الجمعة، 13 نوفمبر 2009

بلدنا مابين فتنه طائفيه وفتنة ملاعب..عظيمه يا مصر

قرأت مصادفة فى احد الجرائد المصريه خبر الشاب المسيحى الذى امسكوا به ف احدى الشقق سيئة السمعه مع فتاة مسلمة فى مدينة ملوى بالمنيا وقام الاهالى بطعنه ورغم هروبه الا انه لقى مصرعه فى الشارع امام اعين الكثيرون..للوهلة الاولى يبدو الامر وكانه فضيحة كبرى ولو اخذنا الامر كما قرأته لثرت على المسيحيه وعلى من يعتنقوها..ولخرجت فى مظاهرة تدعو الى الاخذ بالثأر ولتجاهلت ما نحن فيه من امور جسام من وباء يطرق الابواب واطفال مهددون بالمرض..لكننى اردت ان اخالف المعتاد للحظه..ووقفت افكر..اولا كيف علم الناس بديانة الفتاه وهى مازالت داخل الشقه..؟ربما بلغ عنها احد يعرفها..اذن فهل يعرف الذى يعرفها الشاب ايضا؟وترى هل لو كان مسلم كانوا سيتظاهرون ويقيمون فتنة طائفيه كما فعلوا؟والشقه التى يعرفون جيدا انها سيئة السمعه لما لم يبلغوا عنها قبل تلك الحادثه؟ام انتظروا حتى تحدث تلك الكارثه التى ارى انها مدبره من قبل احد يكره الاسلام او يبغض المسيحيه..واراد ان يفتن بيننا وبين هؤلاء الذين يعيشون بيننا دون ان نرى منهم مانكره..
يقولون ان المسيحيين اعدائنا..لما يقولون هذا وانا اذكر جيدا ان اول من طرقت بابهالتذهب معى الى الطبيب حينما كانت اختى مريضه وشقيقاتى كل واحدة منهن فى بلد كانت تلك هى جارتى المسيحيه..واذكر ان من حمل عنى اكوام الكتب التى جئت بها وحدى تؤلمنى يدى من حملها بعد ان القانى سائق التكسى بعيدا عن بيتى بامتار فجاء جارنا المسيحى الذى يصغرنى بخمسة اعوام ليحمل عنى الكتب حتى باب منزلنا..واذكر ان من جاؤا معنا لدفن ابى كانوا جيراننا الاقباط..الا نحفظ قول الله"لكم دينكم ولى دينى"؟؟؟
مابالنا لانحاول ان تخرج الوساوس من عقولنا..نحن شعب تربى مع اليهود فى حارة اليهود وكثيرون من سكان هذه الحاره كانوا يهود مسالمين لا يعرفون عن امور الحرب والعداوة شيئا..وكثيرون من فنانيننا اقباط ولاعداوة بيننا وبينهم..لما حينما نتكلم نقول نحن وهم.؟؟.لما انقسمنا؟
تلك الفضيحه التى قرأت عنها من الاعلام السىء الذى يستغل تلك الاخبار فى توسيع الفجوه بيننا وبينهم ممن يحملون نفس الجنسيه..الاعلام الذى يستغل الاخبار العاديه فى صنع دعايه لرفع اعداد التوزيع هى بقعة اخرى سوداء وليست نقطه فى حق مصر..
حينما سألت جارنا يوما عن سبب احجامه عن الهجره رغم انه قبطى وكما اعرف فالاقباط يعاملون بصورة مغايره بالخارج عن المسلمين..قال لى :انا عربى ومصرى ولا ابالى بديانتى ولن اترك بلدى لاذوق الم الغربه فى بلد بالكاد يعترف بديانتى..انا هنا مسيحى مصرى حر..وهناك انا عربى مسيحى مقيد بنظرتهم لنا كعرب..وفى النهايه فكل ما يربطنا جميعا..اننا عرب..مصريين..فهل نحن نذكر ذلك؟
ما اراه ايضا من تخلف وجهل فى مباراة الجزائر هو مثال اخر سىء فى مصر..الجميع يترقب نتائج تلك المباراه ولكن تختلف الافعال..احرق البعض علم الجزائر امام اعين لاعبى منتخب الجزائر..وترى الكثير من المواقع السيئه على النت تنشر كليبات سيئه جدا عن الجزائر..وتركيب صور سيئه جدا للاعبى منتخب الجزائر وصنع عناوين قذره شوهت كل مايمت للجزائر بصله..وما اشيع عن حرق لاعبى الجزائر للعلم المصرى..وتناسى المصريين ان هؤلاء ضيوف على ارضنا..جميل ان ندعو الله بفوزنا والاجمل هو تقبل الهزيمه بصدر رحب..
مانشره ايضا اعضاء كثيرون على الفيس بوك من جروبات تدعو للتعصب ضد شعب الجزائر..واعتبرت صراعنا معهم ودعائنا عليهم وصب لعناتنا على رؤسهم بمثابة الجهاد فى سبيل الله..مئات علامات الاستفاهام احاطت بى وانا اقرأ ما يدعون اليه ولا املك الا ان اقول ..لا حول ولا قوة الا بالله..انا اكيد ف مصر
مباراة كرة قدم استطاعت زرع الكراهيه بيننا وبين شعب ناضل مثلنا ومعنا ضد الاحتلال..صار اليوم هو عدونا الاول نحارب من اجل اسقاطه..وتشويه صورته امام الاعلام..والحقيقى هو تشويه صورتنا كشعب كريم مضياف.
كم اود يوما لو استطعت كتابة تدوينه تحوى شيئا رائعا عن مصر استطيع على سطورها ان اقول بفخر انا اكيد ف مصر..انما بعد كل ما سردته الان...اقول بكل اسى..ليه انا اكيد ف مصر؟ياريتنى ماكنت ف مصر
:(

