
وتقريبا ماصدقنا تخيلي ... قعدنا نتصور كتير
والصور طلعت حلوه جدا


ففعلا الواحد ساعات بيبقي عايز يضحك
بس مستني حد يضحك معاه.
طب تصدقيني لو قولتلك ان أنا امبارح سبتلك كومنت
عند عمرو باقوللك فيه أنا بقالي كتير ماشوفتش ضحكتك
من غير حتي ما أعرف انك حطيتي البوست دا
لأن أنا لسه شايفاه دلوقتي
:)

نور
ارسمي يابتي واكتبي كمان ، اعملي كل حاجه انت عايزاها
طالما مقتنعه بيها وشايفه انها صح
أما بقي بالنسبه لأنك عايشه ف الصعيد وحاسه انك محبوسه هناك
فاحب أقولك ان أنا عايشه ف القاهره بس عمري ماخرجت منها
تخيلي بقي ... بعني احنا الاتنين ف الهوا سوا

:)

ياللا بقي أمشي أنا شكلي رغيت كتير

..

noon kiko يقول...

الشعب لابد له من حكومه تشكمه

طاب فى اغنيه تانيه لمنير اسمها قبل ما تحلم فوق احلم وانت فايق
قبل ما تطلع فوق
انزل للحقايق
وده اللى خلانى كل ما افكر ف احلام زمان
اقول لنفسى فووووووووووووووووقى
بلاش تخاريف

لكن صدقينى لايأس مع الحياه
وده مش شعار اجوف
لأ ده شعار انا مقتنعه بيه

فرحتنى زيارتك خالص
:)

noon kiko يقول...

ديدى
مش عايزه اقلب عليكى المواجع
بس انا هرغى
معلش اصلى مبقتش واخده راحتى ف مدونة استاذ عمرو بعد ما العولمه وصلتلها

انا ياديدى عارفه شعورك كويس ويمكن لان كلامك كان طالع من قلبك هو ده اللى وصله لقلبى بسرعة الصاروخ
طبعا الاب مش هيتعوض
كفايه ان فى فرح اختى الاكبر منى السنه اللى فاتت بابا مكنش هناك
تخيلى بابا جوز اخواتى الكبار كلهم وكانت احلى افراح ،وف فرح اختى دى كانت فى الف حاجه ناقصه
حاجات معنويه وماديه
مكنش ولا اى حد فينا عارف يتصرف
ولا كنا عارفين نعزم مين ولا نعمل ايه

لان زمان بابا كان جمبنا ف كل حاجه
تخيلى ومش هتصدقينى
انى بهرب من اى موضوع خطوبه لخوفى من وقفتى ف اليوم ده من غيره
عايزه احس بالامان ومش عارفه
نفسى ارجع احس انى اخص حد تانى
لانه كان اغلى حاجه عندى ومش حاسه انى اخص حد
كنا بنقرا الجرايد سوا وواعمل عصير ونفضل نتناقش ف اللى قريناه
واوقات كتير بخرج معاه بعربيته ونروح نشترى اى حاجه
وف رمضان ياخدنى انا واختى الضغيره ونروح نجيب كنافه بلدى من بلدنا ويعرفنا على قرايبنا ويقول بفخر دول اصغر بناتى
اصلنا 6 بنات كان بيشوفنا كاننا زى اخواتى الصبيان بالظبط
يااااااااااه
مش عايزه افتكر
ازاى يابابا عدوا الست سنين
ازاى يا حبيبى
مقصره معاه اوى يا ديدى بس غصب عنى

وجعنا واحد
انتى كنت بنت وحيده
لكن احنا سته وكل واحده فينا كانت بتحس انها الوحيده ف قلبه
الله يرحمهم

نورتى مملكتى اللى فاضلالى
بجد والله العظيم
انا فرحانه انك جيتى النهارده عندى
وهستنى زيارتك دى على طول
:)

noon kiko يقول...

على فكره يا ديدى مبسوطه ان حلمى اتحقق وعرفت اضحكك
انتو اهلى
ويهمنى تكونوا دايما مبسوطين
:)

noon kiko يقول...

