الجمعة، 6 نوفمبر 2009

انا و القاهره وهواك

هذه التدوينه قد لا تروق لى بعد كتابتها انما انا قررت كتابتها رغم اعتراضى الشخصى على الفضفضه هنا منذ ايام كنت قد سافرت الى القاهره وهناك عشت رغم زحام القاهره الخانق اجمل ثلاثة ايام فى عمرى..هناك التقيت بصديقتى التى تعرفت عليها فى مدونة مرارة روح التقيت بهبه عماره صاحبة مدونة هبه والحياه ورغم ان ما امضيناه معا كان بضعة ساعات الا انها تحتسب من عمرى اول ما لفت نظرى فى رحلتى تلك هو القطار درجه اولى مكيف الذى سافرت به ..قطار رغم اناقته بالنسبه لباقى القطاراتوالموكيت المفروش فى ارضيته ومقاعده المريحه الا ان الحلو مايكملش..كان الجو حارا فى سفرنا الذى اتى فى الظهيره..الا ان التكييف لم يعمل فى السبعة ساعات سفر الا ساعتين على اقصى تقدير..وباقى الوقت رغم تذمر الكثيرين وشكوى المسافرين الا ان الرد الذى قدمه لنا الكمسرى هو ان التكييف عطلان..فحمدت ربى على باقى المميزات ولم اتذمر على عطلان التكييف والنوافذ المسدوده والهواء الذى يتنفسه العشرات فى مقطوره واحده..وصلت هناك لافاجىء بالزحام الذى حاول المقيمين هناك وصفه لى فلم اتفهمه الا بعد رؤيته..لكن رغم الزحام ورغم الفقر البادى فى وسائل النقل الا ان الوجوه يبدو عليها الاستسلام التام..ساقتنى خطواتى منذ وصولى الى اماكن شتى رمسيس والفجاله والوكاله والعتبه ووسط البلد شوارع راقيه واخرى يطحنها الفقر..اناس يقتلهم الزحام فى اتوبيسات النقل واخرون يتنقلون بسيارات فارهه وتاكسيات..بشر يبتسمون رغم فقرهم واخرون لا تعرف الابتسامه طريقها الى وجوههم رغم ثرائهم..نعم فى بلدتى الصغيره هناك فقير وغنى..لكن ذلك التباين التام فى طبقات البشر لا يظهر بوضوح فى بلدتى الصغيره..تسائلت للحظه كل هؤلاء ..بعددهم الكبير وكأن الثمانون مليون قد تجمعوا فى القاهره فقط كيف هم صامتون..بامكانهم تغيير كوكب بحاله وليس دولة فقط فما الذى يسكتهم.. الخوف؟ نعم..هو ما يسكتهم..هناك كل البشر يحبون السير بجوار الحائط.. الناس هناك منغلقين على انفسهم وكل واحد منهم فى حاله..لايحبون التحدث مع الغرباء امثالنا..انما ابناء بلدى يحبون الحديث مع اى فرد حتى لو فى الباصات والقطارات..اجتماعيون جدا..القاهره رغم زحامها الا انها اخذت جزء من قلبى معها..حينما كنت اسير مع هبه فى شوارع وسط البلد ونحن ناكل الايس كريم الذى نحبه لم نعرف كيف سرنا حتى الفجاله..كنا نسير يأخذنا الحديث فى متاهاته..،واصطدم بنا اثناء سيرنا كثيرون من الباعه الجائلين وهم يحملون بضاعتهم محاولين الاختباء من البلديه نظرت لهبه اسألها فى صمت عن سبب جريهم هكذا فقالت لى دون ان تسمع سؤالى:دى البلديه ودول بياعين متجوليه ولو مسكتهم البلديه هتاخد بضاعتهم..اصابنى المشهد فى الصميم..لم اعرف اجابه لاى سؤال دار فى ذهنى وقتها مثل لما تطاردهم البلديه فكل ما يشغلونه من الطريق متر ف متر..؟الم تسأل الحكومه نفسها عن سبب عملهم فى بيع البضاءع ف الشارع؟اليست هى السبب فى ذلك؟اوفرت عملا لهم فتركوه ليعملوا فى بيع بضائع تهددها البلديه؟..هل وفرت لهم قوت يومهم..فى امريكا توفر الحكومه مبلغ للشباب الذين لا يعملون مايسمونه بدل بطاله..ونحن هنا تباع كرامتنا على الارصفه..انا حقا صرت اشجه الجهل واشجع الاميه التى تمنحنا عذرا لصمتنا ..والتى تمنحنا سببا لهدر كرامتنا..لان التعليم الذى لا يفيد صاحبه فى حياته اليوميه..قلته احسن.............اخيرا فوجئت بنفسى بعدها امام محطة مصر وعلى وشك ان استقل القطار العائد لبلدتى التى هى اشبه مايكون بشارع واحد من شوارع القاهره..هبه ضحكت من سيرنا هكذا بلا اتجاه وقد عرفت لحظتها مثلى ان القاهره مثل المتاهه تاخنا وقد تضللنا..فى طريق عودتى اخذنا قطار درجه تانيه مكيف ورغم انه قطار لم يتعطل تكييفه طوال طريق العوده رغم بردودة الليل فى طريق العوده وكم دعوت فيها لو تعطل المكيف ..الا انه قطار قد استقلته الحشرات معنا..كانت الصراصير تتسلل من حافة النافذه المكسوره وتحاول الاختباء فى كم صديقتى طلبا للدفىء ..كانت ليله عصيبه لم نذق فيها طعم النوم ولا الراحه وكم ضحكنا كثيرا على مشهد الصراصير التى تطاردنا.. مصر بلد تمكنت من جعلنا نضحك على مآسيها..وذلك مالن تستطيع فعله بلدة اخرى..ورغم كل ما رأيته هناك..فأنا مازلت مغرمه بزحامها ووجوه سكانها المرهقه...مغرمه بواجهات محالها...وشوارعها التى بصمت عجلات الباصات المتهالكه فوق اسفلتها انا مغرمه بك يا مصر رغم عذاباتك