هناك 27 تعليقًا:

غير معرف يقول...

يا بنتي كلام فاضي

ما ماتش قدام الناس ولا شيء

هو خد علقه موت ... والاسعاف شالته على طول

الحادثه غبيه .... واعتقد انها كانت في بيت الشاب ... وجيرانه هما اللي ضربوه

البنت اصلا بنت موش كويسه ... من اللي بيتاجروا دول

عموما الحادث عدى والدنيا كويسه

مصر والجزائر بلدين من دول العالم التالت .... وعلشان كده هما بيعملوا كده .... مفيش تحضر مع الاسف ... ولا مشروع قومي الشعب يتلم حواليه غير ماتش كوره

تحياتي

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

ملاحظه بس صغيره:
انتى ليه مصوره ان مصر بس هى اللى بتنزل كليبات وصور..انتى مختاره الصصوره دى مشوفتيش صوره لحسن شحاته على غلاف جريده( واخده بالك مش نت) وهم ملبسينه فستات عروسه وبيقول الجزاير سوف تتزوج مصر.......................
ليه طلعتينا وحشين اوى كده..
بس عموما الماتش اللى مش فارق معاكو ده يفرق مع ملايين لانه الحاجه الوحيده اللى بتفرح قلبهم وسط قرف هم عيشينه.
كمان عاوزين تتفهوهم وتقولهم ياتافهين علشان بيحبوا الكوره؟؟؟؟؟؟؟

noon kiko يقول...

فتاه من الصعيد
انا بقول ان الجريده هى اللى كاتبه كده وده ليه انا معرفش؟طبعا انا لو قارئه عاديه هاخد الخبر وارميه ومبصش لابعاده بس طبعا هو خبر مستفز ..انتى بتقولى ماماتش طيب من رايك كاتبين انه مات ليه ؟
ويقصدوا ايه؟
بالنسبه لماتش الجزاير
انا معاكى فعلا كلامك صح
بس ياريت كانوا اتلموا حواليه بشكل حضارى

noon kiko يقول...

الشعب لابد له من حكومه تشكمه
اولا ياستى انا ماليش دعوه الصوره دى كانت افضل صوره موجوده والباقى لو اديتلك اللينك هترجعى من قرفها..
ثانيا
نامش بقول ان دى تفاهه بقول ان الشعب ممكن يكون متحضر اكتر من كده وان مش ماتش كوره هو اللى يخلينا نخسر بعض ونشوه تاريخخ طويل مابيننا
ثالثا
الصوره اللى حضرتك بتتكلمى عنها
ان حسن شحاته وجمبه مدرب منتخب الجزاير وملبسينه فستان زفاف وبيقول ان مصر هتتجوز الجزاير..سيادتك شايفه ان دى صوره محترمه ومشرفه لمصر؟
شايفه ان الصوره دى افضل من اللى انا اخترتها؟
سبحان الله
انا الصوره دى بالذات هى سبب كتابتى للمقال ده
وهى صوره مخله جداخاصه بالكومنت اللى اتكتب عليها
ولا حضرتك مشفتيهوش ..؟مع انه كان بخط عريض
وف الاخر المشكله مش مشكلة ماتش..انا بحب الكوره بس بحب بتحضر مش ببلطجه وقلة قيمه
والاختلاف ف الرأى لا يفسد للود قضيه