عادل
والله ان كل يوم بحاول
ولو قلتلك انى كل دقيقه بخسر مش هتصدقنى
ف سبيل ان اتعلم وافهم كنت ياما بخسر
احترامى لبعض الناس
بخسر اصدقاء
بخسر قرايب
وكنت على وشك انى اخسر نفسى
بس ربك ستر
وما استسلمتش طبعا
ولسه عندى اراده

كلنا ناس عاطفيين
شعب مصر ده كله مشاعر والله
اسال اى حد هيقولك كده
بنحاول نكون عمليين عشان منخسرش الوقت واحنا بنخسر حاجات تانيه ف رحلة الحلم دى
الوقت هو العنصر الاساسى
لازم نحدد وقت لتحديد الهدف
بس صدقنى
لو عدا الوقت وانت لسه بتحاول تتخلص من قيودك
يبقا موتك أزف
ولا مفر

noon kiko يقول...

بونبونه
بونبونتى
تصدقى انا مش سايعانى الدنيا م الفرحه والله
انتى وديدى وقبلكم هبه
جيتوا لحد هنا
وافتكرتونى
ياااااااااه
ربنا ما يحرمنى منكم
بصى ياستى
انا شفت التعليق عن استاذ عمرو
وفرحت اوى
بجد الف شكر لاهتمامك ده
بس من يوم قصة المودريشن وانا مش مرتاحه ف التعليق هناك
وبحس ان الكلام بقا عليه جمرك على راى امى
ولا بقيت عارفه ارد عليكم
ولا حتى عارفه اعلق

انا نفسى اى حد يعرفنى يضحك لان ابتسامته دليل على حبه ليا
عارفه اننا ما بنضحكش من القلب الا ف مكان بنحبه مع ناس بنحبها
يعنى اكيد مش هتضحكى ف حضور واحده تقيله على قلبك
ممكن تضحكى ضحكه صفرا
بس مش م القلب
عشان كده
هو ده الدليل على الحب

انا بعمل حاجات كتير بتغير حياتى
عندك النهارده مثلا
اتطلب منى انى ابتكر منهج تعليمى جديد للرسم
انا مدرسة رسم لكى جى
وده اصعب لو انتى مكانى هتتعبى
لانك انتى كده محتاجه تتعاملى مع الطفل بمعامله خاصه
وكمان توصليله معلومه صح بطريقه مناسبه
وادينى بدور ف النت وف الكتب عن افكار جديده
انا بتعلم م الحاجات دى كتير
وهفيد فيما بعد ابنى او بنتى
يعنى ده مش مجرد شغل
ده حياه
وعشان امارسها بسعاده
لازم اضحك من قلبى
وعشان ده يحصل
لازم يكون الكل حواليا سعدا
فساعدينى
واضحكى على طول
واما تكونى مخنوقه
اتخنقى
بس مش كتير
لانى بزعل لو زعلتو

بحبكم اوى والله
:)

Unknown يقول...

تصدقى بالله

والله العظيم بحبك كل يووووووووم اكتر من اليوم اللى كان قبله

بجد يا بنتى بحبك يا زهرة ومش عارفة اتخلى عن اسم زهرة عشان انا بحس انك بجد بجد زهرة

بس تفتكرى يا زهرة ان الحاجات اللى انتى قلتيها دى تدعو للضحك؟؟؟

وان ممكن نكون سعدا واحنا مسجونين؟؟؟

انا مخنووووووووووقة اوى اوى وحاسة انى تعبانة وعايزة وارتاح بس هو دة الاحساس المسيطر عليا انى تعبانة اوى وعايزة بجد ارتاح لانى مش قادرة اكمل

مش عارفة اضحك والله يا زهرة دماغى تعبانة بجد بجد مش طايقة

انا بقى نفسى فى حاجات كتييييييييييييييييير اوى جدا خالص بس شكلها هترسى على شغلانة يادوب ليها علاقة سطحية بدراستى ودراسات عليا مالهاش لازمة واهى شهادة تتعلق ويبقى اسمى الدكتورة ومرتب لا يكفى احتياجات اولية واعتماد شبه كامل على اهلى و مخزون كبيييييييييير من الاحلام مفروم لدرجة انى مش فاكرة مكوناته الاصلية

انا نكدت عليكى بس بجد هو دة احساسى..انا مش عارفة اعيش

غير معرف يقول...