هناك 15 تعليقًا:

Heba Gamal Emara يقول...

انا اول واحده اعلق
هيييييييييييييييييييييييييييييييييييه

حبيبه قلبى
والله هلكتينى على روحى من الضحك
انا اول ما قريت اسمى فى المقاله افتكرت اليوم كله من اوله لحد الآخر

افتكرت الإيس كريم

ونظرات الدهشه فى عيونك لما شفتى الباعه المتجولين

وافتكرت اننا مشينا من شارع قصر النيل فى وسط البلد مرورا برمسيس والعتبه والفجاله وصولا لمحطة مصر متورجل
وافتكرت وشك الجميل وقد ايه انتى كنتى فرحانه معايا وخاصه لما قلت لك هنروح الكورنيش بس فاكرة ساعتها ملقيناش تاكسى يرضا يودينا هناك

وافتكرت التوحيد والنور اللى احنا دخلناه هناك

وافتكرت العصفور الذكرى واهو قاعد ادامى وانا بكتبلك

وافتكرت لحظة رحيلك وازاى مسبتنيش واطمنتى عليا لحد ما ركبت التاكسى

وحشتيييييييينى اوى اوى :)

noon kiko يقول...

والله يا هبه انا عيطت دلوقتى لما خلتينى ارجع تانى للحظة ماكنا سوا
الله ياهوبه
اليوم كان حلو اوى
كان جميل جدا
العصفور بردو اهو ادامى
محتفظه بيه لحد اخر عمرى طبعا
ومش هنساكى ابدا
وكل ما اجى القاهره هشوفك
وهناكل ايس كريم تانى سوا
وهفضل احكى للبنات ف المدرسه عنك وهغيظهم بيكى
واقوللهم معايا احلى صديقه ف الدنيا
طيبه جدا
ورومانسيه جدا
وحنينه خالص
ومكنتش عايزه تسيبنى خالص
وياريتنا فعلا من بلد واحده

غير معرف يقول...

انه مصر فيهم اللي واخده حته من قلبك

مصر بلدنا ..... ولا مصر ام الدنيا بلد العشرين مليون نسمه

انا موش بحب القاهره ..... وبقولها باعلى صوت

زحمه وحاجه صعبه

كمان انا كنت بشوف صرصار حبنا ده على طول وانا مسافره لما كنت بكمل دراسات

المهم اسلوبك حلو اوي يا نور

تحياتي

حلم بيعافر يقول...

ههههههههههههه
نفسى اركب القطر المكيف ده
والله ان احسن قطر ركبته مافيه ابواب
دانتوا فى نعمة
يللا ربنا يخلصنا
تقبلى مرورى الاول هنا

Unknown يقول...

ووووين هالغيبة
اول شي الحمد لله على سلامتك
وبجد كتيييييييير مشتاقلك وربي يسعدك وان شاءا لله بتلتقي بهبه دايماً وبجميع الاصحاب وبتنبسطوا يارب
كتير سعيد رغم المعاناه يلي واجهتيها
الا انه حلو التغيير صح :)

يلا ان شاءا لله ما بتتكرر
وربي يسعدك على طول :)

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

ازيك يا حبيبتى

يارب تكونى بخير

ربنا يسعد اوقاتك دايما يارب

وتكرريها تانى وتشوفى هبه تانى وعاشر يارب

الزنارى يقول...

أتمنى أن تتحول الصورة عندما نقول مستقبل
يبقى انت اكيد فى مصر
لكن للاسف هذة هى الحقيقة
تقبل مرورى و تحياتى
احمد الزنارى

ponpona يقول...