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

على فكره انا مش مختلفه معاكى فى كلامك..ون ده ماتش بس كمان مينفعش ان حد يشتمك وانا اقول انا متحضره ومش هرد لازم التحضر يباه من الطرفين مش اسكت انا وانتى تشتمينى وتبهدلينى وانا اقولك انا متحضره...
عارف الكوره بالنسبه للشعب المصرى ايه او الماتش ده عباره عن ايه..عن قشه بيتعلق بيها فى الحياه,عن فرحه نفسه يفرحها بعد ما الحزن اتحفر على وشه..
عباره عن حب وانتماء لمصر مش عارف يعبر عنه فى اى مكان تانى,علشان حاسس انه مظلوم ومتاخد حقه..

انتى تقدرى تمشى فى مظاهره تقولى مصر من غير متخافى ؟
80 مليون بيقفوا يقولوا مصر من قلبهم.
تقدرى تمشى بعلم مصر او تحطيه فى بلكونه من غير ميتقال توجهاتك ايه وانتمائاتك ايه؟
فى الكوره هتعرفى.

محدش اختزل مصر فى كوره ولا علم بس للاسف معندوش غير الطريقه دى اللى يعبر بيها عن حبه لمصر.

للاسف لو خسرنا مش هيكون عادى,هتلاقى وشوش المصريين محفور عليها التعاسه
هتلاقى وشوش المصريين قالوا هنلاقيها منين ولا منين,هتلاقى حزن اترسم وفقدان امل فى وطن عنده القدره على انه يفرح شعبه..
فهمتى انه مش مجرد ماتش وبس,حتى الصور اللى مش عاجباكى وغير متحضره انا شوفتها حب لمصر لما شافوا حد داس على طرفها واتكلم عنها وحش ونزلها صور تريقه مهنش عليهم حد يتكلم عن بلدهم كده مع انهم مش عارفين يعيشوا فيها وشايفين الذل فيها,بس مهانتش عليهم..

دى وجهة نظرى.مش اكتر,,شويه رأفه وعذر للناس ..
دا غير ان عدم التحضر والتطاول اللى انا متفقه معاكى فيهم,,
من طرفين مش من طرف واحد..يعنى مفيش حد ملاك والتانى شيطان..كله يتقاسم نفس الخطأ,يباه مينفعش نشيل الليله كلها لطرف ونقوله خليك انت المحترم المتحضر..

Unknown يقول...

بصراحه ترددت كثيراً واانا اكتب تعليق هنا
محوته واعدت كتابته اكثر من مرة
لماذا !! ؟
لاننا بالنهاية عرب ومسلمون واصحاب دين واحد وعدونا معروف ورغم ذلك نبحث عن بل نصنع عدواً جديداً ,,
الا يكفينا السرطان الصهيوني والامريكي

هل اصبحنا بسلام معهم حتى نبحث عن عدو اخر

انا لا اتحدث عن موضوع المسيحي
اتحدث عن الامور المؤسفة بين مصر والجزائر
صدقيني اتمنى ان يأتي الأحد دون ان يأتي السبت

ربي يجيب اللي فيه الخير

adel يقول...

بصي كلامك منطقي جدا و خصوصا مسالة المسيحي و المسلمة دي و منطقية جدا في تفكيرك

و كمان انا معاكي في اني مسيحي و بحب بلدي و رفضت الهجرة منها عشان انا مصري مصري مصري (بس مش اكتر من كده...حكاية عربي دي محدش بيبصلها الا المصريين....وبره مش عربي ولا مصري ...برة اي عالم تالت خصوصا مايسمي بالشرق الاوسطي تعاملهم زبالة او ااقل كمان منها)

بالنوسبة لاخر جملة
يعني انتي بتتكلم عن الانتماء و غيره
و تقولي
----------
ليه انا اكيد ف مصر؟ياريتنى ماكنت ف مصر:(
-------------
هو ده الانتماء ؟؟؟؟

اللي اعرفه رغم كل العيوب اللي في البلد فهو مش ذنبها اصلا ؟؟

مش مصر اللي عملت فتنة ولاهي اللي حرقت العلم ولا هي اللي جابت شعب متخلف بسبب ماتش خسر نظر العالم ليه اللي هي اصلا مش كويسة

حضرتك البلد ملهاش ذنب و انا رغم كل المساوي و الظلم اللي شفته في مصر

بشكر ربنا اني مصري

عمرو يقول...