ليه يا نور كل الاسى ده ..... لو مقدرتيش تحققي حلمك دلوقتي لسه قدامك العمر طويل ..... حققي فيه اللي تقدري عليه ..... انت بس اسعي ليه جاهده

ويمكن اشوفك اول رئيسه وزاره :)

شوكولاتة يقول...

بصي بالرغم من جمال أحلامك وبساطتها ونظرتها للآخرين بس ماينفعش وأنتي لسه ماتعتبريش بدأتي حياتك بجد إنك تقولي إن كل أحلامك وطموحاتك ماتت أحلامك لو كانت بسيطة قوي هاتحققيها لكنها هاتموت معاكي بس لو أحلامك كبيرة هاتحققيها بعزيمتك بس هاتعيش تحكي عنك لسنين وسنين
وربنا يوفقك وتحققي كل أحلامك

أسما يقول...

اولا انا عايزة اشكرك جدا جدا عالنكت اللي كتبتيهالي عندي ف المدونة، و انا فعلا ضحكت يومها و الله العظيم، و انا بحب الضحك و الفرفشة و اشجع الانطلاااااااااق، بس الدنيا مش سايباني ف حالي، مش بالحق افرح بحاجة، او يمكن انا اللي الرادار عندي باظ و بقي بيلقط الحاجة اللي تزعل بكفاءة و بشكل اسرع... الله اعلم؟!!! عموما انا جاية هنا مخصوص عشان اصلح الرادار، و ممكن اجيبلك واحد معايا ههههههههه... ربنا يسعدك و يفرحنا كلنا يا رب، قولي آمين :)

بنجاواتى يقول...

سلام عليكم

كل سنة وانتم طيبين
ويارب تكونوا بخير

ده سلام ع السريع كده معلش بقى


كل سنة وانت بخير

noon kiko يقول...

بصى يا انجى
احنا لازم نحلم على كيفنا ومنقولش ايه اللى جاى بكره
الدراسات العليا دى مش مجرد شهاده دى ثقافه زياده وخبره اكتر هتتعلميها
ولازم طبعا تحاولى
انا كان نفسى ابقا زيك واكمل دراستى بس اهلى معترضين
شايفين زيك كده ان الدراسه مالهاش اى فايده
طبعا احلامنا بتتسجن ف الاخر مع الامر الواقع بس لازم احنا نشوف طريقه نعوض بيها الواقع ده

عارفه لو كنتى متفائله الامور هتختلف
دايما هتلاقى سبب تضحكى
ودايما فى سبب انك تحلمى اكتر
حطى قدامك هدف واعملى المستحيل عشان توصليله
عندك ايزولد مثلا
عارفه يعنى ايه بنت من سوهاج تجيلها فرصه للدراسه ف امريكا
واهلها يوافقوا
ومن رايك اشمعنا هى اللى تسافر
وليه مش شاب اللى يسافر؟
اقولك انا ليه
لانها عملت دورها باخلاص
ذاكرت ومقالتش ايه الفايده
واتدربت
وتعبت
لحد ما وصلت وعملت اللى رجاله كتير متقدرش تعمله

ها انتى فين بقا؟
طموحك ايه؟
عايزه توصلى بيه لحد فين؟
على اد ماانتى عايزه هتوصلى

ف مسلسل محمود المصرى قال
لو عايز تبقا موظف مش هتوصل لابعد من كده
عايز تبقا رجل اعمال هتوصل
على اد ما انت عايز هتوصل للى عايزه
بس الصبر

هتقولى طاب متقول الكلام ده لنفسها
هقولك حصل
انا فعلا مش هينفع احقق طموحى
بس ده لان اهلى رافضين تماما ودول سلطات عليا ماينفعش اتمرد عليهم
بس الحمد لله قدرت انى اشتغل ف حاجه بحبها ودلوقتى كل المدرسين عارفنى من حاجتين
ضحكتى
ورسمى
خاصة رسومات الكرتون
وطموحى دلوقتى انى اثبت نفسى ف مكانى ده على اد ما اقدر عشان ف وقت م الاوقات هسيب المكان ده واروح لحاجه افضل بعد ما اكون اخدت خبره
انتى مشتته اليومين دول
بس انا واثقه ان اللى مضايقك حاجه اهم من الطموح
فكرى تانى وقررى بعد ما تفكيرك يصفا

وعلى فكره انا بجد بموت فيكى
:)

noon kiko يقول...