انتي جيتي القاهره يابسبوسه وكمان قابلتي هبه ... طيب انا مبسوطه مبسوطه مبسوطه .. هاتقولي ايه البنت العبيطه دي يكونش هي اللي سافرت .. هاقولك آه .. فيها حاجه دي !!
والله انتي وهبه مسمسمين خالص .. أكلتو آيس كريم وقضيتوها تسكع في شوارع القاهره .. والله انا باعمل كده وماما واخواتي بيتريقوا عليا
شوفي يانور .. أنا عارفه ان القاهره زحمه وتراب وكباري كباري كباري بهدلوها من كتر الكباري اللي بيعملوها دي والله .. انتي شوفتي ميدان رمسيس بقي عامل ازاي !!
بس بردو القاهره شوارعه واسعاااااا ...اي نعم زاحمه بس بردو واسعه ، وان بحبها .. أه والله ، تخيلي انا لو غبت عنها يومين ببقي اموت وارجع وبيوحشني ميدان التحرير قوي .. معرفش ليه بس اهو اكتر حته بتوحشني

المهم سيبك انتي المهم انك نورتي القاهره
بس تعرفي ايه الحاجه الغريبه اللي في البوست دا .. انك بتتكلمي عن القاهره علي اساس انها "هناك" بحكم ان انتي مش من هنا وانا طول عمري بقول علي القاهره "هنا" لخبطت شويه ف الاول وبعدين أخدتني علي جنب و فهمتني ان "هناك " دي يعني القاهره بردو اللي هي "هنا" .... فاهمه حاجه؟

امممممم
بصي .. هو انا بحبك وبحب هبه وبحب القاهره وبحب الشاي بالنعناع بردو .. أقوم اعملك واحد ؟ .. طيب ابقي تعالي بقي قبل مايبرد . اصله لما بيبرد بيبقي طعمه وحشششششش

سلام يازهرتي

noon kiko يقول...

فتاه من الصعيد
طيب هو انا ليه بحبها؟
بحبها اوى وعامله كده زى ماجده ف فيلم النداهه
بحب اقعد جمب القطر واشوفه وهو مسافر وسايبنى هنا
عبيطه
صح
؟
انا عارفه
المهم انك وحشتينى والله

noon kiko يقول...

حلم بيعافر
المكيف ده والله كان اول مره اركبه
لانى كنت دايما ف الرحلات بنركب اتوبيسات او يحجزولنا ف المميز اللى شبه قطر البضايع
هههههههههههههههه

noon kiko يقول...

حازم
والله يا زوماالتغيير حلو بس اول مابرجع بلدى واشوف الاختلاف بفقد توازنى كده
اختلافات ف كل حاجه اوقات عندنا هنا مميزان عنهم
واوقات هناك احسن
وف كل الحالات انا مش عايزه كنت ارجع
:(

noon kiko يقول...

ليس فقيرا من يحب
ازيك
بجد وحشانى وايه اخبارك
انا مقصره ف حقك كتير انا عارفه بس والله غصب عنى ..اول مره اتحط ف شغل ياخد كل وقتى كده

noon kiko يقول...

الزنارى
اولا يا احمد شرفت مدونتى ويارب تنورها كده دايما
ثانيا
انا نفسى زيك انى اكون فخوره اوى كده وانا بقول انى اكيد ف مصر
بس على ايدك..الحال بقا ميئوس منه


شرفتنى
:)

noon kiko يقول...

بونبونه
بجد انا دلوقتى مخنوقه جدااااااااااااااا
جيتلك لانى مش عارفه اروح لمين واعيطله
رغم انى كنت مبسوطه جدا النهارده
لان بيبرس جابلى ورده
وامير جابلى الكوره اللى طلبتها م الفصل كله وقعد مستنى لحد ما اكلت ساندويتشاتى عشان اقوم والعب معاه
ودول اطفالى اللى ف كى جى تو
هعمل عنهم بوست جديد قريب
لكن حصلت حاجه كده ودورت على حد اخد رايه لقيت الكل مشغول وقتها بس حسيت انى وحدى فعلا..محدش فاضى من اصحابى ليا..ولا حد من اخواتى فاضى ولا حتى ماما رغم ان الموضوع مش اكتر من سطرين
بس خلاص مش عايزه حاجه من حد ومش عايزه اى حد
ممكن بقا اعيط

أسما يقول...

fakarteeny ya noor... te3rafy el sana elly 2adetha f elkahera a7la b kteeeeeeer men America hena... w ek asbab kteer... bas zay ma enty 2olty, heya le3ba ezaz mesh aktar...2amma 3an masr w el waga3 elly feeha f da howa el matloob... el nas malheya f akl 3eesh ha w tarbeyet el 3eya, la2 mesh el tarbeya, bas tawfeer el akl w el shorb w el lebs, bas mafeesh tarbeya 7'aaaaaaales, w kol... ba2olek eih, balash ana a7ky, mesh delwa2ty 3ala el a2al, ana nefsy asala7 awy, bas 2alby mawgoo3 3ala el nas, wana menhom, w elly ta3ebny enohom 3agebhom 7alhom w mesh 3ayzeen yet3'ayaro