أهلا يا زهرة
طبعا كلامك كله في المليان.. حكاية البنت المسلمة والولد المسيحي دي على فكرة حكاية كل يوم.. يعني مش أول مرة تحصل, لكن أول مرة يتقتل الولد. وبعدين حاجة غريبة إننا نغير على الدين مع ناس ساقطين أساساً.
تعرفي في الكلية عندي كان فيه ولد مسلم بيحب واحدة مسيحية وهي كانت بتموت فيه, بس الأمور ما تطورتش قوي. المهم إن الناس كانت هاتاكلهم أي والله

بالنسبة لموضوع الجزاير فأنا شايف إن الشعبين فيهم غجر كتير.. يعني ناس مش مثقفين ولا يعرفوا أي حاجة في أي حاجة وهما دول اللي مودينا ورا

ما تغيبيش بقى
سلام
:)

الزنارى يقول...

للأسف نحزن جميعا على هذا الحال بين البلدين
فهذا الحال لا نرضى بة مطلقا
و لكن ....
أريد الفات انتباهك لأمر ما
انك تحاولين من خلال هذة التدوينة ازالة الفتن بين البلدين و لكن اذا رأى أحد من الاخوة الجزائريين الصورة التى وضعتيها فى صدر التدوينة سيزداد تعصب لما راة .
مع خالص تحياتى و تقديرى .
أحمد الزنارى

الزنارى يقول...

للأسف نحزن جميعا على هذا الحال بين البلدين
فهذا الحال لا نرضى بة مطلقا
و لكن ....
أريد الفات انتباهك لأمر ما
انك تحاولين من خلال هذة التدوينة ازالة الفتن بين البلدين و لكن اذا رأى أحد من الاخوة الجزائريين الصورة التى وضعتيها فى صدر التدوينة سيزداد تعصب لما راة .
مع خالص تحياتى و تقديرى .
أحمد الزنارى

Sameh Ezzat - (خواطر خاطر) يقول...

البلد باظت
فين ايام زمان ااااااااه

blue-wave يقول...

والله حاجه تقرف
ياريت الفيفا تلغى المباراة اصلا وتكنس البلدين ونخلص

صدفة جميلة يقول...

/السلام عليكم
والله احنا الغلط يعنى وليه اصلا يكون فيه بيت زى ده مش حرام
وليه اصلا يبقى فيه كده
عارفه ليه انستى الفاضله بسبب البعد عن الدين ولكل واحد تمسك بدينه وعرف واجباته وما عليه تجاه دينه ووطنه مكنش اصلا هايكون فيه بيوت زى دى

ربنا يسترها علينا
وربنا توعد لينا بكده
اى قريه تفسك وتبعد عن ايمانها يامر الله مطرفيها فيزيدوا فى فسقهم فيحق علينا الحق ونهلك جميعا ولعلكى تنظرى لتلك الامراض والاوبئه التى باتت منتشره والتى ستفتك بنا جميعا
وفى النهايه لنا الله

Heba Gamal Emara يقول...

بصى يا نورة
الموضوع كبير جدا جدا
بس انتى عارفه الشعب المصرى والفتنه الطائفيه
الناس ما بيصدقوا انهم يلاقوا اى مشكله بين مسلم ومسيحى علشنا يعملوا هيصه
طب تصدقى انا فاكرة ان كان فى مشكله كده فى ثانوى
بين مسلمه ومسيحيه عندنا
ومجرد ما شب الخلاف
قامت المدرسه كلها اتقسمت نصين
والقيه تأتى
ربنا معانا ويقوينا

المهم انتى ازيك ؟؟عامله ايه ؟؟

ليس فقيرا من يحب يقول...

بغض النظر عن كل حاجه

مبروووووووك لمصر

noon kiko يقول...

الشعب لابد له من حكومه تشكمه
اولا يا ستى مبروك لمصر
ثانيا متفقه معاكى ف كل اللى قلتيه باستثناء وجهة نظرى اللى مصره عليها ان الواجب اننا نكون اكثر رقى منهم ولو هما شوية همج مش هنكون زيهم
وعموما متزعليش يا قمر ادينا فوزنا ويارب تكمل فرحتنا ف المباراه الجايه
:)

noon kiko يقول...

حازم
تصور اننا فزنا او على الاقل ماخسرناش وجبنا فيهم جونين بس المشكله انى لاحظت انه بعد الماتش وقفوا لعيبة الجزاير يشتموا فينا وقتها اتحرق دمى بس بردوا مش حبيت اننا نرد..انا بمشى بمثل حلو جدا ان لو عايز تحرق دم حد خليك احسن منه وعامله على انه هوا لان التجاهل افضل حل للاشكال دى..وانا بردوا مش عايزه انسى اننا عرب وان مش كل الجزاير هناخدهم بذنب فئه منهم اساءت لبلدهم
وسيبك انت المهم انننا فوزنااااااااااااااا
:)

noon kiko يقول...