فتاه من الصعيد

ده مش آسى ده بس فضفضه
بحاول اخرج واتمرد من حالة الركود اللى انا فيها
طبعا انتى كمان لازم تضحكى
انا نفسى بجد الناس تتعلم ازاى تضحك
وفاكره فيلم اجنبى لروبوت ويليام كان طالع دكتور بيعالج مرضاه بالضحك

عارفه انا لو بقيت وزيره
انا هعمل الضحك ماده اساسيه فى التعليم
:)

noon kiko يقول...

شكولاته
اللهم تقبل منك الدعاء

انا احلامى صعبه اوى
كان ممكن احققها بس العقبات اكبر من احلامى نفسها
هحاول اغير احلامى شويه عشان تناسب الواقع

مش كده احسن
:)

noon kiko يقول...

ايزولد...آآآآآآآآآآآآآآمييييين
اولا متشكرنيش على حاجه لانى معملتش حاجه
انا بس حبيت ارسم ضحكه حلوه على وش حد بحبه اوى
ثانيا
انا حاسه بيكى
معرفش طبيعة اسباب شعورك بالحزن ده
بس احساسك بالحزن بيوصل ليا بسرعه
انتى خايفه من غربتك اللى انت فيها ولا غربة الروح؟
غربة البلد سهله بس الاصعب غربة الروح

حاولى تستمتعى بتجربتك دى على اد ماتقدرى وانسى اى حاجه تانى
وحاولى يا حبيبتى تضحكى على طول
:)
ربنا يفرح قلبك ويريح بالك يااااااارب

noon kiko يقول...

بنجاواتى
بنجا عامله ايه؟
وانت طيب يا دوك
ورمضان كريم
وابقا طمنا اخبار مذاكرتك ايه؟
:)

سارح فى ملكوته يقول...

ازيك عاملة ايه
حرام عليكى والله
لا بجد حرام عليكى
انتى عايزة تفسدى اخلاق الناس اصلا الشعب وشه خد على التبويز تقومى تعملى فيه المقلب ده وتخديه على مشمه لا وكمان هتضحكيه مش بقولك حرام عليكى
وربنا يخليكى للشعب
دمتى بخير يا ريسة
مع خالص تحياتى
واسفة على تأخر التعليق

noon kiko يقول...

سارح فى ملكوته
عليكى غرامة تأخير بس سماح المرهدى عشان رمضان كريم

طبعا انا هفرض الضحك فرض بس قولى يارب ان الشعب ميعملش تمرد ضد الضحك ويقلبوها محزنه

اما ابقا ريسه هعتقل كل البؤساء
:)

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

علي فكرة بجد
بعيد عن فكرة الموضوع نفسه
وبعيد عن المغزي من كتابته
وبعيد عن الأحلام والكلام ده

الإسلوب نفسه جامد جداً
لا أنا حقيقي وصلت مع الموضوع لحالة الإستكنيصة
ودي مبوصلهاش كثير علي فكرة في المدونات
لا حقيقي أسلوب جميل ,, ورااااااائع

ربنا يحققلك ما يراه خيراً من أمانيكي
ويرضيكي بها

Unknown يقول...

عزيزتي
لا اعرف مااذا اكتب وماذا اخط امام حروفاً انارت تلك المدونة البائسة
امام حروف اعادت لها حيويتها ونشاطها
يشرفني ويسعدني ان أرحب بكِ بوجودك الأول في مدونتي المتواضعه
بوجود قلم عظيم يكتب ويرسم ويبدع دون توقف ..
اهلا وسهلاً بك بهذه الزيارة , والتي اتمنى أن لا تتوقف وتبقى متكررة

بالتأكيد رغم الجراح ورغم الحصار ورغم الاحتلال كل ذلك لن يمنع اهل فلسطين واهل مصر من أن يلتقوا في هذه المساحة الحرة , نعبر بها ونحلم بها دون حصار أو تكميم

عزيزتي دائماً انتظرك

noon kiko يقول...

دكتور ياسر
كلامك بجد حاجه كبيره
مش عارفه ارد بايه بعد الكلام الكبير ده
مش عارفه اصلا اقول لحضرتك يا دوك ولا يا شاعر ولا ايه بالظبط
ميرسى جدا على زيارتك دى وعلى كلامك اللى اخجلت تواضعى بيه واتمنى ان كلامى فعلا ينال اعجاب حضرتك وكل المدونين

:)

noon kiko يقول...

حازم
واسمحلى اناديك حازم بدون القاب مدونتك اسعداتنى جدا وساضيفها لقائمة مدوناتى كى اتابع كل ماهو جديد لديك

معك استشعر عبق فلسطين
واصالة غزه وياليت بامكانى مداواة ولو جرح واحد الم بها

اسعداتنى زيارتك جدا وسافرح اكثر ان ظللنا على اتصال

:)

مسدس صغير يقول...

الضحك حلو
اضحك الصورة مش اوى
ههههههه
فعلا انتى بتبصى للضحك من منظور واقعى بأنه شئ يرتبط بالخيال
حلو الكلام ده؟؟
طويب
ههههههه
احييكى على البوست
كل سنة وانتى طيبة
رمضان كريم

عمرو يقول...

أنا جيت متأخر خالص
أعذريني بقى يا واحدة.. أنا استعوقتك بصراحة المرة اللي فاتت قلت أسأل عليكي. قوم دخلت المدونة لقيت بوست والناس كلها معلقة وشغلانة
المهم بقى.. شوفي يا ستي, بالنسبة ليا أنا فأنا عامل زي طوق نجاة في بحر.. تعلى لموجة تلاقي المود مظبوط, تنزل الموجة تلاقيه نزل معاها لغاية دلوقتي باحاول أظبط نفسي في محاولة للوصول إلى الثبات الانفعالي
بس
لكن أنا باضحك وباعيط ومش باثبت على حالة.. أول ما بازعل باحاول أخرج من الزعل وأضحك.

متشكر قوي على اسمي اللي منور المقال

أنا كتشفت النهاردة على فكرة إنك مثقفة زيادة عن الزوم. محتاجة تنسي حاجات كتير عن بلاد كتير عشان تعرفي تعيشي.. الثقافة في الحاجات اللي زي دي مش كويسة على البني آدم
:)

noon kiko يقول...

مسدس صغير

ميرسى على التعليق
واضحك كده
ياعم اضحك
لأ خلاص الصوره مش حلوه
:)
وكل سنه وانت طيب

noon kiko يقول...

استاذى عمرو
حمد لله ع السلامه ياراجل
ده انا قربت انزل بالبوست الجديد
يعنى هو حضرتك متجيش تزورنى غير لما اغيب عن التعليق؟
طاب دانا اغيب على طول على كده
ههههههه
من ناحية ان حضرتك طوق نجاه
فكل اللى يهمنى
الموج على ولا معليش ان حضرتك متزعلش من اى حاجه او ازعل حبه صغننه بس عشان انا متهيألى مفيش حاجه مستاهله الزعل
بالنسبه لمعلوماتى عن البلاد فده لانى بحب السفر جدا
وكان حلمى ومازال انى الف العالم
ومين عارف
بالنسبه لانى انسى ده
فلا تقلق
الواقع مش بيدى فرصه لاى حد يفتكر اى حاجه
:)

أسما يقول...

الف سلامة عليكي يا زهرتي، انت اكيد اتحسدتي، خلي طنط ترقيكي كدة و اتجدعني... تعرفي، انا مش بخاف من الحقن خالص، بالعكس انا ساعات باطلبهم من الدكتور عشان ما اسرع ف العلاج، اصل انا احب الخص و اجيب من الآخر، و ماليش ف قعدة السرير، و علي فكرة، انا باعرف ادّي حقن كمان نياهاهاهاهاها ... الف سلامة عليكي يا حبيبتي :)

ponpona يقول...

ازيك يازهره .. عامله ايه يابسبوسه ؟
الف سلامه عليكي وبعدين ياستي هو انتي لازم تغيبي يعني
عشان تعرفي معزتك عندنا ولا ايه ... هه؟
انتي مش عارفه ان احنا بنحبك ، طيب بتغيبي ليه بقي

خدي بالك كويس من صحتك وارجعيلنا بقي
مفرفشه ومبسوطه كده زي العاده

ماشوفتيش اللي حصل ؟.. مش عمرو شال الموديريشان
اه والله والواحد كده بقي أول مايكتب تعليق
يلاقيه اتنشر علي طول
ياللا بقي تعالي عايزه اشوفك فبيت العيله
:)

همس الارواح !! يقول...