عادل
بص بقا انا من ناحية انى مصريه فهى هتختلف وجهة نظرى عنك..انا فكرتى عن مصر هى انتمائى لبلدى اللى هى سوهاج..يعنى علاقتى بمصر علاقه سطحيه لانها متعرفنيش ولا اعرفها
انا ليه مش بفخر انى مصريه؟لانى ملقيتش انجازات فيها تشجع..اوقات بقول انا بحب مصر لانى بموت ف جمال عبد الناصر وياريتنى اتولدت ف زمنه بس للاسف ماعادشى فى جمال ولا حتى ضله..بحاول وبنحت ف الصخر عشان اخد حقى ومش عارفه
فكك
المهم اننا فوزناااااااااااااا بردو
:)

noon kiko يقول...

استاذى عمرو
مع حضرتك حق فى حبة غجر ف كلا الطرفين هما اللى عملوا البلاوى دى كلها وخربوها وقعدوا على تلها...بالنسبه لبلاوى الفتن الطائفيه فأنا مش فاهمه هو فى ايه؟هما يناموا كده وفجأه يصحوا يعملوا فتنه ويرجعوا يقولوا معملناش؟
سبحان الله
انا مش بغيب والله بس ظروف الشغل بقت طين ربنا يرحمنا من الشغل وقرفه قول آمين
:)

noon kiko يقول...

استاذى عمرو
مع حضرتك حق فى حبة غجر ف كلا الطرفين هما اللى عملوا البلاوى دى كلها وخربوها وقعدوا على تلها...بالنسبه لبلاوى الفتن الطائفيه فأنا مش فاهمه هو فى ايه؟هما يناموا كده وفجأه يصحوا يعملوا فتنه ويرجعوا يقولوا معملناش؟
سبحان الله
انا مش بغيب والله بس ظروف الشغل بقت طين ربنا يرحمنا من الشغل وقرفه قول آمين
:)

noon kiko يقول...

استاذى عمرو
مع حضرتك حق فى حبة غجر ف كلا الطرفين هما اللى عملوا البلاوى دى كلها وخربوها وقعدوا على تلها...بالنسبه لبلاوى الفتن الطائفيه فأنا مش فاهمه هو فى ايه؟هما يناموا كده وفجأه يصحوا يعملوا فتنه ويرجعوا يقولوا معملناش؟
سبحان الله
انا مش بغيب والله بس ظروف الشغل بقت طين ربنا يرحمنا من الشغل وقرفه قول آمين
:)

noon kiko يقول...

استاذى عمرو
مع حضرتك حق فى حبة غجر ف كلا الطرفين هما اللى عملوا البلاوى دى كلها وخربوها وقعدوا على تلها...بالنسبه لبلاوى الفتن الطائفيه فأنا مش فاهمه هو فى ايه؟هما يناموا كده وفجأه يصحوا يعملوا فتنه ويرجعوا يقولوا معملناش؟
سبحان الله
انا مش بغيب والله بس ظروف الشغل بقت طين ربنا يرحمنا من الشغل وقرفه قول آمين
:)

noon kiko يقول...

الزنارى
اولا يا احمدماينفعش اطلاقا تحكم على كتاب من غلافه ولازم قبل ما يتعصب حد من اخواننا الجزائريين لازم يبص للصوره ويقرا مش يعلق وخلاص ولو اتعصب زى مانت بتقول هيبقا من الصنف اللى انا كاتبه عنه ده وده رأيه مش يفرق معايا كتير
شفت بقا
:)

noon kiko يقول...

سامح
هههههههههههههههه
أه باظت
وعايزنا نرجع زى زمان
قول للزمان ارجع يا زمان

noon kiko يقول...

سامح
هههههههههههههههه
أه باظت
وعايزنا نرجع زى زمان
قول للزمان ارجع يا زمان

الزنارى يقول...

لقد مرت المباراة بكل روح رياضية و الحمد للة
فانتهت فتنة الملاعب و لا توجد فتنة طائفية الا فى القليل من الأمور و لكننا نهول الأمور
مع خالص التحيات و التقدير
أحمد الزنارى

غير معرف يقول...

نورا

ليكي تاج عندي

تعالي استلميه

تحياتي