عزيزتى وعسولتى
ازيك يارب تكونى بخير والحمد لله
كل سنه وانتى طيبه معلش متاخره لظروف عندى

بجد البوست بتاعك جميل جدا ..... والضحك دلوقتى بقى حاجه نادره الحدوث ,,,,, ولو حصلت الواحد يقول يارب خير ايه اللى هيحصل يعنى يوم ما نضحك نخاف برضه
بجد ربنا يستر علينا

شكرا ياعسوله على البوست التحفه تحياتى ,,,

noon kiko يقول...

عارفه يا ايزولد والله اول مره اعرف يعنى ايه فوبيا بجد
عارفه كل حقنه بيجيلى هبوط وبدوخ ومش بعرف اتنفس وياعينى الممرضه بتاخد كل خضه وخضه تمام
انا فرحانه انى على بالكم كده
بجد بتملوا عليا الدنيا
ممكن بقا متغيبوش عنى
ومعنديش مانع يا ايزولد احب الحقن لو انتى اللى هتديهانى
:)

noon kiko يقول...

بونبونه
يا احلى بونبونانيه ف دكانة الحلويات
ههههههههههه ولا نقول احلى بونبونايه ف كارفور
انا اولا لازم اتدلع عليكم كده من وقت للتانى واختبر معزتى وخرفانى عندكم
ههههههههههههه
انا فعلا بحب وجودكم جدا
بالنسبه للمودريشن ف مدونة استاذى عمرو
فانا عرفت طبعا لما اتفاجأت ان تعليقى ظهر من غير مونتاج
بس مش من حقى اعلق
لان لما استاذ عمرو عمل المودريشن اصلا كان بيفهمنا ان دى حريه شخصيه فبلاش نغلس عليه وخليه براحته

نورتينى بجد
عايزه ارغى معاكى كتير بس بجد بدوخ اوى من الشاشه دلوقتى
معلش
:)
ادعيلى اخف بسرعه

noon kiko يقول...

همس الارواح
اخيرااااااااااااا
دانا فقدت الامل ف زيارتك
بس الحمد لله انك جيتى
وحمدالله ع السلامه
على فكره انا نفسى بجد الناس تضحك
متهيالى ده ارخص علاج متوفر لكل الحالات
شرفتينى يا قمر

:)

ponpona يقول...

طب ايه رأيك بقي في اللي بيجيلو هبوط ويدوخ وميعرفش يتنفس
مش لما يجي ياخد حقنه لأ دا لما يشوف حد أصلا بياخد حقنه
وكله كوم وانتظار الشكه بتاعه الحقنه دا كوم تاني
ولا الأكسبرشن اللي بيبقي علي وش الناس

وقال ايه أنا مشروع دكتوره ... ياختي بلا وكسه

:)

noon kiko يقول...

انا مخنوقه يا بونبونه
ليه كل ما اتكلم كلمه الناس تفسرها بمزاجها
والله غلب حمارى
لو سكت يزعلوا ولو علقت يزعلوا بردوا
طاب ايه الحل
المشكله انى بجد تعبانه ومش مستحمله الخناق ولا زعل حد منى
انا مقصدتش ازعل انجى ف تعليقى على مدونة عمرو
والله كنت بفهمها حاجه اتقالتلى من حد مننا
من جوه المدونه
وهى لو اخدت بالها
عمرو نفسه كان مصر على المودريشن
والسبب منطقى
هو زهق من تجاهلنا لوجوده واستخدامنا مدونته بشكل مش لائق
انا مغلطتش انى فهمتها زى مانا فاهمه
بس هى خدت على خاطرها وزعلت
هو انا وحشه كده والناس بتزعل منى
انا بجد تعبت ومش عارفه افكر
ولا حتى عارفه انام

قوليلى بجد ايه الحل
اتغير ازاى
نفسى اعمل مودريشن على لسانى
وعلى افكارى حتى
ساعدينى بجد
وياخوفى بكره انتى كمان تزعلى
وتخاصمينى
انا مش رايحه هناك تانى

ponpona يقول...

ياستي أنا مش هازعل ولا هاخاصمك ولا اي حاجه ... ماشي

أما بقي موضوع انك كل ما تتكلمي كلمه الناس تفسرها بمزاجها
فانا شايفه انه دا بيبقي لأن الناس ساعات
بيبقو مش قادرين يستوعبو وجهة نظرك لما بيكونو معترضين معاها ،
يعني مش قادرين يعملو شيفت من وجهة نظرهم لتقبل الأخري
انا شايفه ان الواحد مش لازم يقتنع بوجهة نظر الأخرين
لكن لازم يتفهم وجهة نظره دي مبنيه علي ايه
عشان اقدر افهم هو ليه قال أو عمل كده
حتة بقي اني اعترض أو اوافق دي حاجه يتاعتي
أنا بتعامل مع الناس علي أساس انهم أصلا مختلفين
واتفاقهم علي شئ هو دا الاكسبشن
يعني احنا مره كنا ماشين ف الشارع وبعدين حصل موقف كده
واحده صاحبتي استنكرت الحدث جدا وقالت هو ازاي يعمل كده
وواحده تانيه قالت انه اتصرف عادي ومافيش مبالغه ولا حاجه
قصدي أقول ايه ، قصدي أقول انه لو اديت لنفسي 5 دقايق
أفكر فيهم الشخص دا عمل كده ليه ممكن أوي أتفهم تصرفه دا
بغض النظر أنا موافقه ولا معترضه

أنا ماكنتش فاهمه الأول عمرو عمل الموديريشن ليه
وغلطت نفس الغلطه اللي باقولك عليها ..
ان انا ماحاولتش أبص للموضوع من وجهة نظره هو
بصيت بس من وجهة نظري أنا واتضايقت بصراحه .. وكنت غلطانه
لكن لما فكرت فيها شويه لاقيت ان ممكن أوي أوي بيقي عنده حق
وان انا لو في مكانه كان ممكن أوي بردو أعمل كده
شوفتي بقي ... الحياه بتبقي بسيطه أوي لما بنحاول نتفهم التانين وأسبابهم
وحتي لو ماقدرناش نعرف أسبابههم لازم نتأكد انها فعلا اسباب حقيقيه

وبعدين انتي مش وحشه ولا حاجه انتي بس ماتقوليش كل حاجه لأي حد
لأن فكره تفهم الآخيرن مش ثقافه عامه ف مجتمعنا
فمش أي حد هيقدر يفهم فعلا انتي قولتي كده ليه

"انتي مش رايحه هناك تانى" ..
أكيد نفسي أشوفك هناك بس لو انتي شايفه
ان دا اللي هيريحك فعلا فانا هابقي مبسوطالك

يارب تكوني بخير
:)

Unknown يقول...

وسعواااااااااااا

انا جاية اتخانق على فكرة..ايون جاية اتخانق وانا صايمة كدة وانا لما ببقى صايمة وجعانة ببقى وحشة اوى وممكن اعض على فكرة..

انتى يا بت يا زهرة عبيطة؟؟؟ يا بنتى انا بحبك اصلا فمينفعش ازعل منك اشاسا..ايون هى اشاسا عايزة حاجة؟؟؟

بصى يا زهرة انا الايام دى عايشة حالة تطنيش فظيعة من اصحابى ومع ذلك انتى بتسالى عليا وبتفتكرينى وبتدعيلى من غير ما تشوفينى..يبقى تفتكرى ممكن ازعل منك؟؟؟؟

على فكرة انا فكرت فى الكلام ولقيته صح كلامك وكلام عمرو كمان بس انا كان قصدى خير..انا كنت متخيلة انك زعلانة وانا ميهونش عليا زعلك فاتسحبت من لسانى اللى عايز قطعه..بس كدة يعنى بس كان نفسى افرحك والله

بصى بقى...المكان كله محاصر..انتى مينفعش متروحيش عند عمرو بالله عليكى يا زهرة بالله عليكى

هستنى تعليقك على القصة الطويييييييييييلة بتاعة النهاردة عند عمرو ..عارفة لو مروحتيش هعمل فيكى ايه؟؟؟ هسيحلك على كل المدونات واحتمال اجيلك بلدكوا اعضك واخلص

اوعى يا زهرة بالله عليكى متروحيش بالله عليكى شوفى انا حلفتك كام مرة بالله؟؟؟

مينفعش توقعى كل قسمى دة عليكى فى الارض يا زهرة..

بقولك ايه متجيبى بوسة

نيااااااااهاهاهاااااااااا

هو ممكن اعمل التعليقات عندك هنا منتدى على راى عمرو واجى اقرفك واحكى وكدة؟؟؟

اوك من غير ما تحلفى والنعمة لاقرفك بس بالله عليكى هستنى رايك عند عمرو واحتمال انزل بوست عندى بجد بجد بجد دة بالذات عايزة رايك فيه..وهتعرفى ليه لما ينزل

يللا باى بقى..قدامك بالكتير اربع ساعات عشان تسلمى نفسك عند عمرو..بعد الفطار هنزل مع البت اسماء صاحبة اختى اشتريلها هدوم العيد ارجع الاقيكى سايبة تعليق على فضيحة عمرو..وتعليق عندى لانى هنزل البوست دلوقتى..اوك؟؟؟؟

يللا سلام يا صاحبتى الانتيخ

almasry يقول...

بصى .........



انا عندى أمل فى الحياه دى



وجالى أكتر من فرصه للسفر بره مصر


لكن انا رافض وهفضل رافض


ماشى بضحك


كله مستغرب



انا ازاى بضحك

لكن انا عندى امل وبرسم (طبعامش فنون جميله) لكن برسم خطوط عريضه للوصول لحلمى


اتمنى كله يعمل كده


ومش شرط على فكره اكون رئيس دوله ولا عضو مجلس شورى او شعب


عارفه ممكن بكلمه نقولها نغير تاريخ كامل



تحياتى

المصرى

عمرو يقول...

أهلا يا واحدة
على فكرة أنا لسة مستني البوست الجديد بتاعك وكل يوم أشوف وألاقيكي مش نزلتي حاجة جديدة. ياللا بقى عشان أنا مستني
:)

noon kiko يقول...

بونبونه
انتى يابت حتة سكره مش بونبونه بس
كلامك ريحنى
انا فرحت اوى اما لقيتك زورتينى تانى واهتميتى بالرد
انا اخيرا بقالى حد بيفهمنى كده
انا بفرح اوى بزياراتك دى
انتى حساسه بجد وطيبه اوى
مش بجاملك
انتى واخده بالك كويس انى مش بعرف اجامل
ولا بعرف ازوق الكلام
انا اليومين دول مبسوطه اوى
مبسوطه جدا
ويارب يدوم الاحساس ده ويخلى الناس كلها كده

ياريت تعملى مدونه
نفسى اعرفك عن قرب
انتى ليه مش عملتى مدونه لغاية دلوقتى رغم ان تعليقاتك ادبيه بحته؟

noon kiko يقول...

انجى
انتى يابت تتحبى بجد
عشان كده مش قادره ازعلك خالص

انا فاهمه قصدك
وانا بردوا اتسحبت من لسانى
كنت عايزه افهمك القصه
وجيت اكحلها عميتها
متزعليش

انا مقدرش ازعل منك
وطبعا اجيلك
واى بوست تنزليه هتلاقينى فوق راسك

وياريت تيجى تقرفينى على طول
بدل قعدتى لوحدى دى

اتمنى بجد ان الايام تمحى سوء التفاهم ده

:)
بموت فيكى والله
انتى وبونبونه وايزولد وديدى اللى اختفت هى رخره
وكمان فاطمه

خلاص يا انجى
بيت العيله ااتباع
عاااااااااااااااااا

noon kiko يقول...

المصرى
شرفتنى بزيارتك
مش شرط انك تكون خريج فنون عشان ترسم
الرسم موهبه من عند ربنا
ومش شرط يكون رسم رسم
ممكن يكون رسم للحلم
انا متفائله زيك
وعجبتنى مدونتك
ويارب تفضل متفائل كده على طول
وتقدر تغير الكون بكلمه

بس ابقا قوللى الكلمه دى ايه؟
زى افتح يا سمسم يعنى؟
:)

noon kiko يقول...

استاذى عمرو
طلباتك اوامر
:)